آخرین جلسه رسیدگی به پرونده واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، چهارشنبه اول مرداد در شعبه ۶۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار می‌شود.

حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسام‌الدین نواب‌صفوی وکیل مدافع اولیای دم جان‌باختگان حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که چهارم دی‌ماه سال ۹۷ رخ داد و موجب جان باختن ۱۰ دانشجو و مصدومیت ۲۸ دانشجوی دیگر شد، گفت: تا پیش از این دو جلسه دادگاه در شعبه تجدیدنظر برگزار شده و جلسه سوم و آخر نیز اول مرداد برگزار می‌شود و پس از آن دادگاه در مهلت قانونی، تصمیم قطعی در این پرونده اتخاذ می‌کند. 

وی با بیان اینکه دادگاه بدوی رئیس واحد علوم و تحقیقات را به ۳ سال حبس محکوم کرده که ۲ سال از آن تعلیق شده، افزود: پیمانکار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نیز در مرحله بدوی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است. 

نواب صفوی به استفتاء از آیت‌الله مکارم شیرازی و علوم گرگانی در ارتباط با همین پرونده اشاره کرد و گفت: در استفتاء از آیات عظام مکارم شیرازی و علوی گرکانی درباره تبعیض دانشگاه آزاد در اختصاص اتوبوس‌های نو و فرسوده به کادر دانشگاه و دانشجویان پرداختیم که در پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: «لازم است برای تردد دانشجویان وسایلی که تایید فنی و ... را داراست، در نظر گرفته شود و اگر مسئول مربوط در انجام وظایف محوله کوتاهی و سهل‌انگاری کرده، لازم است مطابق قوانین با او برخورد شود.»

وکیل اولیای دم جان‌باختگان حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ادامه داد: آیت‌الله علوی گرگانی نیز در همین ارتباط پاسخ داده است: «هرگونه تبعیض غیرعادلانه در اسلام نفی شده و لازم است در جامعه اسلامی از اینگونه مسائل دوری شود.»

چهارم دی سال ۱۳۹۷ اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات به دلیل نقص فنی و بریده شدن ترمز، از مسیر خارج و واژگون شد و در این حادثه ۱۰ نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند. 

با ورود دادستانی به موضوع، برای مقصران این حادثه پرونده تشکیل و نخستین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان حادثه سقوط اتوبوس دانشگاه آزاد، ۲۵ خرداد ۹۸ در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد و درنهایت دادگاه علاوه بر پرداخت دیه به جان‌باختگان و مجروحان این حادثه، شرکت پیمانکار (مهران گشت سبلان) را به سال حبس و منع فعالیت در حوزه نقل انتقال مراکز عمومی، دولتی، نظامی، دانشگاهی و آموزشی محکوم شد.

همچنین در این پرونده دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به محرومیت واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد از انعقاد قرارداد حمل و نقل به نحو مستقل به منظور حفظ مصالح دانشجویان و جلوگیری از تکرار این رخداد محکوم شد و متعاقب آن تنظیم هر نوع قرار داد حمل و نقل منوط به حضور و تأیید نماینده دادستان کل کشور و شهرداری تهران به مدت پنج سال است. رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نیز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده که ۲ سال از آن تعلیق شده است. 

کد خبر 532638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha