روزها از پی هم می‌گذرند و خاطره بعضی آدم‌ها که جانشان را برای حفظ طبیعت ایران زمین از دست داده‌اند همچنان در یادها مانده است. در جنوب ایران و کوه‌های زاگرس شکارچیان برای زنده نگه داشتن یاد البرز زارعی دست از ماشه می‌کشند و تفنگشان را برای همیشه آویزان می‌کنند.

حیات وحش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سجاد مرادی ۲۲ سال از این کوه به آن کوه و از این دره به آن دره به صورت غیرمجاز، در تاریکی شب، روزهای بارانی و در گرما برای شکار حیوانات وحشی خطرات را به جان خرید و کارش تا آنجا پیش رفت که یکی از انگشتانش را از دست داد.    او روزگاری جسورانه چشم در چشم آهوان زیبا در کسری از ثانیه دست بر ماشه می‌برد و جانشان را می‌گرفت تا گوشت تازه به خانه ببرد و پوست حیوان وحشی بفروشد.

"وقتی شنیدم البرز زارعی جان خود را برای نجات جنگل‌های گچساران از دست داد، دستم به ماشه تفنگ نرفت. شرمندگی تمام وجودم را گرفت. نشستم و فکر کردم که من کجایم و البرز کجا بوده و چگونه فکر می‌کرده است." سجاد مرادی اعتراف می‌کند: پس از ساعت‌ها تفکر، صید اراده زنده‌یاد البرز زارعی، امدادگر گچسارانی، شدم و تصمیم گرفتم برای همیشه تفنگ خود را زمین بگذارم و با شکار خداحافظی کنم.

او از جان‌فشانی و مرگ شهادت‌گونه زنده‌یاد البرز زارعی در جدال با آتش جنگل‌های کوه دیل گچساران به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید: وقتی همشهری من برای نجات درختان جنگلی جان خود را از دست داد، من دستم برای شکار لرزید و تصمیم گرفتم به جای شکار فعال محیط زیست شوم.

سجاد ۴۰ سال دارد و ۲۲ سال آن را در کوه‌ها و دشت‌ها به صید حیوانات و پرندگان سپری کرده است. او اکنون همیار محیط زیست شده است. به عقیده وی، باید قدر ثروت‌های ملی از جمله جنگل‌ها و حیات وحش را بدانیم و هر شهروند ایرانی برای صیانت از این سرمایه‌های خدادادی قدمی بردارد.

البرز زارعی، کوهنورد ۳۸ساله گچسارانی که روز دوازدهم خرداد امسال به عنوان نیروی داوطلب در عملیات اطفای حریق جنگل‌های کوه‌های دیل دچار سوختگی شدید شده بود، پس از ۲ هفته در بیمارستان اصفهان جان باخت. این امدادگر در حالی که شعله‌های آتش از هر سویی زبانه می‌کشید به صخره‌ای پناه برد که در آتش سقوط کرد و دچار سوختگی شدید شد.

سجاد تصمیم گرفته است در هر حادثه طبیعی چون آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع برای نجات سرمایه‌های طبیعی کشورش با امدادگران همراهی کند. مرادی با یادآوری اینکه حیات وحش دارای ارزش‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی‌شناختی است از همه شکارچیان خواست تفنگ‌های خود را بر زمین بگذارند و حیات وحش را قربانی زیاده‌خواهی‌های خود نکنند.

ساخت آبشخور حیات وحش؛ نخستین تجربه شکارچی

مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این شکارچی در نخستین فعالیت زیست‌محیطی به همراه انجمن سبزگامان طبیعت گچساران و خانواده زنده‌یاد البرز زارعی اقدام به مشارکت در ساخت آبشخور برای حیات وحش کرده است.

اسدالله هاشمی افزود: وی و دیگر شکارچیان تاثیر تلاش تا پای جان  البرز زارعی را برای حفظ سرمایه‌های طبیعی از دلایل تغییر رفتار خود با محیط زیست عنوان کرده‌اند.

وی بیان کرد: تشکل مردم نهاد زیست‌محیطی سبزگامان شهرستان گچساران، دانش‌آموزان و نیروهای مردمی روستای نارک مراقبت‌های پس از ساخت این آبشخور را به عهده گرفته‌اند.

تهدیدهای محیط زیست

هاشمی تصریح کرد: آتش‌سوزی، چرای بیش از حد دام، شکار غیرمجاز و تخریب اراضی ۴ تهدید برای مناطق حفاظت‌شده کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که نیازمند همت همگانی برای صیانت از این سرمایه‌های طبیعی است.

وی اضافه کرد: محیط زیست برای به حداقل رساندن این تهدیدها ضمن تقویت تشکل‌های زیست‌محیطی استان، جلب مشارکت‌های مردمی و تغییر نگاه شکارچیان حیات وحش را در اولویت‌های برنامه‌های خود قرار داده است. تلاش‌های محیط زیست موجب تغییر نگاه شکارچیان حیات وحش از شکار به حفاظت از حیات وحش شده و بسیاری از آنان به همیاران طبیعت ملحق می‌شوند.

هاشمی افزود: از ظرفیت گروه‌های کوهنوردی برای آموزش محیطبانان برای کاهش تهدیدها استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: برای حفاظت از مناطق حفاظت‌شده برنامه‌های هوشمندسازی با نصب ۳ دوربین در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است و با همکاری مسئولان استانی، این طرح گسترش خواهد یافت.

تلاش دولت برای حفظ گونه‌های حیات وحش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: چشمه‌ها، آبشخورها و منابع ذخیره آب مناطق حفاظت‌شده این شهرستان احیا و بازسازی شدند.

ولی رمضانی افزود: امسال ۱۱ مخزن تامین آب و ۲۵ آبشخور حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده گچساران لایروبی‌ شده است.

وی بیان کرد: ترمیم و احیای آبشخورهای منطقه تاثیر مستقیم و مطلوبی بر وضعیت زیست‌محیطی و کمیت و کیفیت حیات وحش پیرامون آن دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران تصریح کرد: بیش از ۸۰ حلقه چشمه در مناطق حفاظت‌شده شهرستان وجود دارد.

رمضانی اظهار کرد: لایروبی و بهسازی آبشخورها و چشمه‌های محیط طبیعی این شهرستان برای استفاده جانوران وحشی از سوی نیروهای محیط‌بانی انجام‌ شده است.

وی گفت: دسترسی نداشتن حیات وحش به منابع آبی به‌ویژه در فصل تابستان از مهم‌ترین دلایل نابودی گونه‌های حیات وحش است.

رمضانی ابراز کرد: آب مورد نیاز آبشخورهای حیات وحش مناطق حفاظت‌شده حوزه شهرستان گچساران از طریق ۲ دستگاه خودرو پیکاپ تامین می‌شود.

وی افزود: روزانه هزار لیتر از محل چاه‌های کشاورزی به آبشخورهای حیات وحش گچساران منتقل می‌شود. عمده این آبشخورها در پایین‌دست رودخانه‌ها یا چشمه‌های دارای آب دائمی یا فصلی احداث ‌شده است.

دنا، دنای شرقی، خائیز سرخ، خامی، دیل، سولک و سیوک جزو مناطق حفاظت‌شده این استان هستند.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۵ منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم‌ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

این استان با ۲۴۰ گونه پستاندار، بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، ۳۹ گونه خزنده، ۹ گونه ماهی و ۳ گونه دوزیست از زیستگاه‌های مهم حیات وحش منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

کد خبر 537593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دنیای بهتر IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    2 0
    "شکارچی خوب" معنا نداره. شکار در هر شرایطی محکومه
  • دوستدار محیط زیست IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    دربین این همه خبر بد ، خواندن یک خبر خوب کورسویی از امید را در جانمان روشن می کند . ای کاش این تحول زیبا برای همه تسری پیدا کند و شاهد افزایش روز افزون احترام بیشتر به محیط زیستمان باشیم .