مدیر مرکز ملی ضداطلاعات و امنیت آمریکا در سخنانی کم‌سابقه از احتمال دخالت سه دولت خارجی در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و تهدید ایران، روسیه و چین را بسیار جدی دانست.

راي دادن در انتخابات آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، در شرایطی که پرونده دخالت روسیه به سود دانلد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ همچنان باز است، ویلیام ایوانینا در سخنانی عجیب و کم‌سابقه به تلاش سه دولت ایران، روسیه و چین برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اشاره کرد و مدعی شد این کشورها می‌کوشند به سود یا زیان یکی از دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات در انتخابات پاییز آینده دخالت کنند.

مدیر مرکز ملی ضداطلاعات و امنیت آمریکا که بخشی از اداره اطلاعات ملی آمریکاست، در واقع ارشدترین مقام ضدجاسوسی و ضداطلاعاتی ایالات متحده است که نسبت به دخالت‌های خارجی در انتخابات این کشور هشدار می‌دهد. ایوانینا ادعا ایران و روسیه و چین با بهره بردن از گمراه‌سازی آنلاین و دیگر ابزار می‌کوشند بر رای‌دهنده‌ها تاثیر بگذارند، نظم انتخابات را به چالش بکشند و از اعتماد رای‌دهنده‌های آمریکایی به یک روند آزاد رای‌گیری بکاهند.

پیش‌تر رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به احتمال دخالت خارجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ گفته بود: «ما همه آنها را زیر نظر خواهیم داشت. باید خیلی مراقب باشیم.» دانلد ترامپ در حالی از تلاش ایران و روسیه و چین برای باختن خود در انتخابات آینده خبر داده که کارشناسان معتقدند دست‌کم روسیه در دوره گذشته و این دوره برای رای آوردن ترامپ می‌کوشد و رویترز هم در گزارشی مدعی شد چین مخالف سرسخت پیروزی جو بایدن است.

ترامپ در عین حال به شدت با ایده رای‌گیری پستی مخالف و معتقد است دشمنان خارجی می‌توانند رای‌های پستی را به سود و زیان یکی از دو نامزد جابه‌جا کنند. این در حالی است که مدیر مرکز ملی ضداطلاعات و امنیت آمریکا گفته دشمنان آمریکا هرگز نخواهند توانست در ابعاد بزرگ در انتخابات دخالت کنند و در نتایج نهایی تاثیر بگذارند. ایوانینا روز جمعه هشدار دارد روسیه پیش‌تر زیر پای جو بایدن را خالی کرده و به سود رقیب او وارد میدان شده است.

مدیر مرکز ملی ضداطلاعات و امنیت آمریکا با به میان آوردن نام آندری درکاچ، سیاستمدار اوکراینی هوادار روسیه ادعا کرد او د ر حال القای فساد گسترده در هیات حاکمه آمریکا تا کارزار بایدن و حزب دموکرات را به حاشیه ببرد. در عین حال بازیگران مرتبط با کرملین می‌کوشند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون روسیه نامزدی ترامپ را برجسته کنند. ضمن اینکه چینی‌ها هم نمی‌خواهند ترامپ به دلیل پیش‌بینی‌ناپذیر بودن در انتخابات برنده شود.

به عقیده ایوانینا، احتمال دارد ایران در این میان با بهره بردن از راهکارهای آنلاین از جمله انتشار گسترده اطلاعات گمراه‌کننده از دولت آمریکا و شخص ترامپ اعتبارزدایی کند و در ماه‌های مانده تا انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ بر آتش نارضایتی رای‌دهنده‌های آمریکایی بدمد.

کد خبر 538232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha