یک شرکت ایرانی موفق به ساخت دست مصنوعی شده است که مانند دست انسان قابلیت حس گرما، سرما و لرزش دارد.

دست مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید بهرامی مقدم مدیر عامل شرکت و تولید کننده محصول فناورانه دست مصنوعی، درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایده تاسیس استارتاپ حدود ۵ سال پیش در ذهن من شکل گرفت. اما به صورت جدی‌تر، پس از حضور به عنوان دانشجوی دکتری در کشور چین، به همراه آقای پیش بین، در مسابقه کارآفرینی اجتماعی Hult Prize که از طرف سازمان ملل برگزار می‌شود شرکت کردیم و با ایده‌ای کامل‌تر توانستیم مقام دوم را کسب کنیم. پس از آن به صورت حرفه‌ای بر روی تبدیل این ایده به کسب و کار پیش رفتیم.

او گفت: شرکت ما در مرحله نخست در حوزه بیومکاترونیک و در زیر شاخه توانبخشی قرار دارد و محصولات شرکت شامل اگزواسکلتون دست، سامانه تشخیص محرک‌های محیطی و دست مصنوعی است که در آینده به سایر شاخه‌های بیومکاترونیک نیز ورود خواهیم کرد.

  • ساخت دست مصنوعی با ۱۴ درجه آزادی حرکت مکانیکی

بهرامی مقدم بیان کرد: محصولات ما با این ویژگی‌های ذکر شده تا به امروز رقیب داخلی ندارند، اما در حوزه بین المللی استارتاپ‌ها و شرکت‌های متعددی وجود دارد. مزیت دست مصنوعی ساخته شده در شرکت ما در بهره گیری از سامانه تشخیص محرک‌های محیطی و درجه آزادی بالای مکانیکی آن است، که به راحتی می‌تواند نیاز توان‌یابان را در داخل کشور پاسخگو باشد. دست‌های ساخته شده در شرکت ما حدود ۱۴ درجه آزادی حرکت مکانیکی را دارند که این درجه آزادی حرکت بالا نیازمند کانال‌های مجزای فرمان کنترلی است. در صورتی که اگر یک ماشین بخواهد این تعداد درجات آزادی را داشته باشد ارتباط و کنترل کردن آن سخت می‌شود.

ساخت پیشرفته‌ترین دست مصنوعی | این دست مصنوعی با ذهن کاربر کنترل می‌شود

بهرامی مقدم گفت: انسان برای حرکت دادن اندام‌های مصنوعی، از سیگنال‌های زیستی برای کنترل ارادی آن‌ها استفاده می‌کند. در طراحی دست بایونیک نیز از همین سیگنال‌های زیستی استفاده کرده‌ایم. این سیگنال‌ها به صورت غیر تهاجمی از سطح پوست دریافت و سپس برای ارتباط با سیستم کنترلگر دست بایونیک تقویت و پردازش می‌شوند؛ برای مثال برای برداشتن یک جسم اول جسم دیده شده و موقعیت و نوع جسم شناسایی می‌شود. بعد فرمان حرکت و نوع انگشتان اخذ کننده جسم از مغز صادر و حرکت برای گرفتن جسم ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: دست بایونیک طراحی و ساخته شده در این طرح دارای ۷ درجه آزادی است که شامل چرخش کامل مچ، چرخش و باز و بسته شدن انگشت شست و باز و بسته شدن ۴ انگشت دیگر به طور مجزا است.

بهرامی مقدم از ویژگی‌های دیگر این محصول گفت: حرکت انگشتان دست به صورت مجزا، استفاده از RFID پردازش تصویر، ارتباط با رایانه و تلفن همراه و تشخیص حسی از ویژگی‌ها این دست مصنوعی به شمار می‌رود. همچنین وجود سیستمی که ایجاد کننده احساسات محیطی برای کاربر است را به عنوان ویژگی خاص در این طرح می‌شناسیم که هدف آن درک بهتر محیط به واسطه بایونیک است. سیستم فوق از روش تعویض حسی بهره می‌برد که این محصول امکان نصب بر روی هر دست مصنوعی را فراهم می‌کند. با استفاده از این محصول می‌توان لرزش، لغزش، دما، فشار و موقعیت انگشت را به کاربر القا کرد.

  • ساخت دست مصنوعی برای کمک به افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند

این تولید کننده محصولات فناورانه اظهار کرد: همچنین این محصول برای افراد دچار سکته مغزی که قدرت حرکت دست خود را از دست داده‌اند، کاربرد دارد. در این افراد عضلات دست پس از چند ماه به دلیل عدم حرکت تحلیل می‌روند، اما این محصول مانند یک دستکش به دست بیمار می‌رود و با دریافت فرمان ارادی از دست سالم، تحریک عضلات با حرکت دادن آن‌ها توسط موتورها و الکتریسته باعث حرکت انگشتان به صورت ارادی می‌شود.

او عنوان کرد: اولین چالش نبود ما برای ساخت این محصول منابع معتبر و کاربردی به زبان فارسی بود که دلیل آن جدید بودن ایده و ناشناخته ماندن این حوزه از علم در داخل کشور است. دومین چالش مرحله تبدیل علم به عمل بود و مرحله سوم تامین منابع مالی، مواد اولیه و کارگاه و مکان مناسب به شمار می‌رود.

بهرامی مقدم گفت: در قسمت توسعه کسب و کار و خصوصا ارتباط با سرمایه‌گذاران حمایت‌های بسیار خوبی از مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا دریافت کرده‌ایم که در نتیجه آن ارائه به چندین سرمایه‌گذار و رسیدن به مرحله مذاکره با برخی از آنان از دستاوردهای مهم این حمایت‌ها است. متاسفانه صندوق‌های سرمایه گذاری به صراحت اعلام می‌کنند که تنها بر روی محصولات زود بازده (در حد یکسال) سرمایه گذاری خواهند کرد.

او بیان کرد: در حال حاضر چون محصول تا مرحله نهایی صنعتی‌سازی مقداری فاصله دارد که با نهایی شدن آن امکان کسب سایر استانداردهای بین‌المللی و تاییدیه‌های مورد نیاز را می‌توان کسب کرد، به هر صورت خدمات‌دهی به توان‌یابان در اولویت ما قرار دارد.

مدیر عامل این شرکت گفت: باتوجه به سابقه و بررسی دقیق بازار چین و همچنین وجود جنگ در کشورهای منطقه برای صادرات این محصول در منطقه پتانسیل بالایی وجود دارد، ضمن اینکه این بازارها از اهداف ما برای صادرات محصولات در بلند مدت است.

بهرامی مقدم اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی مسیر مهاجرت را انتخاب و دانش خود را که حاصل سال‌ها تلاش و پشتکار است در کشور دیگری به کار می‌گیرند در صورتی که این دانش می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را به راحت‌ترین نحو حل کند. این دانش نه فقط شامل حوزه‌ای خاص بلکه پوشش دهنده تمامی حوزه‌ها از مدیریت کلان و کسب و کار گرفته تا تخصصی‌ترین تکنولوژی‌های موجود است.

او در پایان گفت: افراد در مسیر کارآفرینی تجربه‌های متفاوتی را کسب خواهند کرد که برای هر فرد آموزه‌های جدیدی به همراه دارد. داشتن نگرشی چند بعدی چه در فرد و چه در تیم یکی از اصول موفقیت در کسب و کارهای فناور محور است. پذیرش این نکته که اگرچه ممکن است فناوری شما لزوماً بهترین راهکار برای افراد نیازمند آن نباشد، اما می‌توانید با شناختی دقیق آن را به بهترین راهکار تبدیل کنید، که این امراز اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 536557
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha