این روزها حفاری‌های غیرمجاز برای کشف آثار باستانی با شیوع کرونا و رکود صنعت گردشگری روند رو به افزایشی پیدا کرده و حتی برخی افراد سودجو دست به کارهایی عجیب مانند برگزاری تورهای حفاری و دوره‌های آموزشی می‌زنند.

حفاری غیرمجاز

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، حفاری‌ غیرمجاز آثار تاریخی و البته دستگیری این سوداگران در سال ۹۹ همزمان با شیوع کووید-۱۹ در استان تاریخی یزد افزایش داشته و متاسفانه برخی از این اقدامات سودجویانه منجر به از دست دادن جان این افراد شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، موضوع حفاری‌ها را یکی از مسائل مهم حوزه گردشگری برشمرد و اظهار کرد: این مسئله از گذشته تاکنون مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی بوده، اما امروز شاهد افزایش تعداد افراد دستگیر شده در این حوزه هستیم.

سیدمصطفی فاطمی با اشاره به حفاری‌های ناشیانه‌ی سوداگران در آثار تاریخی یزد، گفت: تاکنون عمده حفاری‌های غیرمجاز در یزد به نتیجه نرسیده و گاهاً منجر به صدمه به حفار و حتی مرگ این افراد در سال‌های گذشته و امسال شده است.

وی افزود: بیشتر افرادی که در این زمینه اقدام می‌کنند تنها با دیدن علامت دستگاه گنج‌یاب که معمولاً تقلبی و به دنبال برنامه‌ریزی افراد شیاد با نقشه‌های دروغین همراه است، دست به حفاری می‌زنند، اما در زیر آوار و تونل‌های ایجاد شده به دام افتاده و گاهی جان خود را از دست می‌دهند.

فاطمی، هماهنگی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان با عوامل نیروی انتظامی و پاسگاه‌ها را از عوامل مهم برخورد سریع و به موقع با این سودجویان دانست و ادامه داد: خوشبختانه دستگیری قاچاقچیان با اطلاع‌رسانی به موقع مردم حتی در روستاهای دورافتاده استان افزایش یافته و ارتباط متقابل مردم و یگان حفاظت، قابل توجه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: به علت توجه ویژه اداره کل دادگستری استان، تعداد زیادی از احکام قضایی به نفع حفاظت از بافت تاریخی صادر شده است.

افزایش ۲۰۰ درصدی دستگیری حفاران غیرمجاز

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی یزد هم از افزایش ۲۰۰ درصدی دستگیری حفاران غیرجاز میراث فرهنگی خبر داد و اظهار کرد: برابر با ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هر گونه کاوش و حفاری به منظور به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع و مرتکب این جرم به حبس به مدت شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه و ادوات حفاری به نفع دولت، محکوم می‌شود.

تعامل و همکاری قابل توجه دستگاه قضایی استان و صدور احکام قاطع در برخورد با جرایم علیه مواریث فرهنگی به خصوص در بحث حفاری غیر مجاز را از مهمترین اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: جلسات فصلی و تعاملی با دهیاران، بخشداران و اعضای شورای شهر شهر نیز به طور مداوم برگزار می‌شود.

به گفته سرهنگ مهدی رحیم‌زاده، یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی یزد از طریق شماره تلفن ۳۶۲۰۲۷۷۷ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در این‌باره است.

کد خبر 537172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha