دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

هجوم کشاورزان غیر بومی به اراضی کشاورزی لرستان در یک دهه اخیر تخریب منابع آب و خاک استان را در پی داشته و اگر راهکاری برای جلوگیری از ورود کشاورزان مهاجر اندیشیده نشود، شاهد از بین رفتن کشاورزی استان در بلندمدت خواهیم بود.

کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، جولان کشاورزان مهاجر طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از معضلات کشاورزی استان نگرانی و انتقاد کارشناسان این حوزه را به دنبال داشته و معتقد هستند کشاورزان غیر بومی علاوه بر استفاده بی‌رویه از آب و خاک از کودهایی استفاده می‌کنند که عملکرد بسیار بالایی دارند.

ورود بی حساب و کتاب کشاورزان مهاجر به استان  و اجاره اراضی کشاورزی توسط آنها علاوه بر تخریب آب و خاک تولید محصولات کشاورزی  سالم را نیز با ابهام مواجه کرده است.

به نظر می‌رسد هجوم کشاورزان مهاجر مرگ تدریجی منابع و از بین رفتن کشاورزی استان لرستان را به دنبال دارد، آن هم در شرایطی که کشاورزی به عنوان منبع درآمد اصلی بخش قابل توجهی از جمعیت لرستان محسوب می‌شود.

تخریب آب و خاک توسط کشاورزان مهاجر

مسئول دفتر مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی خرم‌آباد اما کشاورزان مهاجر را به دو دسته مفید و غیر مفید تقسیم کرد و گفت: یک سری کشاورزان که اراضی کشاورزی را احیا و علم، دانش، تکنولوژی و سرمایه خود را در استان متمرکز کرده، مفید هستند، این افراد علاوه بر افزایش بهره‌وری تولید اشتغال‌زایی هم  به دنبال دارد که می‌توان به مجموعه کشت صفای فجر اشاره کرد.

حسین خدیش عنوان کرد: اما در مقابل کشاورز مهاجر تخریب‌گر و غیرمفید هم داریم که موجب نابودی و تخریب آب و خاک می‌شوند، آن هم در شرایطی که منابع آبی استان محدود است.

وی ادامه داد: این کشاورزان با کشت محصولات آب‌بر مانند سیب زمینی و هندوانه  آب را از سرزمین ما خارج می‌کنند و اما منافع  را به استان خود می‌برند، من اطلاع پیدا کرده‌ام در مناطقی مانند فیروزآباد حتی سیب زمینی علوفه‌ هم کشت می‌شود.

قانونی برای جلوگیری از ورود کشاورزان مهاجر نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: یکی از علل رغبت کشاورزان مهاجر به استان این است که کشاورزان ما تنبل هستند، از طرفی به دلیل خرد بودن اراضی کشاورزی و بالا بودن هزینه تولید کشت محصولی مانند گندم برای آنها به صرفه نیست بنابراین اقدام به اجاره اراضی خود با نرخ ۱۵ تا ۲۰ میلیون می‌کنند.

چنگیز ابراهیمی افزود: این درحالی است که کشاورزان غیر بومی کلان فکر کرده و با انبار محصولات تولید شده آنها را در زمان مقرربه قیمت گران عرضه می‌کنند.

پاسخ به نگرانی‌ها در مورد سالم بودن محصولات کشاورزی

وی گفت: در خصوص منابع آب سطحی مشکلی چندانی وجود ندارد، عمده مشکل ما مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی، چاه عمیق و نیمه عمیق  است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در مورد برخی اظهار نظر و نگرانی‌ها مبنی بر ناسالم بودن محصولات تولید شده توسط کشاورزان مهاجر نیز تاکید کرد: نه اینطور نیست که همه محصولات تولید شده سالم نباشند، ما از همه تولیدات نمونه‌برداری می‌کنیم و در موارد اندکی شاهد وجود عناصر سنگینی بوده‌ایم.

کد خبر 536919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha