جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

اطلس کودکان کار خراسان شمالی با هدف ساماندهی، توانمندسازی و در دسترس بودن اطلاعات کودکان کار این استان ۸۶۳ هزار نفری تدوین شد.

کودکان کار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی گفت: اطلس کودکان کار استان برای طبقه‌بندی اطلاعات و در دسترس بودن آمار با استفاده از نظرات کارشناسان و مددکاران این حوزه تدوین و به ستاد ساماندهی کودکان کار ارائه شده است.

علی اکبر صحرانورد با بیان این که تدوین این اطلس از سال قبل در دستور کار بهزیستی خراسان شمالی بود گفت: مشخصات کودکان کار، کودکان خیابانی و کودکان کار و خیابانی در این اطلس دیده  و اطلاعات به روز آن‌ها درج شده است تا امکان دسترسی به اطلاعات آن‌ها فراهم باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی افزود: اگر چه با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در اسفند ماه ۹۸ تعداد کودکان کار افزایش یافت، اما با رای زنی‌هایی که انجام شد ساماندهی کودکان کار نیز انجام و این کودکان به‌نحو شایسته از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری شدند و همچنین خدمات مختلف و متنوعی نیز به آن‌ها داده شد.

صحرانورد با اشاره به قوانین منع به‌کارگیری کودکان  زیر ۱۵ سال در مشاغل و صنوف اظهار داشت: با هماهنگی با اتاق اصناف بجنورد طرح سرکشی به اصنافی که ممکن است کودکان را به‌کار گرفته باشند آغاز شده است و مرحله اول این طرح با هدف اطلاع‌رسانی به صاحبان مشاغل اجرا شد.

وی اظهار داشت: عواملی که موجب حضور کودک در خیابان و کار زود هنگام می‌شود، شرایط خانواده‌ها، آسیب‌پذیری، گروه سنی، تابعیت و مذهب، آسیب‌ها و وضعیت تحصیلی این کودکان و دیگر علل، شرایط و ویژگی در این اطلس گرد آورده شده است.

صحرانورد افزود: در سال ۹۷ آمار کودکانی که پذیرش شده‌اند  ۲۸۶ نفر بود و در سال ۹۸ این رقم به ۲۹۲ کودک رسید.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی با بیان این که میانگین سنی این کودکان ۱۲ تا ۱۴ سال بود اظهار داشت: ۱۲۰ کودک در این سنین و ۱۱۰ کودک نیز در سنین بین  ۶ تا ۱۱ سال شناسایی شده‌اند.

صحرانورد مدت حضور این کودکان را در خیابان‌ها یک هفته بیان کرد و گفت: دست‌فروشی، جمع‌آوری ضایعات و توزین کارهایی است که این کودکان به آن می‌پردازند و تقریبا تمام کودکان کار به جز چند نفر به لحاظ جسمی سالم هستند و در خراسان شمالی کودک کاری تبعه کشورهای دیگر باشد دیده نشده است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی میانگین درآمد این کودکان را ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بیان کرد و گفت: همین امر موجب می‌شود که خانواده‌ها نسبت به جلوگیری از حضور کودکان در خیابان‌ها سختگیری نداشته باشند.

صحراگرد با بیان این که خدمات مختلف آموزشی؛ مددکاری، حمایتی و حتی بسته‌های ارزاق به این افراد داده می‌شود اظهار داشت: امسال ۲۵۰ میلیون ریال بسته‌های ارزاق بین این کودکان و خانواده‌های آن‌ها توزیع شده است.

وی مهم‌ترین آسیب‌های که این کودکان با آن مواجهند را در مرتبه نخست اعتیاد دانست و گفت: آزارهای جنسی هم از مواردی است که متاسفانه این کودکان گاه و بیگاه با آن درگیرند.

کد خبر 538194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha