حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان در یادداشتی با عنوان «این رد پاها را دنبال کنید!» اسناد و شواهد دست داشتن آمریکا و رژیم صهیونیستی در انفجار بیروت را معرفی کرد.

Beirut blast

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه کیهان، متن این یادداشت را در ادامه بخوانید: «ابتدا، این چند خبر مستند را مرور کنید و سپس درباره نتیجه‌ای که از مجموع آنها گرفته شده است، قضاوت کنید:

- انفجار مهیب عصر سه‌شنبه بیروت در انبار شماره ۱۲ این شهر بندری اتفاق افتاده و تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و ۵۰۰۰ مجروح برجای گذاشته و این درحالی است که هنوز تعداد قابل توجهی از قربانیان زیر آوار هستند و جست‌وجو برای یافتن کشته شده‌ها و مجروحان ادامه دارد.

- در سال ۲۰۱۴ میلادی -۶ سال قبل- کشتی روسوس که با پرچم مولداوی از باتومی گرجستان به سوی موزامبیک می‌رفت در آب‌های مدیترانه و در نزدیکی سواحل بیروت دچار نقص فنی می‌شود و در بندر بیروت پهلو می‌گیرد. این کشتی حامل ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بود.

- مقامات لبنانی بعد از بازرسی کشتی و پی‌بردن به محموله آن، کشتی را متوقف می‌کنند و سپس کاپیتان و ۴ خدمه آن را بازداشت و به بقیه اجازه بازگشت به کشورهایشان را می‌دهند.

- مقامات لبنانی برای پیشگیری از خطر احتمالی تصمیم می‌گیرند محموله را به یکی از انبارهای بندر بیروت منتقل کنند تا برای فروش و یا انتقال آن به کشور مبدأ اقدام شود و در پی این تصمیم

۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم به انبار بزرگ شماره ۱۲ بندر بیروت منتقل شده و دپو می‌شود.

- در فاصله زمانی میان توقف کشتی روسوس در بندر بیروت و انتقال محموله نیترات آمونیوم به انبار شماره ۱۲ تا زمان انفجار هولناک عصر سه‌شنبه‌، بارها مقامات بندر بیروت با اشاره به مخاطره‌آمیز بودن محموله دپو شده، خواستار انتقال و یا اتخاذ تدبیر دیگری برای پیشگیری از خطر احتمالی آن شده بودند که ظاهراً به این درخواست‌ها توجه چندانی نشده است!

- بندر بیروت که اکنون به ویرانه تبدیل شده است اصلی‌ترین بندر تجاری لبنان بود و سالانه بیش از ۳ هزار کشتی در آن پهلو می‌گرفته و عمده‌ترین مرکز واردات و صادرات لبنان بوده است. بیشترین و تقریباً نزدیک به تمامی ذخایر گندم‌، دارو، مواد غذایی و مایحتاج روزانه مردم لبنان در انبارهای این بندر نگاهداری می‌شد که در اثر انفجار از بین رفته است. بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم بیروت خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده‌اند. بیمارستان‌ها تخریب شده و چند بیمارستان باقی مانده نیز به بیماران کرونایی اختصاص دارد که به ناچار تعداد فراوانی از آنها را برای مداوای مجروحان تخلیه کرده‌اند. بیش از ۵ میلیارد دلار برآورد اولیه خسارات است که با توجه به شرایط کنونی لبنان، تحریم‌ها و کاهش ارزش پول این کشور، بر ابعاد فاجعه می‌افزاید.

- دولت لبنان مدتی بعد از پهلو گرفتن کشتی روسوس با توجه به مخاطره‌آمیز بودن محموله کشتی که قابلیت اشتعال و انفجار زیادی داشت به صاحبان و وکلای این کشتی اعلام می‌کند که می‌توانند کشتی و محموله آن را به مقصد و یا مبدأ بارگیری بازگردانند، ولی نه صاحبان کشتی روسوس و نه وکلای آنها به این دستور توجهی نمی‌کنند و کشتی در بندر بیروت رها شده باقی می‌ماند! این درخواست بیش از ۳بار به صاحبان کشتی و وکلای آنها ابلاغ می‌شود و نتیجه‌ای به دست نمی‌آید و آنها همواره از تحویل کشتی و محموله آن خودداری می‌ورزند! و این سؤال در میان است که چرا اصرار داشته‌اند این محموله خطرناک و قابل انفجار در بیروت باقی بماند؟! و اگر موضوع در چارچوب تجارت بوده است چرا صاحبان کشتی از تحویل گرفتن کشتی و حمل محموله ۲۷۵۰ تنی آن که به مقصد موزامبیک بارگیری شده و در اسناد این محموله نیز آمده است، خودداری ورزیده‌اند؟!

- در گزارش‌های بندر بیروت از پهلو گرفتن کشتی روسوس که اعلام شده به علت نقص فنی در آب‌های ساحلی لبنان بوده است، اشاره‌ای به نوع نقص فنی نشده است. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که بندر بیروت در مسیر تجاری گرجستان به موزامبیک نبوده است و این احتمال را قوت می‌بخشد که نقص فنی روسوس بهانه‌ای برای پهلو گرفتن در بندر بیروت بوده است! مخصوصاً آنکه کشتی یاد شده حتی بعد از برطرف شدن نقص فنی نیز حاضر به ترک بیروت نشده و این تاخیر سؤال‌برانگیز را تا تخلیه کامل محموله مخاطره‌آمیز

 ۲۷۵۰ تنی نیترات آمونیوم و دپوی آن در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت ادامه داده است!

- سندی که از وزارت دفاع (بخوانید وزارت جنگ) رژیم صهیونیستی منتشر شده و به صورت عکس هوایی است نشان می‌دهد که محل انبار شماره ۱۲ بندر بیروت یعنی انباری که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در آن دپو شده بود، در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از اهداف حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی علامت‌گذاری شده است!

- در فرهنگ سیاسی و نظامی از عملیاتی یاد می‌شود که دشمن علیه حریف به کار می‌گیرد ولی بنا به دلایلی، از جمله ترس از انتقام و عملیات مقابله به مثل، ترجیح می‌دهد اولاً سند مشخصی باقی نگذارد که از انتساب عملیات به او حکایت کند و ثانیاً؛ به طور ضمنی و از زبان دیگران احتمال انجام آن عملیات به خود و هدف از آن را تبلیغ کند. به عنوان مثال بعد از خرابکاری اخیر در سایت نطنز که توسط عوامل نفوذی وابسته به رژیم صهیونیستی صورت گرفته بود، درحالی که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی از وحشت انتقام ایران اسلامی درباره ارتباط آن با اسرائیل ساکت بودند، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق این رژیم که مسئولیت رسمی نداشت اعلام کرد از یک مقام اطلاعاتی شنیده است که انفجار سایت نطنز کار اسرائیل بوده است! (بگذریم که چه پاسخی در انتظار این جرثومه‌های فساد و تباهی خواهد بود‎).

- ساعاتی بعد از انفجار مهیب سه‌شنبه بیروت، دو رسانه رسمی رژیم میهمان و کودک‌کش آل‌سعود، العربیه و ایندیپندنت، اعلام کردند که انفجار کار اسرائیل بوده است و این هزینه‌ای است که مردم لبنان به‌خاطر حضور حزب‌الله در این کشور متحمل شده‌اند! حکومت وحشی عربستان نه فقط نزدیک‌ترین کشور عربی بلکه یکی از نزدیک‌ترین کشورهای دنیا به رژیم صهیونیستی است و نمی‌توان پذیرفت که این رژیم را به جنایت هولناک انفجار بیروت متهم کند! ولی چرا چنین می‌کند؟! مخصوصاً آنکه بعد از انتساب انفجار به اسرائیل علت این جنایت را همراه با آدرس پیشگیری از آن را نیز گوشزد می‌کند! باید حزب‌الله لبنان از دایره سیاسی و امنیتی این کشور حذف شود تاجنایت مشابه دیگری در پی نباشد!

- همین حرکت را از جانب آمریکا نیز شاهد هستیم. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با سعدحریری، نخست‌وزیر برکنار شده و مهره‌اسرائیلی- آمریکایی شناخته شده تماس می‌گیرد و با وی درباره انفجار بیروت گفت‌وگو می‌کند. دقت کنید، بر اساس عرف شناخته‌شده سیاسی، رئیس‌جمهور آمریکا باید با آقای«حسن دیاب» که همتای اوست تماس بگیرد ولی چرا با سعد حریری؟! پاسخ هرگز نمی‌تواند غیر از این باشد که ترامپ در پی آن بوده است که نارضایتی در حد و ‌اندازه عصبانیت آمریکا از برکناری سعد حریری -مهره وابسته آمریکایی اسرائیلی- را به مردم لبنان نشان بدهد. نکته درخور توجه اینکه سعد حریری نیز بلافاصله بعد از تماس ترامپ، در مصاحبه‌ای، دولت لبنان را مقصر معرفی می‌کند! یعنی همان دولتی که آمریکا و اسرائیل به شدت از روی کار آمدن آن و تن ندادنش به باج‌خواهی آنها نگران و عصبانی هستند.

- همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید بسیاری از اسناد و شواهد موجود از دست‌های پشت پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی در انفجار جنایتکارانه عصر سه‌شنبه بیروت حکایت می‌کنند. مخصوصاً آنکه این دو رژیم صدها جنایت مشابه دیگر را نیز در کارنامه سیاه خود دارند و بارها نشان داده‌اند که برای رسیدن به اهداف پلید خود از انجام هیچ جنایتی روی‌گردان نیستند.»

کد خبر 537910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی CA ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    این داستان سرایی مرا یاد برنامه هویت میاندازد!!
    • محمد IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      6 15
      معصوم که نیست که نیست گاهی .... میگه
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    بازاین حرف زد ،،ول کن این اوهام رو
  • نسل سوخته IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    الان باید خود روزنامه کیهان وشریعتمداری جواب بده بگه سند ارتش اسرائیل چطوری دستش افتاده که براساس اون داره این داستان رو نقل میکنه
  • بهزاد IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    باز هم اتفاقی افتاد و تجزیه و تحلیل های خیالی شروع شد .
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    اوهام نیست واقعیت است. بهترین حمله، حمله ایست که اتفاق به نظر برسد.
    • احمد SE ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      30 32
      عچب
  • علیرضا IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    انفجار‌در‌بندر‌فیلمی‌از‌حسین‌شریعتمداری
  • محمد مقدس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    تحلیل بسیار جالب و قابل تاملی ونزدیک به واقعیتی بود ای کاش با توجه به نزدیکی سید حسن به ایران دقت بیشتری دراین خصوص میشد چرا جناب شریعتمداری ما اول ضربات جبران ناپذیری مثل ترور شخصیتهای مطرح علمی، نظامی مثل سردار صیاد شیرازی،سردار سلیمانی ،دانش مندان هسته ای ایران و عراق،انفجار بیروت میخوریم وبعد تحلیل میکنیم!!!! چرا ما هیچ وقت نقش بازدارنده قابل مطرحی نداریم!؟وبعد از تحلیل اول اشتباهات محاسباتی وتغافل خود را نادیده میگیریم و دوم فقط تهدید به انتقام میکنیم !انتقامی که شدن یا نشدنش چیزی را برای قلب مجروح بشریت به ارمغان نخواهد آورد
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      42 64
      آقا پدر جان تو از اینا انتظار تحلیل و لپتیک داری
  • ناشناس IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    96 62
    ۰۰۷ کی بودی تو روزنامه رو ول کن برو یه سازمان جاسوسی بزن کلک
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    من نمی‌دونم با این همه علم و آگاهی ایشون چرا تا الان رییس پلیس بین الملل نشدن
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    90 25
    حماقت دولتهای ضعیف رومردم مظلوم در طول تاریخ دادن.
  • NL ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    كيهان سخنگوي نتنياهو تو ايرانه ، كارش فقط نمك رو زخم پاشيدنه و دوبهم زني
  • داود IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    آقای کیهان لطفا بفرمایید چند بار سریال دایی جان ناپلئون را تماشا کرده ای ؟ بی کفایتی مسئولین کشور لبنان رابه حساب کسی دیگه نذارید . دشمنان حق داره از هر اهمال کاری طرف مقابل استفاده کنه
  • عباس ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    دروغ گویی واتهام زنی شریعتمداری حد و مرز ندارد ، جالب اینکه هنوز خود لبنانی ها با نتیجه ای نرسیده اند که شریعتمداری مغلطه گر ومتوهم تمام ماجرا را مو به مو بررسی و به متهم تفهیم اتهام نمود
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    اگر این دشمنی خیالی و خودزنی را نداشتید ایا چیزی برای نوشتن داشتید
  • ایرونی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    مدیر مسئول کیهان زیاد فیلم هند میبینه.....
  • صفری IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    94 40
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخ!تفسیرهای درپیتی!
  • محمد IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    77 46
    میخواد باز فروش روزنامه اش بره بالا ولی فک کنم فقط سبزی فروشی ها اون روزنامه رو می‌خرن البته باطله اشو
  • عمو IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    98 53
    تو عمر روزنامه نگاریت یه تحلیل درست داشته باشی همینه
  • داود IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    56 76
    با سلام چرا دشمنی با یک دولت اینهمه وقاهت بهتون میده که انقدر دروغ بگید مالک محموله کشتی کروسوس یک تاجر روسی بود که اگه غیر از این بود رسانه های خودمون بلوا به پا می کردن
  • محمود IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    71 35
    باسلام به نظرم این سوء ظن به دشمنهای لبنان صحیح باشه و بی ارتباط به امریکا هم نمیتونه باشه، چونکه اونها برای بالاماندن از هیچ جنایتی دریغ نمیکنن
  • صادق ID ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    49 57
    خدایی اگر این مرد خدا رو نداشتیم چه کسی پوآروی ایران بود . گمانه زنی های این بنده خدا رو که عمری مفت و مجانی برایمان انجام داده رو اگریکبار جدی بگیریم هم تشویق ایشان را کرده ایم هم کمک حال ابنان شده ایم . خسته نباشی
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    53 45
    اصلا گیریم یکی مخصوصا بیاد یه بمب بذاره زیر بالشت شما و شما هم با اطلاع از این قضیه هرشب سر روی این بالشت بذارید اونوقت اسم شما رو چی باید گذاشت؟
  • RO ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    72 66
    این حسین کیست که ایران همه بیچاره اوست
  • فرهاد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    63 27
    واقعا چه کیهانی هست. چه شریعتمداری هست. مفهوم روزنامه را به حزب نامه عوض کرد.
  • غلامحسین IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    29 16
    آقای شریعتمداری ببین چقدر تحلیل گر سیاسی داریم تو ایران که نخوانده و تحقیق نکرده راحت نقدت میکنن
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    27 43
    امثال دلواپسان وشریعتمداری در همه جای دنیا هست
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    42 22
    بیش از شش سال اینهمه مواد خطرناک در محلی نادرست نگهداری شده که این نشانه تقصیر قطعی مسئولین و دولت لبنان بوده. آنوقت شما از تقصیر دیگران می‌گویید؟ لطفا منطقی تر باشید و با سطحی نگری سناریویی ننویسید که همه را احمق جلوه دهید.
  • ناشناس IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    47 44
    مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا حزب الله پیروز است،مقاومت پیروز است
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    35 63
    هنوز مقامات خود لبنان راجع به علت وقوع حادثه و عوامل پشت پرده تحقیقات خود را کامل نکرده اند بگذارید آنها که در میدان حضور دارند نتیجه تحقیقات خود را منتشر کنند بعدا ما اظهار نظر کنیم .ضمنا وقتی سرمقاله می نویسید اینقدر بد و بیراه نگویید حرف تان را بزنید.
  • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    53 23
    باخودت این کار رو نکن میترسیم بخاطر این افکار خیلی هوشمندانه واظهارنظر های فیلسوفانه اخرش یه بلایی سرتو بیارن اخه عقل کل کی بودی تو
  • قشقایی IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    55 19
    این کیهان قبلا هم در مورد هواپیما مسافربری اوکراینی خیلی از این مزخرفات گفته،، یادتونه اول صبح سپاه اعلام کرده بود که کارخودمون بود ولی کیهان دست بردار نبود میگفت دسیسه غربی‌ها هست
  • محمد IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    70 22
    خوب بالاخره از آدم بیسواد نمیشه بیش از این انتظار داشت این همان تحلیل بی خود و بیجایی است که موجب دلخوری بیشتر میشود دولت لبنان در هر نحوی مقصره
  • مهدی IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    40 16
    آقای شریعتی، اصلی ترین کاربرد نیترات آمونیوم، استفاده به عنوان کود شیمیایی هست،
  • مهدی IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    17 17
    این گزارش کپی شده گزارش اسپوتنیک فارسی فقط با جزعیات کمتر بود
  • ناصر IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    10 15
    اقای شریتمداری فقط یه نکته کوچولورو فراموش کردن توضیح بدن اون همه مواد نیترات امونیوم تو بندر چیکار میکرد که منفجر بشه
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    27 16
    عملیات غرب و حضور غرب تاسف آور است
  • جمشید IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    35 17
    بنظر. من گفته های شریعتمداری به حقیقت نزدیکه ببینیم امروز سید حسن نصرالله چه موضعی رااتخاذ میکند
  • ناشناس IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    10 37
    روزنامه کیهان شده یه پا کارآگاه!کارآگاه کیهان !
  • محسن IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    35 17
    تحلیل خوبیست اندکی صبر تا نتیجه....
  • یا سلام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    10 20
    باید دید که وقوع این انفجار به نفع چه کسانی بوده وچ کسانی بیشترین بهره برداری رو میکنند اونوقت راحت تر میشه قضایای پشت پروه رو تخمین زد ودید
  • علی اکبرمحمودب IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    17 31
    الحق ولانصاف کیهان درست میگه عین واقعیت خدالعنت کند اسراییل و عربستان نوکران گوش به فرمان امریکا