جنگل‌های حرا در تالاب بین‌المللی تیاب در شهرستان میناب استان هرمزگان در خطر خشک شدن هستند و نیاز است مسئولان فکر چاره باشند.

تالاب بین‌المللی تیاب میناب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خشک شدن بیش از ۱۵۰ اصله درخت حرا (مانگرو) در تالاب بین‌المللی تیاب میناب، هفته گذشته تیتر یک بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بود.

تالاب‌ها یکی از اکوسیستم‌های بسیار غنی جهان و زیستگاه مهم برای زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی، محل جوجه آوری برخی از گونه‌های پرندگان و محل تخم‌ریزی بسیاری از گونه‌های ماهی، میگو و زیستگاه بسیاری از پستانداران دریایی، خزندگان و دوزیستان است.

تنوع زیستی تالاب‌ها و جنگل‌های مانگرو از دو گونه حرا و چندل که سر از آب‌شور دریا به درآورده، سبب شده گردشگران و طبیعت دوستان را به خود جذب کند. آلودگی و خشک شدن تعدادی از جنگل‌های حرا در تالاب بین‌المللی میناب سبب نگرانی اهالی این منطقه و دوستداران طبیعت شده است.

یکی از اهالی شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نزدیک به هشت ماه است که به اداره‌ها و مسئولان مربوطه درباره خطر خشک شدن جنگل‌های حرا گزارش داده‌ایم. محمد زارعی افزود: تعدادی از درختان حرا خشک‌شده یا در معرض خشک شدن هستند و این خشکی‌ها در حال پیشروی است و ریشه درختان حرا نیز کرم‌زده شده است. امیدواریم مسئولان تا کاملاً تالاب از دست نرفته، سریع‌تر چاره‌ای بیندیشند.

عبدالعزیز کرد، رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: سطح جنگل‌های مانگرو با دو گونه حرا و چندل در استان بیش از ۲۰ هزار هکتار است که بیشتر در شهرستان‌های جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه، بندر خمیر، قشم و مرکز استان شهر بندرعباس در نوار ساحلی پراکنده هستند.

تاکنون اداره کل منابع طبیعی هرمزگان بیش از ده میلیون اصله نهال در سواحل مستعد زیر کشت برده است. تردد شناورهای سنگین در خورها، قاچاق سوخت، قطع سرشاخه‌های حرا، بستن آب راهه‌ها در ارتفاعات با احداث سدهای بزرگ و کوچک، چرای بی‌رویه شتر و سایر حیوانات در این جنگل‌ها از عوامل مهم تهدید جنگل‌های مانگرو است.

ندا پاکزی‌نژاد، کارشناس دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آلودگی ناشی از تخلیه سوخت قاچاق و تخلیه پساب حوضچه تکثیر و پرورش میگو، دفع غیراصولی زباله‌های شهری و روستایی، تخلیه زباله و پساب لنج‌ها و شناورها، آلودگی ناشی از فاضلاب (فاضلاب شهری و صنعتی) مهم‌ترین عوامل آلودگی و خشک شدن تالاب تیاب میناب است.

تمام تالاب‌های بین‌المللی و مناطق حفاظت‌شده ساحلی – دریایی هرمزگان تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در ۱۱ منطقه است. مساحت تالاب بین‌المللی دلتای رود شور، شیرین و میناب (منطقه حفاظت‌شده تیاب میناب) ۷۸۰۹۹ هکتار است.

کارشناس دبیرخانه مدیریت زیست‌بومی تالاب‌های استان هرمزگان درباره راهکارهای بهبود وضعیت تالاب تیاب میناب گفت: با توجه به تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب و تصویب این برنامه به‌عنوان یک سند بالادستی در سال ۹۸ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، در صورت عملیاتی شدن فاز اجرایی کوتاه‌مدت و بلندمدت، بسیاری از معضلات بخصوص در بخش آلودگی و عوامل تهدید این تالاب برطرف خواهد شد.

شناساندن اهمیت اکوسیستم جنگل‌های مانگرو به جوامع محلی، مبارزه با قاچاق سوخت و تردد شناورهای غیرمجاز در محدوده جنگل‌های حرا و همچنین اجرای سریع برنامه‌های مدون مدیریت زیست بومی تالاب تیاب میناب می‌تواند از حذف زودهنگام این گوهر گران‌بهای سبز از چرخه طبیعت جلوگیری کند.

کد خبر 539169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha