قیمت‌ها در بازار طلا بعد از هفته‌ها صعود هفته گذشته تحت‌تأثیر تزریق ارز به بازار سیر نزولی در پیش گرفت و با وجود روند افزایشی قیمت‌ها در بازار جهانی، نرخ ‌طلا و سکه در بازار ایران کاهش یافت.

سكه هوم پيج

به گزارش روزنامه همشهری، برای اطلاع از جزئیات این تغییرات و پیش‌بینی آینده بازار با نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت‌وگو کردیم که از نظرتان می‌گذرد.

از صبح روز دوشنبه ۳۰تیرماه با اینکه در بازارهای جهانی حدود ۲۲دلار افزایش قیمت داشتیم، در بازار داخلی تحت‌تأثیر کنترل و نظارت بانک مرکزی و افت نرخ ارز، با کاهش قیمت طلا و سکه مواجه بودیم و تقاضا نیز با توجه به کاهشی بودن قیمت‌ها تا حدود ۸۰درصد افت داشت. قیمت سکه امامی (۳۱تیرماه) تا ۱۰میلیون تومان هم رسید. قیمت سکه طرح جدید در این روز۱۰میلیون و ۳۸۰هزار تومان، نیم‌سکه ۵میلیون و ۱۵۰هزار تومان و ربع‌سکه ۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان بود. هرگرم طلای ۱۸عیار هم ۹۵۷هزار تومان معامله شد.

  • تغییرات حباب سکه چگونه بوده است؟

اوج حباب سکه در هفته‌های پیش یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان بود که به حدود یک‌میلیون تومان رسید و در زمان یادشده هم به چیزی حدود ۸۵۰هزار تومان رسید.

  • وابستگی بازار طلای کشور به بازار ارز، آیا اجازه پیش‌بینی دقیق آینده این بازار را می‌دهد؟

بازار طلا متاثر از هردو عامل قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در داخل کشور است که بر عرضه و تقاضا و درنهایت بر قیمت تأثیرگذار است. پیش‌بینی تحلیل‌گران اقتصادی دنیا این است که قیمت اونس جهانی تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲هزار دلار خواهد رسید و این افزایش چشمگیر قیمت اونس، خودبه‌خود بر تمام بازارهای جهانی تأثیرگذار خواهد بود. بر این اساس و درصورت تحقق این پیش‌بینی، مسلما قیمت طلا در بازار ایران هم افزایش خواهد داشت. اما بحث دیگر ثبات بازار ارز است؛ اگر قیمت ارز کاهش داشته باشد یا دست‌کم کنترل شود و روند افزایشی نداشته باشد، می‌توان انتظار داشت که بازار طلا هم از ثبات برخوردار باشد و مردم بتوانند دادوستد داشته باشند. الان بانک مرکزی ارز را به بازار تزریق کرده و تغییرات ناشی از آن را تا حدودی شاهد هستیم. اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا تثبیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را هم شاهد خواهیم بود. از ابتدای امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و نگرانی مردم نسبت به حفظ ارزش پولشان، تقاضا در بازار سکه افزایش چشمگیری داشت، اما به همین نسبت خرید مصنوعات طلا با کاهش مواجه بود. از ابتدای امسال خرید مصنوعات طلا تا ۷۰درصد کاهش داشت و این ناشی از کاهش قدرت خرید مردم بود، ولی در بازار سکه خرید افزایش یافته بود که آن هم در میانه هفته گذشته تا ۸۰درصد کاهش یافت.

  • چرا استقبال از سکه بیشتر از مصنوعات طلاست؟

کاهش خرید مصنوعات طلا به این دلیل است که نه‌تنها خود طلا گران شده، بلکه مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات تهیه مواد اولیه که تحت‌تأثیر گرانی ارز بسیار سخت و گران وارد کشور می‌شود، هزینه تولید، ‌اجرت و قیمت مصنوعات را تا ۳۰درصد افزایش داده است. در چنین شرایطی استقبال از سکه که اجرت ساخت ندارد، بیشتر می‌شود. این شرایط بر وضعیت طلافروشان هم تأثیرگذار بوده و باعث شده بسیاری از همکاران ما در ماه‌های اخیر دچار ضرر و زیان زیادی شوند.

کد خبر 535181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha