پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

ادب و هنر: بازتاب رسانه‌ای حضور کریس دی برگ در تهران اگرچه در آخر هفته رخ داد ولی به مهم‌ترین خبر هفته نیز تبدیل شد.

در حالی که هنوز مجوز برگزاری کنسرت موسیقی این خواننده ایرلندی در ایران صادر نشده رسانه‌های جهان به پوشش وسیع نشست خبری وی در تهران پرداخته‌اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت «کریس دی برگ در ایران؛ به‌دنبال اجرای کنسرت». خبرگزاری آلمان نیز در خبری گزارش داد که کریس دی برگ کنسرتی را در ایران برنامه‌ریزی می‌کند. خبرگزاری رویترز هم در گزارشی به نقل از این خواننده ایرلندی نوشت. «کریس دی برگ می‌گوید کنسرت‌ها در ایران سیاسی نیستند». روزنامه فیگارو نیز نوشت، «کریس دی برگ اظهار امیدواری کرد در تهران بخواند».

غیر از این، ابتدای هفته‌ای که گذشت شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن نیز پس از 12 روز به کار خود پایان داد و فیلم فرانسوی «کلاس»، ساخته لورن کانته نخل طلای این دوره کن را برد.

نوری بیلگه جیلان از ترکیه برای فیلم «3 میمون» بهترین کارگردان شد وبهترین بازیگر مرد، بنچیو دل تورواز آمریکا برای فیلم «چه»، بهترین بازیگر زن، ساندرا کورولونی از برزیل برای فیلم «خط عبور» معرفی شدند. ژان پیر و لوک داردن بلژیکی هم برای «سکوت لورنا» جایزه بهترین فیلمنامه را گرفتند. اما جالب‌تر اینکه فیلم برنده‌ نخل طلای کن موجب  بروز اختلاف میان حزب حاکم راست‌گرای فرانسه و حزب مخالف سوسیالیست این کشور شده است.

 ژاویر دارکو، وزیر آموزش فرانسه، در واکنش به تمسخرهای حزب سوسیالیست این کشور مبنی براین‌که دولت حاکم با کاهش فرصت‌های شغلی، مدارس این کشور را تخریب  می‌کند گفت: شما سعی دارید از فیلمی سوء‌استفاده کنید که ایثار و از خودگذشتگی  معلمان را به‌تصویر کشیده است. 

 به گزارش فرانس‌پرس، فیلم «کلاس» که اقتباسی از  رمان پرفروش «فرانکو بگائودو»، معلم فرانسوی است، از نگاه یک معلم، یک‌سال تحصیلی  پرماجرا را در یک مدرسه چندملیتی نشان داده است.  میشل منارد، نماینده‌ حزب سوسیالیست فرانسه درباره‌ «کلاس» گفت: این فیلم تنوع حرفه‌ معلمی را به‌تصویر کشیده است، آنها را ناامید و دلسرد نکنید.

  اما دارکو، حزب سوسیالیست را متهم کرد که قصد برداشت‌های سیاسی از این فیلم دارند.

دنیای هنر این هفته سیدنی پولاک، کارگردان مشهور سینمای آمریکا را از دست داد. اودر سن ۷۳ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. پزشکان از ۱۰ ماه پیش ابتلای پولاک به بیماری سرطان را تشخیص داده بودند.

  پولاک در سال ۱۹۸۶ به‌دلیل کارگردانی فیلم «خارج از آفریقا» برنده جایزه اسکار شده بود. سیدنی پولاک که خود نیز به ندرت در فیلم‌هایش ظاهر می‌شد طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ با بهترین بازیگران سینمای هالیوود به کار پرداخت. سال گذشته، پولاک نقش مقابل جورج کلونی را در فیلم «مایکل کلایتون» بازی کرد و برای بهترین بازیگر نقش مکمل، نامزد اسکار شد ولی این جایزه را نبرد. آخرین فیلم او «مترجم» با بازی نیکول کیدمن و شون پن بود.

همچنین در این هفته، سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد که پس از بحث‌های کارشناسی فراوان مقرر شد طرح بلیت نیم‌بها که قرار بود به روز دوشنبه هر هفته منتقل شود، در روز شنبه باقی بماند. به جز این، به گفته محمدرضا صابری، تکلیف اکران 5 فیلم هم مشخص شده است که همه،  احتمالا در تابستان اکران می‌شوند.

«دیوار» پس از «زن‌ها فرشته‌اند» در گروه سینمایی‌آفریقا، «10‌رقمی» پس از «قرنطینه» در گروه عصر جدید،  «حس پنهان» پس از« همخانه» در گروه آزادی و «نسکافه داغ داغ» پس از «همیشه پای یک زن در میان است» در گروه سینمایی قدس اکران خواهند شد.

«کنعان» هم از میان همه فیلم‌های جشنواره 26 فیلم فجر، به عید‌ فطر و برای گروه  سینمایی آزادی محول شده است. اما «دایره زنگی»، پرفروش‌ترین فیلم امسال با بیش از یک میلیارد تومان  هنوز تا 22خرداد فرصت دارد.

 طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش هیچ فیلمی بیش از 12 هفته نمی‌تواند در گروه سینمایی اکران شود ولی می‌تواند پس از پایان 12 هفته در سینماهای آزاد به اکران خود ادامه دهد.

 این مهلت 12 هفته‌ای در 22 خرداد برای دایره زنگی به پایان می‌رسد و پس از آن تیغ‌زن جایگزین این فیلم خواهد شد. به جز اینها، «انعکاس» چهارمین فیلم رضا کریمی و «فرزند خاک» سومین تجربه کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر تابستان امسال و  احتمالا پس از این 5 فیلم اکران خواهند شد.

در این هفته نیز، مراسم اختتامیه نخستین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور غزه، با حضور هنرمندان و  مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای هنر برگزار شد.

در مسابقه کاریکاتور غزه، سعید صادقی اول شد و جایزه ۳ هزار یورویی گرفت؛ مارسلو لیته از برزیل برنده جایزه ۲ هزار یورویی و سانتو سویا از اندونزی، جایزه هزار یورویی مسابقه را برد. لوح افتخار و ۱۰۰ یورو نیز به الساندرو گاتو از ایتالیا، علی شعبانی و مسعود ضیایی از ایران، میونگ لائه از کره، اسکیم ایرانچی اوغلو از ترکیه، جنیت از اندونزی، ربیعا الاریدی و یاسر احمد از سوریه و سیران جفرلی از آذربایجان اهدا  شد.

کد خبر 53522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز