پژوهش‌ها نشان می‌دهد شهروندان نیوزلند دانش بالایی درباره کرونا ویروس و نحوه گسترش آن دارند.

نيوزلند كرونا

به گزارش همشهری آنلاین - ترجمه: دامون افضلی، نیما فاتح: پژوهشگران دانشگاهی رازهای موفقیت نیوزلند در ریشه‌کنی کروناویروس را فاش کردند: رعایت کامل مراقبت‌های بهداشتی اصلی و اعتماد تمام‌وکمال به رهبری بحران.

پژوهشگران دانشگاه ماسّی پس از برچیده‌شدن محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها با بیش از هزار تن از نیوزلندی‌ها مصاحبه کردند تا درباره‌ی نحوه‌ی واکنش مردم این کشور به پاندمی تحقیق کنند.

دکتر جاگادیش تکر، مدرس ارشد مدرسه‌ی اطلاع‌رسانی، روزنامه‌نگاری و بازاریابی در دانشگاه ماسِّی می‌گوید: ’’ما همچون کشوری [متحد و مصمم] با هم این کار را انجام دادیم، تقریباً به این دلیل که اعتقاد داشتیم رهبران سیاسی و متخصصان بهداشتی و پزشکی‌مان به وعده‌هایشان عمل می‌کنندــــ که کردند. پیام‌های بهداشتی ساده و روشن، اگر که با مهربانی و همدلی اطلاع‌رسانی شوند، حتی وقتی خواستار انجام تغییرات دشواری می‌شوند، برخورد موافق و همکاری مردم را در پی دارد‘‘.

نتیجه‌ی درخشانِ تنها ۲۲ نفر قربانی و کمتر از ۱۵۰۰ نفر مبتلا پس از آن محقق شد که کنترل‌های سختگیرانه و شدیدی در مرزها برقرار شد و کل کشور در ۲۵ مارس تعطیل گردید (یکی از زودهنگام‌ترین قرنطینه‌ها در جهان).

پژوهشگران دریافته‌اند سطح دانش نیوزلندی‌ها از این بیماری و نحوه‌ی گسترش آن خیلی بالا بوده است: از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده، ۸ نفر گفتند دست‌هایشان را مکرراً می‌شسته‌ند و از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر گفتند فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت می‌کرده‌اند. پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند: ’’تقریباً تمام نیوزلندی‌ها فهم درستی از واقعیت‌های مهم مربوط به کروناویروس دارند. از هر ۱۰ نیوزلندی تقریباً ۹ نفر از علائم [این بیماری]، رفتارهای مراقبتی و نحوه‌ی انتقال بیماری توسط مبتلایان بدون علائم آگاهی دارند. اکثریت بزرگی از نیوزلندی‌ها به‌درستی اخبار یا اظهارات غلط یا گمراه‌کننده را تشخیص می‌دادند‘‘.

بالابودن سطح دانش نیوزلندی‌ها همچنین آن‌ها را قادر می‌ساخت تا افسانه‌های رایج درباره‌ی کروناویروس را پس‌زنند، ۹۴ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌دانستد این حرف که ’فقط سالخورده‌ها به [کوویدـ‌۱۹] مبتلا می‌شوند‘و یا برج‌های مخابراتی ۵G آن را گسترش می‌دهند، غلط است.

در میانه‌ی ماه می دولت نیوزلند شروع به کاهش محدودیت‌های ترددی کرد و [حالا] دو ماه پس از آن تاریخ، این کشور تا اندازه‌ی زیادی به وضع عادی برگشته است؛ فقط مرزها همچنان بسته است.
علی‌رغم موفقیت نیوزلند در ریشه‌کن‌کردن این ویروس، پژوهشگران دریافتند این پاندمی اثرات زیان‌بار چشمگیری بر زندگی نیوزلندی‌ها داشته است: از هر ۵ پاسخ‌دهنده تقریباً یکی‌شان می‌گوید خود یا یکی از اعضای خانواده‌اش کارشان را از دست داده‌اند، برای مزایای بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند و قادر به پرداخت قبض‌های ماهانه نیستند.

از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده هم چهار نفر خاطرنشان کردند خود یا عضوی از خانواده‌شان احساس افسردگی دارند یا دچار بدخوابی شده‌اند.

این بحران از همه بیشتر بر بومیان نیوزلند اثر گذاشته است: تعداد بومی‌هایی (Maori) که گفتند خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان کارشان را از دست داده‌اند و قادر به پرداخت قبض‌های ماهانه‌شان نبوده‌اند یا برای مزایای بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، در قیاس با نیوزلندی‌های اروپایی دو برابر بیشتر بوده است.

بومیان همچنین بیشتر از [نیوزلندی‌های اروپایی] از سایر تبعات اقتصادی پاندمی، از تنگدستی یا از عدم‌دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی کافی در مواقع اضطراری گفتند.
در پی تعطیلی کشور، نخست‌وزیر نیوزلند، جاسیندا آردِرن، به بالاترین مقبولیت مردمی در دوره‌ی سه‌ساله‌اش دست یافت و محبوب‌ترین رهبر این کشور طی یک قرن [گذشته] شد.

اپیدمی‌شناس‌هایی که بر روی مدیریت و مهار این بیماری کار می‌کنند او را [بابت اقدامات دولت‌اش] به‌طور ویژه‌یی تحسین کردند.

مایکل بیکر و نیک ویلسون، اپیدمی‌شناس‌های دانشگاه اُتاگو، نوشتند: ’’رهبری درخشان، سرنوشت‌ساز و انسانیِ آردِرن در تغییر مسیر سریع نیوزلند در واکنش به کوویدـ‌۱۹ و پیاده‌سازی فوق‌العادهْ کارآمدِ استراتژی ریشه‌کنی [ویروس] مؤثر و سازنده بود‘‘.

طبق یافته‌های این گزارش آردِرن و مدیر کل بهداشت نیوزلند، دکتر اشلی بلومفیلد، از سوی پاسخ‌دهندگان نمره‌های تقریباً کاملی بابت سبک اطلاع‌رسانی و رهبری‌شان در طول این بحران گرفته‌اند؛ این پژوهش همچنین نشان می‌دهد انتشار عمومی اطلاعات هم ’تحسین شدید‘ پاسخ‌دهندگان را در پی داشته است.

تکر می‌گوید: ’’وقتی اراده‌ی سیاسی پشت علم بایستد، می‌توانیم جان مردم را نجات دهیم‘‘.

البته این پژوهش منحصر به خبرهای خوب نمی‌شود. از هر سه نیوزلندی یکی فکر می‌کند که این کروناویروس در یک آزمایشگاه ساخته شده است و تقریباً از چهار نفر هم یکی فکر می‌کند که قرار گرفتن در معرض آفتاب یا گرمای شدید می‌تواند مانع این ویروس شود یا آن را از بین ببرد.

تکر با شگفتی دریافت که ’’مردم از کاهش یا محدودکردن مهاجرت و گردشگری، چیزهایی که همواره همچون ستون فقرات اقتصاد کشور تلقی شده، قاطعانه حمایت می‌کنند‘‘؛ ولی با توجه به نگرش مثبت همیشگیِ نیوزلندی‌ها او انتظار دارد پس از آن که جهان راه‌های بهتری برای مقابله با این بحران سلامت کشف کرد را و دنیا به وضع قبلی بازگشت، نظر نیوزلندی‌ها نسبت به مهاجرت و گردشگری هم به روال سابق باز گردد.

نویسنده: الینور اِینگه رُی / ۲۳ جولای ۲۰۲۰

مترجمان: دامون افضلی، نیما فاتح

منبع: https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۰/jul/۲۴/new-zealand-beat-covid-۱۹-by-trusting-leaders-and-following-advice-study

کد خبر 538759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha