دالان‌های بادی مناسب و روزهای آفتابی خراسان جنوبی در اغلب فصول سال مزیت اقتصادی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و منجر به افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر شده است.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در نوار مرزی شرق کشور با وجود زمینه مناسب اقلیمی، تابش آفتاب و وزش باد در بیشتر مناطق و روزهای سال، قابلیت خوبی در تولید انرژی‌های نو و پاک دارد که در چند سال گذشته با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و بزرگ مقیاس به این ظرفیت بیش از گذشته توجه شده است.

تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در خراسان جنوبی ظرفیت کم‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انرژی پاک فراهم کرده و امروز زیرساخت‌ها و برنامه‌های خوبی در این حوزه اجرا شده یا در دست اقدام است.

با ورود سرمایه‌گذاران و حمایت دولت، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف و نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی سربیشه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و امسال هم عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰ مگاواتی درح سربیشه با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

ساعات آفتابی به طور متوسط در خراسان جنوبی به سه هزار و ۲۰۰ ساعت در سال و حتی بیشتر نیز می‌رسد، به‌ طوری که در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله طبس مقدار تابش ۴۸۱ (کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز) است.

خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را دارد.

 براساس تحقیقات به ‌عمل آمده میانگین سرعت باد برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت که بهترین نُرم است.

۷ هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی احداث می‌شود

خرداد امسال که «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سومین سفرش در یک سال و نیم گذشته به خراسان جنوبی آمد، قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.

با اجرای این تفاهم‌نامه در مدت ۲ سال برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز همکاری خواهند کرد.

بر این اساس به هر کدام از متقاضیان ۴۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که ۲۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات، ۱۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۴ و ۱۰ میلیون تومان از سوی دستگاه‌های حمایتی پرداخت می‌شود.

این تفاهم‌نامه با اختصاص ۵۰ درصد یارانه دولتی و ۵۰ درصد وام قرض‌الحسنه امضا شد که حدود ۴۰ هزار کیلووات در استان تولید برق را به دنبال دارد و حداقل یک میلیون تومان در ماه برای هر خانواده درآمد ایجاد می‌کند.

اکنون ۳۲۲ نیروگاه‌ برق خورشیدی با ظرفیت ۲۱.۱۶ مگاوات در خراسان جنوبی فعال است و در مجموع هشت درصد برق این استان در اوج مصرف از این محل تامین می‌شود.

تولید ۴۰۰ کیلووات برق خورشیدی در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۷ نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۴۰۰ کیلووات به شبکه توزیع نیروی برق استان متصل شده است و بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بابت خرید تضمینی برق به مشترکان این نیروگاه‌ها پرداخت کرده‌ایم.

مهدی دادگر با بیان این‌که اکنون ۳۲۲ نیروگاه‌ برق خورشیدی با ظرفیت ۲۱.۱۶ مگاوات در خراسان جنوبی فعال است گفت: ۳.۱۶ مگاوات از این ظرفیت مربوط به ۳۱۹ نیروگاه خورشیدی ۲۰ و بالای ۲۰ کیلووات، ۱۰ مگاوات مربوط به نیروگاه شهرستان خوسف، هفت مگاوات مربوط به نیروگاه سربیشه و یک مگاوات مربوط به نیروگاه بشرویه است.

از ابتدای طرح خرید تضمینی برق تولیدی از مشترکان نیروگاه‌های خورشیدی در استان تاکنون در مجموع هفت میلیون و ۵۹۳ هزار کیلووات ساعت برق خریداری و هشت میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان به صاحبان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

 اشتغال ۱۳۱ مددجو کمیته امداد با تولید برق

بنابر اعلام معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تاکنون برای ۱۳۱ مددجو اشتغال پایدار ایجاد شده است.

سیدرضا حسینی افزود: سال گذشته تجهیزات ۱۳۱ نیروگاه خورشیدی خانگی برای مددجویان کمیته امداد استان خریداری شد که تاکنون از این تعداد ۹۲ نیروگاه وصل به شبکه شده و بقیه در انتظار وصل به شبکه است.

از ابتدای امسال تاکنون احداث ۷۸ نیروگاه در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۳۹ نیروگاه وصل به شبکه شده است.

حسینی درآمد ماهانه حاصل از تولید برق در هر نیروگاه برای مددجویان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این نیروگاه‌ها به طور میانگین سالانه ۹ تا ۱۱ هزار کیلووات برق تولید می‌کنند.

این نهاد به ازای ایجاد هر نیروگاه خورشیدی، پنج میلیون کمک بلاعوض و تسهیلات چهار درصد را به متقاضیان پرداخت می‌کند.

کد خبر 534683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha