رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، ظهر روز گذشته اعلام کرد که برخی اخبار دریافت شده از انتقال جسد غلامرضا منصوری قاضی پیشین دستگاه قضایی از رومانی به کشور، در شب گذشته (سه‌شنبه) حکایت دارد. خبری که اعضای خانواده غلامرضا منصوری از آن بی‌اطلاع بودند.

قاضی منصوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، جسد قاضی منصوری به کشور بازگشت. بالاخره پس از گذشت ۳۳ روز از مرگ بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه، جسد این متهم ردیف نهم پرونده «اکبر طبری و ۲۱ همدستش» از رومانی به ایران بازگردانده شد. خبر را ابتدا نورنیوز منتشر کرد. رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، ظهر روز گذشته اعلام کرد که برخی اخبار دریافت شده از انتقال جسد غلامرضا منصوری قاضی پیشین دستگاه قضایی از رومانی به کشور، در شب گذشته (سه‌شنبه) حکایت دارد. خبری که اعضای خانواده غلامرضا منصوری از آن بی‌اطلاع بودند.

برادر منصوری درباره اخبار منتشر شده درباره بازگشت جسد برادرش به کشور به «اعتماد» گفت که آنها از این موضوع بی‌اطلاع هستند و چنین خبری به آنها اعلام نشده است. اما ساعاتی بعد از انتشار خبر اولیه و در میان بی‌اطلاعی اعضای خانواده منصوری که شائبه به قتل رسیدنش بسیار جدی است، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در گفت‌وگو با رییس پزشکی قانونی خبر بازگشت جسد بازپرس منصوری به کشور را تایید کرد. عباس مسجدی خبر داد که جسد ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به پزشکی قانونی تحویل و به محض تحویل آن، اقدامات لازم علمی و آزمایشگاهی شروع شده است.

به گفته او، به دستور مقام قضایی، تیمی متشکل از متخصصان پزشکی قانونی بر بالین جسد در مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران حاضر شدند و اقدامات اولیه جهت شناسایی جسد و بررسی‌های تخصصی برای تعیین علت فوت انجام شد. رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه اقدامات آزمایشگاهی، سم‌شناسی و دی‌ان‌ای در حضور مسوولان ذی‌ربط صورت گرفته، گفت که نتیجه بررسی‌ها و همچنین علت فوت پس از حصول نتایج آزمایشات به مقام قضایی اعلام خواهد شد.

ویدئو | انتقال جسد قاضی منصوری به کشور

اعلام نتیجه آزمایشات جسد قاضی منصوری چقدر طول می‌کشد؟

اولین واکنش دادستانی تهران به بازگشت جسد قاضی منصوری | جسد از مکان بلندی سقوط کرده است | جسد متعلق به منصوری است؟

جسد قاضی منصوری پس از برگشت به ایران کجا رفت؟

واکنش برادر قاضی منصوری به انتقال جسد برادرش به کشور | زنده یا مرده بودن برادرم مبهم است | قرار بود برویم رومانی

جسد قاضی منصوری به ایران منتقل شد

سقوط از بلندی؛ نتیجه تحقیقات ساعات اول

خبرگزاری میزان البته تنها به گفت‌وگو با رییس سازمان پزشکی قانونی بسنده نکرده و در همان خبر، اطلاعیه‌ای از سوی دادستانی تهران هم منتشر کرده است. اطلاعیه‌ای که با تایید بازگرداندن جسد منصوری به کشور اعلام می‌کند جسد آقای بازپرس از کشور رومانی به ترکیه و سپس از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور و بعد هم برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل شده است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی دادستانی تهران، در گزارش پزشکی قانونی آمده که با معاینه دقیق جسد و تصویربرداری و اقدامات پزشکی و تشخیصی صورت پذیرفته مشخص شد اولا بر اساس ظواهر، جسد متعلق به غلامرضا منصوری است و ثانیا بررسی‌ها حاکی است که از مکان بلندی سقوط کرده ؛ چراکه شکستگی در سر و صورت و تنه (کتف راست و چپ و استخوان‌های صورت) با تصویربرداری رویت شد.

دادستانی تهران همچنین با انتشار این اطلاعیه اعلام کرده که برای احراز هویت نمونه DNA از جسد اخذ و با حضور اولیای دم تطبیق می‌شود. دادستانی تهران در حالی اعلام کرده که علت اصلی فوت پس از نتیجه آزمایشات اعلام خواهد شد که نورنیوز در همان خبر تایید نشده ابتدایی درباره انتقال شبانه جسد منصوری به کشور اعلام کرده بود که «بنا بر اخبار دریافت شده، پلیس رومانی گرچه همراه جسد منصوری ۲۹ صفحه گزارش شرح ماجرا را ارسال کرده اما همچنان از تحویل تصاویر مربوط به دوربین‌های مداربسته هتل محل اقامت «مقتول» امتناع می‌کند.»

همین موضوع به شبهات مطرح شده درباره چگونگی مرگ غلامرضا منصوری دامن می‌زند، چراکه از همان ساعات ابتدایی پس از وقوع این حادثه و خبری شدن آن، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال به قتل رسیدن بازپرس متهم فراری آغاز شد. اگرچه ابتدا برخی احتمال خودکشی منصوری را به میان آوردند اما نشانه‌ها حکایت از آن داشت که منصوری از طبقات بالایی هتل «دوک» _محل اقامتش_ در بخارست رومانی به پایین پرتاب شده است. موضوعی که با انتشار نتایج اولیه کالبدشکافی جسد غلامرضا منصوری جدی‌تر از قبل شد؛ چراکه نتایج کالبدشکافی نشان می‌داد که مرگ او با «خشونت» و «شتابزدگی» همراه بوده است. همزمان هم دفتر دادستانی بخارست گزارش داد که روی جسد او اثر «جراحات ناشی از ضربه» دیده شده که «با یک جسم سخت» وارد شده است. با این وجود تایید به قتل رسیدن قاضی منصوری، تا بازگرداندن جسد او به کشور و بررسی‌های بیشتر دستگاه قضایی و پزشکی قانونی کشور به تعویق افتاد و باتوجه به اینکه تنها ساعاتی از بازگرداندن جسد آقای بازپرس به کشور گذشته است، هنوز پزشکی قانونی جز «احتمال سقوط از بلندی» که از روز اول مشخص بود و حالا در اطلاعیه دادستانی تهران اعلام شده، اطلاعات بیشتری ارایه نکرده است.

همه خبر دارند، جز خانواده

اگرچه شواهدی از جمله استفاده از تعبیر «مقتول» در توصیف قاضی مرحوم، آن‌ هم در متن خبر نورنیوز و همین‌طور دیگر جزییات این پرونده نشان می‌دهد که فرضیه به قتل رسیدن غلامرضا منصوری تقریبا قطعی است، اما برای تایید آن باید منتظر نظر قطعی پزشکی قانونی و دستگاه قضایی ماند. نکته دیگر این است که تا زمان اعلام نتیجه آزمایش DNA هنوز نمی‌توان به‌طور قطع گفت که جسد متعلق به منصوری است یا نه. با این وجود برادر غلامرضا منصوری معتقد است که امکان خودکشی غلامرضا منصوری ۱۰۰ درصد منتفی است و تاکید دارد که بازپرس متهم پرونده اکبر طبری و دوستان «ترور» شده است. برادر قاضی منصوری حالا تنها شخص پاسخگو از جانب خانواده منصوری‌ درباره این موضوع است. با توجه به اینکه با پایان یافتن پرونده منصوری در دادگاه امیرحسین نجف‌پور ثانی، وکیل قاضی منصوری در پرونده اکبر طبری کارش به پایان رسیده، حالا دیگر فقط برادر منصوری است که پیگیر ماجراست. بر همین اساس هم نجف‌پورثانی به «اعتماد» می‌گوید با توجه به اینکه خانواده منصوری برای پیگیری امور مرگ منصوری به او وکالت نداده‌اند، در جریان بازگرداندن جسد آقای بازپرس به کشور نیست. برادر منصوری هم در تماسی که «اعتماد» پس از انتشار خبر اولیه بازگرداندن جسد به کشور از سوی نورنیوز با او برقرار کرد، از موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.

برادر منصوری البته ساعاتی بعد و پس از تایید موضوع بازگشت جسد به کشور از سوی پزشکی قانونی و دادستانی تهران، بار دیگر تاکید کرد که هنوز هیچ مقام رسمی یا غیررسمی در این باره با آنها تماسی نگرفته‌ است. او می‌گوید که پلیس بین‌الملل چند روز پیش تماسی با آنها داشتند و قرار شد جلسه‌ای داشته باشیم تا همراه گروهی که از طرف پلیس بین‌الملل برای بررسی موضوع به رومانی می‌رود، یکی از اعضای خانواده هم با آنها همراه شود اما تاکنون هیچ خبری نداریم. این عضو خاندان منصوری تاکید می‌کند که آنها پیش از این با وزارت امور خارجه تماس‌هایی داشته‌اند تا با صدور ویزا به اعضای خانواده بازپرس متهم اجازه بدهند، به رومانی رفته و پیگیر ماجرا شوند اما خبری نشده است. به‌ گفته برادر منصوری، طول این مدت هیچ تماسی با آنها برقرار نشده و حتی برای انجام آزمایش‌های مربوط به تشخیص هویت و DNA هم با آنها تماسی گرفته نشده و آنها هر اطلاعاتی دارند، مسائلی است که در رسانه‌ها منتشر شده و مراجع رسمی ارتباطی با اعضای خانواده قاضی ظاهرا به قتل رسیده برقرار نکرده‌اند.

این عضو خانواده منصوری می‌گوید به محض اینکه در جریان وضعیت برادرش قرار گیرند، وکیلی جدید استخدام کرده و ماجرا را پیگیری می‌کنند. با توجه به صحبت‌های مطرح شده از سوی برادر متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری و همچنین موضوع مطرح شده در اطلاعیه دادستانی تهران، برای تایید هویت قطعی جسد مسترد شده به کشور نیاز به حضور اعضای خانواده منصوری و استفاده از DNA آنهاست و بنابراین برای اطمینان از این مهم باید منتظر تماس دستگاه قضایی با اعضای خانواده آقای بازپرس بمانیم.

  • بیشتر بخوانید:

نتیجه تشخیص هویت جنازه قاضی منصوری شگفتی‌ساز می‌شود؟ | رشوه‌های میلیاردی به بیت‌المال برمی‌گردند؟

ماجرای قاضی منصوری به کجا رسید؟

تکلیف حکم‌هایی که قاضی منصوری صادر کرده چه می‌شود؟

ادعای تازه برادر قاضی منصوری؛ کارشکنی کردند | برادرم ۲ روز منتظر هماهنگی برای بازگشت به ایران بود | جسدش را می‌خواهیم

واکنش وکیل قاضی منصوری به ادعای نقش «باند مخوف در قتل قاضی منصوری» | عکس‌ جسد و چهره قاضی منصوری منتشر شود

کد خبر 533521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    حالا واقعا اگر باند طبری کشف نمیشد این آقای قاضی رشوه را گرفته بود و در کمال آرامش در ممالک غرب به زندگی مرفه می پرداخت ؟ آیا دیگرانی هم از این دست وجود دارند که تا وقتی در مناصب حکومتی هستند غرب ستیزند ولی بعد از بازنشستگی غرب طلب هستند . آخر ریاکاری تا چه حد . سوال مهم موضوع اعتقادات دینی و باور به روز قیامت است . اینها که در کسوت روحانی هم هستند و سالها طلبگی کردند ، چگونه با موضوع کنار می آیند ؟