این روزها یکی از مهم‌ترین دعاوی خصوصی، دعوای تصرف عدوانی و دعوای مربوط به ملک مشاع است. به‌صورتی که حجم زیادی از پرونده‌های در دست وکلا را این دو مورد تشکیل می‌دهند. اما شاید شما هم تا به حال درگیر این دعاوی بوده‌اید و یا ملک مشاعی دارید و بعید نباشد که در آینده مشکلاتی بر سر راهتان قرار گیرد.

image-20200729155937-1.jpeg

به همین خاطر نیاز است تا­ با یک‌سری اطلاعات حقوقی در این زمینه آشنا باشید تا در صورت بروز مشکلاتی از این دست بتوانید به خوبی با آن­ها مقابله کنید.

به‌عنوان مثال فرض کنیم که شما در مجتمعی زندگی می‌کنید و یکی از مالکین اقدام به نصب دوربین مدار بسته می‌کند و در این حالت حریم خصوصی شما نقض می‌شود، یا در نظر بگیرید که سال‌ها پیش واحد أپارتمانی را خریداری کرده‌اید و امروز با شکایت تصرف عدوانی که از شما شده است روبرو می‌شوید، یا شما صاحب زمینی هستید و متوجه می‌شوید فرد دیگری در آن تصرف کرده و قصد شکایت از او را دارید، یا اینکه قصد فروش ملک مشاع خود را دارید ولی نمی‌دانید فروش آن به چه صورت است؟ در تمام این حالت‌ها باید بدانید که چگونه أقامه دعوی کنید و چه مرجعی مسئول رسیدگی به آن است؟

درمورد دعاوی تصرف عدوانی و ملک مشاع بیش‌تر بدانید!

اگر ماده قانونی ۱۵۸ قانون آیین دادرسی را بخوانید با تصرف عدوانی آشنا می‌شوید. تصرف عدوانی حقوقی به این معنا است که شخصی بدون رضایت شخص اول، اموال غیر منقول او ( مانند زمین، مسکن و املاک ) را تصرف و از آن بهره‌برداری کند. در این حالت شخص اول که شاکی نامیده می‌شود با مراجعه به قانون‌گذار درخواست می‌کند که اموال متصرفی او را بازگردانند تا جهت استفاده به ملکیت او درآید.

از طرفی به ملکی ملک مشاع گفته می‌شود که بین دو یا چند نفر مختلف مشترک باشد که در این صورت تمامی شرکا در بخش به بخش ملک سهم خواهند داشت. به عنوان مثال راه پله‌ها، حیاط و پشت بام از دیگر املاک مشاع در ساختمان‌های مسکونی و تجاری به شمار می‌روند که تمامی صاحبان ملک در یک ساختمان، در آن سهم دارند.

یکی از رایج‌ترین دعاوی مربوط به ملک مشاع دعوای خلع ید است که این دعوا عموماً زمانی مطرح می‌شود که  مالک یا مستاجر در این ملک عملیاتی نامتعارف انجام دهد. به عنوان مثال اگر یکی از مالکین واحدهای مجتمعی در حیاط که جزو فضای مشاع ساختمان محسوب می‌شود وسایل مربوط به کارش را نگهداری کند و باعث مشکل در رفت و آمد و آسایش دیگران شود این امر منجر به شکایت سایر مالکین می‌شود. زیرا تمامی صاحبان واحد در ساختمان در آن فضای مشاع سهم دارند.

از طرفی دفاع از اتهام تصرف عدوانی زمانی مطرح می‌شود که شخص خوانده نسبت به اتهامی که به او نسبت داده شده است دفاعیاتی از خود دارد و یا یکی از مالکین ملک مشاع دلیلی قانونی برای تصرفش دارد ( مثل داشتن اجازه تصرف). از آنجایی که این نوع تصرف بیش‌تر در ملک و املاک اتفاق می افتد و مالک در مدت زمان کوتاهی طرح دعوی تصرف عدوانی و خلع ید از ملک مشاع را به دادگاه ابلاغ می‌کند بهتر است برای دفاع از خود در دادگاه‌ها از حضور یک وکیل خبره و کار بلد مطمئن شوید چرا که اگر خوانده به خاطر بی‌اطلاعی نسبت به مفاد قانون مربوط به تصرف عدوانی اقدام مناسب و به ‌موقعی انجام ندهد به احتمال زیاد باید مجازات تصرفی عدوانی را متحمل شود.

چند نکته مهم در خصوص دعوای تصرف عدوانی که باید به آن‌ها آگاه باشید!

آیا می‌دانید دعوای حقوقی و کیفری تصرف عدوانی چگونه طرح می شود؟ یا برای طرح دعوی تصرف عدوانی به کجا باید مراجعه کرد؟

وقتی مالی به تصرف درمی‌آید و شخص متصرف قانوناً مالک آن مال نمی‌باشد، مالک می‌تواند ادعای تصرف عدوانی حقوقی ( با اقامه دعوای اثبات مالکیت و مطالبه آن) و یا کیفری ( با طرح دعوای سرقت و اخذ مال ) نماید.

در هر صورت برای طرح دعوی تصرف عدوانی، مالک (خواهان) می‌تواند در مرحله بدوی به دادگاه‌های عمومی مراجعه و اگر خوانده در آن حوزه مقیم نباشند، خواهان برای طرح دعوی تصرف عدوانی در دادگاه‌های عمومی محل وقوع مال غیر منقول باید مراجعه کند.

فراموش نکنید که برای پیگیری دعاوی تصرف عدوانی و ملک مشاع حتما با یک وکیل مشورت کنید!

 دانستید که دعاوی تصرف عدوانی و ملک مشاع تا چه میزان افراد را درگیر مشکلات بسیاری می‌کند و داشتن آگاهی در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد. حتما قبل از انجام هر اقدامی در زمینه این دعاوی، به یک وکیل یا مشاور حقوقی آشنا به پرونده‌های ملکی رجوع کرده تا از وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری لازم به عمل آورید. چرا که با توجه به گستردگی اختلافات در خصوص پرونده‌های ملکی و برای دانستن چگونگی پیمودن این راه نیاز به یک متخصص دارید.

شرکت حقوقی رهجویان عدالت با داشتن وکلای خبره و متخصص در زمینه پرونده‌های ملکی، خدمات حقوقی ویژه و مقرون‌به صرفه‌ای را به شما ارائه می‌کند. تیم حقوقی رهجویان عدالت با داشتن سابقه طولانی در خصوص قبول دعاوی تصرف عدوانی و ملک مشاع و با توجه به شناختی که از قوانین مدنی و خصوصی دارد، مشکلات را به خوبی شناسایی کرده و آماده کمک به افرادی است که دچار مشکل شده‌اند.

لازم به ذکر است که یکی از زمینه‌های تخصصی شرکت رهجویان عدالت مشاوره در خصوص طلاق توافقی می‌باشد. اگر نیاز دارید درباره طلاق توافقی(https://rahjooyan.org/divorce-settlement/) بیشتر بدانید می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و با برقراری ارتباط با مشاورین حقوقی متخصص ما در زمینه حقوق خانواده چالش‌های خود را از این طریق با سرعت و دقت حل و فصل کنید.

کد خبر 535618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha