۱۳.۵ میلیارد دلار برای ساخت پتروشیمی مکران چابهار در حال هزینه است که این طرح نقش مهمی‌ در توسعه محور شرق دارد.

مکران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرک پتروشیمی‌مکران در محدوده منطقه آزاد چابهار در زمینی به گستره حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار برای ایجاد زیرساخت‌ها، تامین یوتیلیتی و آماده‌سازی قطعات زمین برای واگذاری به سرمایه ‌گذاران در اختیار این شرکت قرار گرفت.

زیرساخت‌های پایه و آماده‌سازی شهرک پتروشیمی‌شامل تسطیح، خیابان کشی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، آب و برق دوران ساخت، فضای سبز و فیبر نوری و مخابرات ۱۰۰ درصد با هزینه‌ای افزون‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده است.

بر اساس این گزارش، مرحله اول GTX بدر شرق بیش‌از ۳۰ درصد پیشرفت با هزینه‌ای حدود ۹۰ میلیون یورو مربوط به شستا و مرحله اول GTX سینا با هزینه‌ای حدود ۳۵ میلیون یورو حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد.

عملیات ساخت شهرک پتروشیمی‌مکران در پی مصوبه هیات دولت برای انتخاب سومین قطب پتروشیمی‌کشور (بعد از ماهشهر و عسلویه) و انتخاب منطقه آزاد چابهار از میان مناطق مستعد در اواخر سال ۹۱ آغاز و در طرح اولیه استقرار ۱۸ واحد بالادستی صنعت پتروشیمی‌پیش‌بینی شده بود.

در این راستا از یک مشاور بین‌المللی و طراز اول جهانی کمک گرفته شده و با مطالعات مفصلی انجام شده مقرر شد بر مبنای تکمیل زنجیره‌ ارزش گاز متان جمعا ۶ واحد شامل پنج واحد جی تی ایکس و یک واحد اوره آمونیاک در فاز نخست پروژه منطبق بر استانداردهای جهانی و استفاده از تکنولوژی تولید محصولات الفینی بدون نیاز به گاز اتان، ساخته شود.

پتروشیمی‌مکران وظیفه تامین زیرساخت‌ها، تامین خوراک، ساخت کریدور انتقال محصول به پایانه‌های صادراتی مستقر در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی و انجام خدمات غیرصنعتی را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی‌توسعه نگین مکران در این باره تصریح کرد: با تمام توان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی‌و دانش فنی کشور تا سال آینده شاهد تولید محصول در مجتمع پتروشیمی‌بدرشرق که از نخستین واحدهای شهرک پتروشیمی‌مکران است به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول خواهیم بود.

علیرضا منیری ابیانه بیان کرد: توسعه صنایع پتروشیمی‌در چابهار بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تسریع توسعه و آبادانی سواحل مکران در سال ۱۳۹۱ در هیات دولت تصویب و اجرایی شده است. وزارت دفاع در سال ۹۱ طی تفاهمی‌با وزارت نفت مسوولیت توسعه صنایع پتروشیمی‌در سواحل مکران (چابهار) را به عهده گرفته است.

وی اخذ مجوز زیست محیطی ساخت هفت واحد پتروشیمی‌با ظرفیت تولید ۸.۵ میلیون تن در سال و موافقت وزیر نفت با اختصاص ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی متان برای خوراک این واحدها را از  اقدامات مثبت انجام شده در شهرک پتروشیمی‌مکران عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی‌توسعه نگین مکران یادآور شد: از سرمایه ‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرک پتروشیمی‌مکران آماده جذب سرمایه به صورت EPCF (طراحی، مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی)، B.O.O (ساخت، بهره‌ برداری، مالکیت)، B.O.T (ساخت، بهره برداری، واگذاری) استقبال می‌کنیم.

منیری ابیانه گفت: در ساخت کریدور انتقال محصولات به محل پایانه‌های صادراتی بندر در حوزه های مربوط به زیرساخت‌های شهرک، تانک فارم، تخلیه، بارگیری و در بخش‌های مختلف مربوط به ساخت شهرک مسکونی علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذار هستیم.

کد خبر 533301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha