اگرچه اظهارات شریف‌زاده و کریمی‌اصفهانی ضد و نقیض بود اما هر دوی آنها در یک مساله اشتراک‌نظر داشتند و آن‌هم اینکه احمدی‌نژاد پایگاهش را میان روحانیون به‌ویژه قم‌نشینان از دولت دوم به بعد از دست داد. با این حال موافقان و مخالفان احمدی‌نژاد تحلیل متفاوتی نسبت به این تغییر رویکرد دارند.

احمدي نژاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، چند روز پیش بود که احمد کریمی‌اصفهانی، چهره سیاسی اصولگرا مدعی شد احمدی‌نژاد در سفری که به قم داشته ازسوی هیچ کدام از علما و مراجع پذیرفته نشده است. پس از آن بهمن شریف‌زاده در گفت‌وگو با «اعتماد» این خبر را تکذیب کرد و گفت اساسا قرار بر دیدار نبوده و احمدی‌نژاد و همراهانش پس از زیارت تنها به دیدار یکی از بزرگان قم رفتند که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده ‌بود.

اگرچه اظهارات شریف‌زاده و کریمی‌اصفهانی ضد و نقیض بود اما هر دوی آنها در یک مساله اشتراک‌نظر داشتند و آن‌هم اینکه احمدی‌نژاد پایگاهش را میان روحانیون به‌ویژه قم‌نشینان از دولت دوم به بعد از دست داد. با این حال موافقان و مخالفان احمدی‌نژاد تحلیل متفاوتی نسبت به این تغییر رویکرد و مخدوش شدن روابط حسنه‌ای دارند که روزگاری باعث شد احمدی‌نژاد بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشیند.

اگرچه شریف‌زاده به عنوان یک روحانی نزدیک به احمدی‌نژاد معتقد است که کلونی‌های قدرت و ثروت باعث تغییر روابط احمدی‌نژاد و علما شدند اما سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نگاهی دیگر به این موضوع دارد و معتقد است که از همان ابتدا هم روابط حسنه‌ای در کار نبوده و حتی برخی علما از همان ابتدا با احمدی‌نژاد مشکل داشتند. پیش از این آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفته بود که احمدی‌نژاد در حال دست و پا زدن بیهوده است و او ابتدا باید پاسخ دهد که ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد در دوران ریاست‌جمهوری‌اش کجاست!

  • اخیرا یکی از اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد مدعی شده در سفری که احمدی‌نژاد به قم داشته، مراجع جز یک نفر حاضر به دیدار با او نشده‌اند. این ادعا ازسوی بهمن شریف‌زاده، روحانی نزدیک به احمدی‌نژاد تکذیب شد اما به هر روی بر کسی پوشیده نیست که روابط میان احمدی‌نژاد با علما، روحانیون و مراجع به ویژه از دولت دوم به بعد مخدوش شد و برخی روحانیون حمایت خود را از او برداشتند. شما به عنوان یک روحانی درگیر با مسائل سیاست دلیل این تغییر رویکرد را چه می‌بینید؟

آقای احمدی‌نژاد مخصوصا به‌ خاطر کارنامه دولت دومش، مهره‌ای سوخته‌ است و دیگر اعتباری در شورای نگهبان یا جمع نخبگان ندارد. متاسفانه گاهی با مصاحبه‌ها و اظهاراتش بیشتر بر این بی‌اعتمادی و بی‌اعتقادی دیگران نسبت به خودش می‌افزاید. به نظر من یکی از کارهایی که محمود احمدی‌نژاد انجام داد، ایجاد اختلاف میان قشرهای مختلف است، به تعبیری اختلاف‌افکنی میان طبقات و اقشار مختلف از فرهنگی، روحانی، بازاری، سیاسی و... دامن زد و دامن می‌زند. برای نمونه در حالی که مقام معظم رهبری مساله مذاکره با امریکا را نفی می‌کنند و صحیح هم هست -چون چهره‌ امریکا فریبکارانه است- اما احمدی‌نژاد می‌گوید که «حاضرم با اوباما مذاکره کنم. حاضرم با آنها حرف بزنم.» البته نه آنها باور می‌کردند و نه خودش تجدیدنظر می‌کرد. هر چند پرداختن به اظهارات و کنش‌های محمود احمدی‌نژاد چندان جایز نیست، چراکه در کشور آن‌قدر مسائل مختلف از قبیل بیکاری، تحریم، مشکلات معیشتی و... داریم که دیگر فرصت به این بحث‌ها نمی‌رسد و باید همه وقت و امکانات و نیروی خودمان را صرف حل این مشکلات کنیم.

  • یکی از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد در تحلیل مخدوش شدن این رابطه گفته است که برخی چهره‌های سیاسی در تغییر رویکرد علما و روحانیون نسبت به محمود احمدی‌نژاد موثر بودند و در واقع آنها که منافع اقتصادی و سیاسی داشتند، ‌باعث تحریک علما شدند. شما این تحلیل را قبول دارید؟

نه به نظر من اواخر کار نسبت به آقای احمدی‌نژاد اقبالی وجود نداشت. حتی این اواخر، وقتی به شهرها و استان‌ها سفر می‌کرد، اقبالی نسبت به او نبود. واقعا حرف‌هایی می‌زد که هیچ حسابگری و حسابداری به آن اعتقاد نداشت. برای نمونه شعار می‌داد که یارانه را چند برابر می‌کنم، بدون اینکه بگوید سوخت یا دیگر حامل‌های انرژی که به آن یارانه تعلق می‌گیرد، افزایش قیمت خواهد داشت. این اظهارات نشان می‌داد که احمدی‌نژاد دنبال رفتاری است که در علم سیاست به آن رفتار شارلاتانی می‌گویند. هر کسی هم این ‌را می‌فهمید.

البته ممکن است عده‌ای در این دنیای سیاسی امروز و سیاست‌بازی‌ها به ایشان باور داشته ‌باشند اما هر کس که می‌داند دو دوتا، چهارتا می‌شود، رفتار و گفتار و کردار و پندار او را عادی و معمولی و عاقلانه و عالمانه توصیف می‌کند. برخی اظهارات احمدی‌نژاد برای مطرح شدن و به قول معروف نشان دادن خود است و دستگاه‌های حقوقی و حقیقی و اخلاقی نمی‌توانند این اظهارات و رفتار را در مقام عمل بپسندند. نمی‌توان دیگران را در این مورد مقصر دانست و متهم کرد. مقصر اصلی شخص احمدی‌نژاد است.

  • آیا این تغییر رویکرد و مخدوش شدن روابط میان احمدی‌نژاد و مراجع و روحانیون از دولت دوم به این‌سو اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد یا فکر می‌کنید در چند سال اخیر و اتفاقات و حواشی که برای نزدیکان احمدی‌نژاد رخ داد، تاثیر بیشتری داشت؟

علما و مراجع از ابتدا هم او را نمی‌پذیرفتند و نمی‌پسندیدند اما بعد از آنکه وارد دور دوم ریاست‌جمهوری شد، بیشتر با حقایق مواجه شدند. لذا از همان ابتدا هم حوزویان، مراجع و علما احمدی‌نژاد را نمی‌پذیرفتند و او را چهره‌ای که نسبت به آنچه سوگند خورده و باید عمل کند، متعهد باشد، نمی‌پذیرفتند. البته این حرف‌ها مربوط به همان زمان است؛ الان دوره ریاست‌جمهوری ایشان گذشته و همان رویه ادامه دارد.

  • اما به هر حال چهره‌هایی چون آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، ازجمله علمایی بود که هم پیش از انتخاب احمدی‌نژاد و هم در دوران ریاست‌جمهوری از او حمایت کرد اما آرام‌آرام تغییر رویکرد داد و حمایت خود را از احمدی‌نژاد برداشت.

من نه سخنگوی ایشان هستم، نه وکیل مدافع آقای مصباح. من که تاکید کردم برخی علما یا غیرعلما وجود داشته و دارند که آقای احمدی‌نژاد را قبول داشته ‌باشند. متاع کفر و دین که بی‌مشتری نیست؛ نسبت به خدا یا دین هم عده‌ای باور دارند و عده‌ای باور ندارند. اما به نظر من، صحبت درمورد احمدی‌نژاد هیچ زیبنده و شایسته و ارزشمند نیست.

  • گفته می‌شود که احمدی‌نژاد تلاش‌ها و رایزنی‌هایی برای تایید صلاحیت را آغاز کرده است. با این اوصاف به نظر شما چقدر احتمال دارد که احمدی‌نژاد از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شود؟

خیر، ایشان دوره‌اش سپری شده و مهره سوخته است.

کد خبر 537149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    ولی ما احمدینژاد را میخواهیم.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      همون 8 سال بس بود که زیادی بود.
  • اسداله IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    64 4
    ازآقايان علماکه هم لباس آقای روحانی وحامی او می باشندنظرشان درعملکردورفتار7ساله ایشان وفرقشان بااحمدی نژادچیست؟
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      39 8
      مسکن مهر رو کی ساخت ؟ شستشوی مغزی داده شده
  • ایرانی US ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    30 57
    ریاست جمهوری احمدی نژاد نشون داد که میز و صندلی و موقعیت نمیتونه یه آدمه کوچک رو بزرگ کنه . یه نفر ممکنه موقعیت پایینی داشته باشه ولی شخصیت بزرگ‌ . پس اینقدر به میز و صندلی نچسبید بزرگتون نمیکنه دیدید که احمدی نژاد رو بزرگ نکرد.
  • ابراهیم IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    75 32
    ما که از این بنده خدا انتظار معصومیت نداریم او هم یک انسان است مانند بقیه با این تفاوت که ترازوی عملکردش برای این انقلاب و این مردم سنگین سنگین است
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    باسلام 8سال دوران احمدی نژاد به اندازه 33سال عمر انقلاب در این کشور خدمت به محرومین شد اگرکسی کتمان کندمغرض است.
    • آیدا IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      102 6
      گل گفتید مردم الان گرسنه هستن تا کی مراجع میخوان به روی خودشون نیارن فقط احمدی نژاد به داد ملت میرسد
  • احسان IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    135 5
    هر کسی دارای نقاط ضعف و مثبت هست و مغز اوست که فرمان میدهد ممکن است او از دیده بعضی ها سوخته باشد البته در عالم سیاست ولی مهم از دید خداوند است که او نورانیست و من تضمین فردای او هستم .
  • م،م IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    112 8
    تنها رییس جمهوری که مدافع محرومین جامعه بود ، دکتر احمدی نژاد بود ، برای همین آقایون و بزرگان با ایشون مخالف هستند چون اجازه چپاول رو بهشون نمی‌داد و بیت المال رو به خود مردم میداد ونمیگذاشت که این اموال و بیت المال تو جیب بزرگان بره
  • من IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    محبوب دلها، احمدی نژاد، حالا هی ‌ما ایشان رو تخریب کنید، وای بر شما
  • امید IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    96 13
    شما حالا این اقتصادی که به گند کشیدنش درستش بکنین بعد در مورد دیگران نظر بدین میگن روباه دستش به میوه نمی رسید میگفت میوه بو میده
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    99 19
    احمدی نژاد آدمی که هیچ کس نمیتونه پیش بینی کنه و تنها راه حل ایران
  • محمد IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    50 32
    بعلت سیستم حاکمیت کشورمان نه احمدی نژاد که یک پوپولیست شناخته شده هست و نه کس دیگر نمی توانند وضع را بحالت عادی بر گردانند
  • سید آرش IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    64 29
    احمدی نژاد فاتح قلب بسیاری از مردم ایرانه کسی که تو قلب مردم باشه، نمیسوزه
  • علیرضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    41 14
    احمدی نژاد هدیه روحانیون بود اوایل برای مقابله با هاشمی همه حامی بودن
  • محسن IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    32 14
    احمدی نژاد روحانی قالیباف خاتمی و.....ازکره ماه که نیومدند فرزندان همین سیستم هستندباز موسم انتخابات شدواین حرفهای پوپولیستی
  • ابراهیم IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    71 16
    سلام شخصیتی چون احمدی نژاد اگر مهره سوخته باشند بقیه خاکستر هم نیستند.....
  • اسماعیل نوغانچی صالح IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    82 5
    اگر سوخته هست شما چرا نگرانید
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    39 39
    کاملا درسته.حرف زدن درباره محمود،اشتغال به عبث است.والسلام.
  • امیر IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    24 18
    ایکاش این اقایون کمی جسارت و اندکی شهامت داشتن و درباره سوابق احمدی نژاد در اول انقلاب هم صحبت میکردن
  • حجت اله طاهری IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    69 10
    کسی که احمدی نژادو تخریب میکند .گناه بزرگی انجام داده
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    54 5
    چطورشد؟؟اون زمان که ... وهمه حمایتش میکردید.دوباره داستان منتظری و دیگر رویسای جمهور ایرانه که در اخرین سال همه منفور میشن
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    46 10
    بعداز مقام معظم ولایت امام خامنه ای مد طله و علمای دلسوز دین و تظام و حامی مقام معظم ولایت،آقای دکتر احمدی نژاد هستند که دلشان برای ولایت و نظام و ملت می تپید و می تپد خداوند اول حضرت بقیه الله الاعظم ارواحناء له الفداء را برساند و به مقام معظم ولایت و علمای دلسوز دین و نظام و دکتر احمدی نژاد خیر کثیر دنیا و آخرت اعطاء بفرماید. "ان شاءالله " آمین یا رب العالمین. حقا که مظلوم ترین رئیس جمهور تویی! از خداوبترسید و دست از این بی اخلاقی ها بردارید و این همه افکار این مردم شهید داده و رنج کشیده را مغشوش نکنید
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    77 3
    روحانیون وظیفه ای که مربوط به خودشون انجام بدهند
  • ناصر IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    62 1
    می خواهد بگید انتخاب رییس جمهور ایران دست علمایی قم است پس مردم چی کار اند خودتون انتخاب کنید و کسی را بزارید چرا انتخابات برگذار می کنیم
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    24 57
    تمام مشکلات الان کشور از بی کله گی احمدی نژاد بود کسیکه غرور وتکبر او،آدم به یا دقوم مغول میانداخت که کشور ایران به باد فنا داد وزمین خواری را رواج داد اختلاس را بی پروا رونق داد برجهای سر به فلک کشیده وکاخ نشینی پرورش داد و سلطانهای ارز وارض و طلا وسکه پرورش داد . مردم را به سخره گرفت . ومردم را به نظام بد بین کرد باید محاکمه شود
  • حامی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    48 36
    به قول استاد رائفی پور، روحانی چنان بلایی سر این مردم آورد که مردم حالا دربدر دنبال احمدی نژاد می گردن درواقع بهترین مبلغ احمدی نژاد خوده روحانیه به هرحال روحانی واذنابش چنان مملکت رو خراب کردن که صدتا احمدی نژاد هم از پسش برنمیان
  • عباس جعفری IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    35 0
    عشق ملت ایران احمدی نژادی ماهم دوست داریم دکتر جون