مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: تراز آبی دریای خزر در سال جاری ۳ تا ۴ سانتی‌متر نسبت به سال گذشته پایین‌تر است.

خزر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حمید علیزاده اظهارکرد: در شرایطی که با تغییر اقلیم مواجه هستیم، کاهش فشار انسانی که قابلیت مدیریت دارد، بهترین روش برای مواجهه با تنش‌های زیست‌محیطی خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: در میان رودخانه‌های حوضه دریای خزر، رودخانه «ولگا» بیشترین نقش تامین آب این دریا را بر عهده دارد. این رودخانه بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب وارد خزر می‌کرده است و در سال‌هایی که این رودخانه بسیار کم آب بود، نیمی از مقدار یعنی ۱۵۰ میلیارد متر مکعب آب به خزر می‌رسانده است.

علیزاده اضافه کرد: برای آنکه نقش رودخانه ولگا را در تامین آب دریای خزر تعیین کنیم، می‌توانیم میزان آبدهی این رودخانه را با میزان آبدهی رود «سفیدرود» در استان گیلان مقایسه کنیم. آبدهی رودخانه سفیدرود در زیر پل آستانه اشرفیه قبل از ورود به خزر، حدود ۴ میلیارد مترمکعب است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی یادآور شد: بر این اساس مشاهده می‌شود که به تنهایی رودخانه ولگا در میزان آبی و نوسان آب دریای خزر بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به دلایل خروج آب از این دریا، اظهار کرد: خروج آب از دریای خزر بیشتر از طریق تبخیر صورت می‌گیرد و سایر مکانیزم‌های دیگر در خروج آب از این حوضه نقش زیادی ندارند.

علیزاده در خصوص برآورد میزان تبخیر در این حوضه آبریز با تاکید بر اینکه در این زمینه مطالعات گسترده‌ای صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه در زمینه اندازه گیری مستقیم برای برآورد میزان تبخیر این برآورد در داخل دریا صورت نگرفته است. منظور از داخل دریا این است که ۵۰  تا ۱۰۰ کیلومتر داخل دریا شویم و میزان تبخیر را برآورد کنیم.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اضافه کرد: در شرایطی که فشار عوامل طبیعی افزایش یافته است، لازم است فشار عوامل انسانی که قابل مدیریت است را کاهش دهیم.

کد خبر 538866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha