ربکا پاول، ایمنی‌شناس آمریکایی شیر مادرانی را که از کرونا بهبود یافته‌اند، برای یافتن درمانی بالقوه برای این بیماری گردآوری می‌کند.

breast milk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر ربکا پاول که ایمنی‌شناس شیر انسان در دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک است در تماس با مادران شیردهی بوده است که دچار ویروس کرونا شده‌اند.

پاول شخصا بیش از ۵۰ نمونه شیر چنین مادرانی را گردآوری کرده  و آزمایشگاهش نیز تا به حال ۸۰۰ نمونه را دریافت کرده است.

در ابتدای شیوع کرونا برخی پزشکان مادران شیرده مبتلا به کرونا را از دادن شیر به نوزادانشان منع می‌کردند، اما اکنون معلوم شده است که ویروس کرونا از راه شیر منتقل نمی‌شود.

شرکت‌های ‌داروسازی در حال تلاش برای یک درمان بر اساس آنتی‌بادی یا پادتن برای تضعیف کردن ویروس کرونا یا حتی پیشگیری از آن بوده‌اند.

کارشناسان می‌گویند درمانی بالقوه از این نوع می‌تواند سریع‌تر از واکسن در دسترس قرار گیرد. اما اغلب پژوهش‌ها بر آنتی‌بادی‌های موجود در خون متمرکز بوده‌اند، نه شیر مادر، بنابراین کار پاول از این لحاظ منحصر به فرد است.

به گفته پاول، آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر نسبت به آنتی‌بادی‌های موجود در خون مقاوم‌تر هستند، زیرا این آنتی‌بادی‌ها برای باقی ماندن در روده و مجرای تنفسی نوزاد طراحی شده‌اند تا به جلوگیری از عفونت‌ها کمک کنند.

پاول می‌گوید: «پاسخ‌های ایمنی با تولید آنتی‌بادی معمولا برای مدتی طولانی ماندگار هستند، به خصوص اگر به علت عفونت ایجاد شده باشند. بنابراین اگر برای مثال شما در کودکی دچار سرخک شده باشید، تا آخر عمر در برابر آن مصونیت پیدا خواهید کرد.»

پاول در ابتدا درباره انتقال ویروس ایدز یا HIV از طریق شیر مادر بررسی کرده بود. سپس به بررسی آنفلوانزا پرداخت و اکنون بر ویروس کرونا متمرکز شده است.

تا به حال او در شیر ۸۰ درصد زنان شیردهی که مبتلا به کرونا شده بودند، آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا را یافته است.

البته تا به حال بررسی‌های زیادی بر روی شیر مادر به عنوان درمان بالقوه برای درمان کووید-۱۹ انجام نشده است.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که شیر مادر می‌تواند باعث محافظت نوزاد در برابر بیماری‌های عفونی از جمله بیماری‌های ویروسی شود.

البته باید یادآور شد که وجود آنتی بادی‌ها ضد ویروس کرونا در شیر مادر به معنای تضمین شدن مصونیت نوزادان در برابر این ویروس نیست.

به علاوه پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند که ایمنی ناشی از این آنتی‌بادی‌ها تا چه مدتی باقی می‌ماند، چرا یک بررسی اخیر نشان داد هاست که آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا در مدتی به کوتاهی دو ماه پس از عفونت شروع به کاهش می‌کنند.

با این حال پاول امیدوار است با ادامه بررسی‌هایش بتواند به درمانی بالقوه برای ویروس کرونا بر اساس آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر دست یابد.

کد خبر 533105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha