جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

جدیدترین قسمت از برنامه «نردبان» با نقد و بررسی مستند «زینت، یک روز به‌خصوص» سراغ سوژه‌هایی رفته است که در حاشیه بودند اما سینمای مستند صدایشان را به گوش بقیه رساند.

فرهاد ورهرام

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از روابط عمومی نردبان نوشت: سومین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این قسمت از برنامه نردبان با موضوع «صدای بی‌صدایان» به نقد و بررسی مستند «زینت، یک روز به‌خصوص» پرداخته و سراغ اشخاصی می‌رود که پیش از این ناشناخته و در حاشیه بودند اما سینمای مستند اتفاقات خاص زندگی آنان را به تصویر کشید و معرفی‌شان کرد.

مستند «زینت، یک روز به‌خصوص» ماجرای زندگی متفاوت بانو زینت دریایی و از نخستین زنان جزیره قشم است که به کار اداری بیرون از خانه روی می‌آورد. او تنها زن بومی جزیره است که در اولین انتخابات شوراهای شهر و روستا سال ۱۳۷۷ خود را نامزد شورای سلخ کرد. این فیلم مستند به بحث‌های مرتبط با نامزدی او به‌عنوان یک زن می پردازد.

پخش کامل گفت‌وگوی اختصاصی نردبان با بیل‌ نیکولز، نظریه‌پرداز سینمای مستند و مولف بسیاری از کتاب‌های این حوزه اتفاق دیگر این برنامه است. او در گفت‌وگویی تصویری درباره آخرین تحقیقات خود صحبت کرده و به ارزیابی وضعیت سینمای مستند ایران می‌پردازد.

در قسمت دیگر برنامه، فرهاد ورهرام مستندساز باسابقه کشورمان مهمان تصویری برنامه خواهد بود. او با موضوع تاثیر متقابل سوژه و فیلم مستند به بررسی موردی فیلم «زینت، یک روز به‌خصوص» می‌پردازد.

همچنین مجموعه مستند «ساختن یک آدمکش» معرفی می‌شود. این مستند درباره کسی است که توسط نظام قضایی آمریکا به اشتباه به زندان افتاده و سالیان زیادی را در آنجا سپری می‌کند. این فیلم به این شخصیت صدا می‌دهد.  

گفت‌وگو در مورد فیلم‌های مستندی که صدای بی‌صدایان بوده‌اند، با ذکر مصادیقی متعددی انجام شده اما با توجه به محدودیت‌های برنامه، پخش کامل آن مقدور نیست، فایل کامل این بخش در سایت شبکه مستند به آدرس http://www.doctv.ir/nardeban و در صفحه اینستاگرام برنامه https://www.instagram.com/nardebandoc به اشتراک گذاشته خواهد شد.

«نردبان»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند فیلم و عکاسی مستند را در دو بخش آماتور و تخصصی به علاقه‌مندان آموزش دهد. این برنامه با اجرای محمد شکیبانیا، کارگردانی اصغر احمدپور و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بور بور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

کد خبر 533819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha