یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

مهدی ذوفن، هنرمند پیشکسوت قلمزنی و قلم‌گیری اصفهان در ۹۰سالگی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

استاد مهدی ذوفن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی ذوفَن، فرزند حسنعلی ذوفن، استاد شهیر قلمزنی اصفهان، در زمستان سال  ۱۳۰۹ در اصفهان به دنیا آمد و پس از ۹۰ سال زندگی هنرمندانه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در تهران درگذشت و در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

مهدی نزدیک‌ترین فرزند به پدرش از حیث هنر و سلوک بود. از ۵سالگی به کارگاه پدرش می‌رفت و شاگردی می‌کرد. او در سال ۱۳۳۰ به سربازی رفت و در سال ۱۳۳۳ ازدواج کرد. مهدی ذوفن با تشویق استادش مدتی به کار نقاشی و قلمزنی پرداخت، اما تشویق استاد بهزاد باعث تصمیم جدی او در ادامه راه قلمزنی شد. او ۳ فرزند داشت که یکی از آنها به نام محمدعلی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید.

پدر ذوفن کارگاه بزرگی داشت که در آن ظرف‌ها، گلدان‌ها و شمعدان‌های نقره برای اهدا به دولت‌های خارجی ساخته می‌شد. استاد حسین بهزاد وقتی طراحی‌های او را دید، به وجد آمد و او را به هنر روی مس تشویق کرد. ابتدا به قلمزنی روی آورد و پنجه‌هایش تیز و سبکبال بودند اما پس از مدتی به سبک قلم‌گیری روی آورد و در پی طرح‌های نو بود. در سبک قلم‌گیری روی مس ضربه نمی‌زنند، بلکه قلم بر آن بی‌وقفه می‌رقصد.

مهدی ذوفن مانند پدرش معتقد بود که قلمزن باید خلاق باشد و این گونه بود که بیش از ۲۰۰ اثر فاخر از خود به یادگار گذاشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تزیین درهای حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره کرد. به گفته جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری اصفهان، استاد ذوفن آثار فاخر بسیاری داشت و در ماه‌های اخیر در تهران زندگی می‌کرد.

کد خبر 534515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha