پرتره زنده‌یاد «بدرالزمان قریب» بانوی پژوهنده فرهنگ ایران در سامانه ویدئوی درخواستی هاشور قابل مشاهده است.

بدرالزمان قریب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌ی زنده‌یاد دکتر بدرالزمان قریب و جامعه‌ی فرهنگی کشور، به اطلاع می‌رساند که در سال ۹۴ مستند- پرتره‌ای از این بانوی فرهیخته با عنوان «با زبان خاموش» را تهیه کرده که پژوهش و کارگردانی آن برعهده‌ی استاد منوچهر مشیری بوده است.

این مستندساز پیشکسوت در گفتگویی پیرامون این شخصیت فرهنگی اظهار کرد: دکتر بدرالزمان قریب همواره به بانوی پژوهنده فرهنگ ایران باستان شهرت داشته؛ از چهره‌های ماندگار کشور بوده و زندگی خود را وقف خدمت به فرهنگ و زبان ایران باستان و گسترش زبان فارسی کرده است. من در مستند «با زبان خاموش» سعی کردم معرفی ایشان به شکل کلیشه‌ای و با بیانی زندگی‏نامه‌ای روایت نشود، بلکه علاوه بر ارائه‌ی یک شناخت کلی از وی، بتوانیم بیشتر به فضای فکری و شخصی خانم دکتر نزدیک شویم.

وی ادامه داد: دکتر قریب معرف زبان سُغدی در دنیا است. وی برای نخستین بار فرهنگ لغات سُغدی را به زبان فارسی و انگلیسی تدوین کرده است. همچنین وی اولین دانشمند ایرانی بوده که موفق به خواندن، رمزگشایی و ترجمه کتیبه باستانی خشایارشاه در سال ۱۳۴۵ شده است.

مستند «با زبان خاموش» برای اولین بار در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، به نمایش درآمد و در بخش ویژه «خرد و تجربه» موفق به دریافت جایزه دوم شد. این فیلم هم‌اینک روی سامانه ویدئوی درخواستی «هاشور» به نشانی اینترنتی www.hashure.com قابل بازبینی است.

دکتر «بدرالزمان قریب» بانوی پژوهنده‌ فرهنگ ایران باستان در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

کد خبر 536356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha