به گفته متخصصان حوزه بهداشت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تاثیر بسیار زیادی در کاهش ابتلا به کرونا دارد.

شستن دست‌‌ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا با افزایش چشم‌گیر آمار مرگ و میر مواجه شدیم که دلیل اصلی آن عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است. در صورتی که با رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و رعایت برخی اصول بهداشتی می‌توان از انتقال این ویروس جلوگیری کرده و زنجیره انتقال آن را قطع کرد..

  • استفاده از ماسک

طبق دستور ستاد مبارزه با کرونا استفاده از ماسک در تجمعات و مکان‌های عمومی از ۱۵ تیر الزامی شد که در صورت نداشتن ماسک خدماتی به افراد ارائه نخواهد شد، اما این حجم از سخت‌گیری برای استفاده از ماسک در تجمعات و مکان‌های عمومی و سر پوشیده صرفا به این دلیل است که طبق گفته وزیر بهداشت ماسک یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای پیش گیری از کرونا است که استفاده از آن تا بیش از ۸۷ درصد از ابتلا به کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد.

حتما لازم نیست تا افراد از ماسک‌های فیلتر دار استفاده کنند حتی استفاده از ماسک‌های خانگی هم در روزهای کرونایی موثر خواهد بود. همچنین این ماسک هزینه کم‌تری را برای افراد دارد و قابل شستشو نیز هست.

۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

  • رعایت فاصله گذاری اجتماعی

دومین عاملی که به شدت از ابتلا به کرونا کمک می‌کند رعایت فاصله اجتماعی و عدم شرکت در اجتماعات و مکان‌های شلوغ است.

با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا ۸۲ درصد می‌توان خود را از ابتلا به کرونا ایمن کرد. هرچند رعایت این امر مستلزم این است که افراد تا حد امکان از خانه خارج نشوند، اما درصورتی مجبور به تردد در خیابان شدند باید تا جایی که امکان دارد به رعایت فاصله گذاری اجتماعی (رعایت فاصله ۲ متری از دیگران) بپردازند و از ماسک استفاده کنند.

  • شستن مکرر دست‌ها

تا قبل از همه گیری ویروس کرونا تعداد زیادی از افراد عادت به لمس چشم‌ها، دهان و بینی خود داشتند، اما امروزه یکی از عواملی که باعث می‌شود تا این ویروس وارد بدن شود لمس چشم‌ها دهان و بینی است.

شستن صحیح و اصولی دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه سبب می‌شود تا ۸۰ درصد احتمال ابتلا به کرونا کاهش یابد. باید توجه داشت که پس از خیس کردن دست‌ها قسمت‌های بین انگستان، زیر ناخن‌ها و پشت دست را با دقت شست و بعد از خشک کردن دست‌ها برای بستن شیر آب هم از یک دستمال استفاده کرد.

  • استفاده از شیلد

یکی از وسیله‌هایی که استفاده از آن در زمان شیوع گسترده ویروس کرونا در بین افراد رواج پیدا کرد شیلدهای محافظ بود. استفاده از آن‌ها تا ۷۸ درصد ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد. استفاده از شیلد تنها کافی نیست و بهتر است که در کنار استفاده از این محافظ از ماسک هم استفاده شود.

یکی از راه‌هایی انتقال ویروس کرونا از طریق چشم‌ها است و شیلد محافظ خوبی برای چشم‌ها به شمار می‌رود. همچنین این وسیله باعث می‌شود تا افراد کمتر به صورت‌شان دست بزنند. البته باید توجه داشت که سطح شیلدها هر بار بعد از مصرف باید شسته شود.

  • مدت زمان از بین رفتن کرونا با هر یک از شوینده‌ها

گسترش ویروس کرونا باعث شده است تا افراد بعد از هربار خرید مایحتاج زندگی‌شان به سرعت وسایل خریداری شده را ضدعفونی کنند، اما برخی در این بین استفاده از الکل یا وایتکس را برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می‌کنند.

بهترین روش از بین بردن ویروس کرونا استفاده از آب و صابون است که ۲۰ ثانیه فقط برای نابودی ویروس کرونا زمان می‌خواهد، اما در بین دیگر مواد شوینده مثل الکل یا وایتکس هرکدام اثر بخشی خاص خودشان را برای از بین بردن ویروس دارند. برای مثال استفاده از وایتکس ۴۰ ثانیه طول می‌کشد تا ویروس کرونا از بین رود. همچنین الکل پس از ۸ دقیقه سطوح را از ویروس کرونا پاکسازی می‌کند.

کد خبر 534442
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha