جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

پس از آغاز خاکبرداری از حمام پاشاخان پرونده ثبت ملی آن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

حمام پاشاخان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خبات خلیلی، ناظر پروژه احیای حمام پاشاخان روز جمعه ۱۰ مردادگفت: این حمام که مربوط به دوران زندیه است بیش از چهار دهه زیر خاک مدفون بود و فقط به صورت شفاهی گفته شده در این مکان حمامی وجود داشته است. گمان می‌کردیم اثری از این بنا وجود نداشته باشد اما بعد از آغاز خاکبرداری شواهد معماری بخشی از دیوارها، سکوها و طاق‌ها مشاهده شد و این بنا زیر کوهی از خاک قرار داشت که پس خاکبرداری مشاهده کردیم که فقط قسمت سقف بنا از بین رفته و مابقی بخش‌ها قابل مرمت است.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی و فرهنگی این بنا افزود: حمام پاشاخان از معدود آثار قبل از قاجار محسوب می‌شود و از آثار مهم تاریخی شهر سنندج و عمارت وکیل است که تنها قسمت کمی از آن مربوط به دوران قبل از قاجار است.در سند عمارت یا خانه وکیل در سال ۱۳۰۳ به یک حمام مخروبه اشاره شده که به احتمال زیاد منظور حمام پاشاخان بوده است.

ناظر پروژه احیای حمام پاشاخان با اشاره به اینکه شواهد مسیر آب جاری مربوط به حمام نیز در پی عملیات خاک برداری مشخص شد که در نوع خود کم نظیر است. گفت: در جریان عملیات خاکبرداری راهرو ورودی با پلکان‌های آجری، بینه و سربینه همراه با حوض میانی آن، سکوهای نشیمن گاهی، جا کفشی و فضای گرمخانه با سکوهایی با لایه کاشی کاری سنتی و همچنین اندود نهایی کف فرش حمام آشکار شد.

تمام کارهای احیای حمام پاشاخان که در محله قطارچیان سنندج کشف شده از محل کمک‌های بلاعوض به مالکین آثار تاریخی انجام و تاکنون ۵۰۰ میلیون ریال برای احیای این اثر هزینه شده است.

کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول و است.

کد خبر 535973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha