فَراز نمونه‌ای ویژه در ملایر شهر جهانی انگور است که در سال‌های پرفراز و نشیب تولید این محصول در شهر تاکستان‌های زرخیز، رنگ حقیقت گرفت و امروز این مسیر هموار، چشم‌انداز روشنی برای باغدارانی است که می‌خواهند نقش مهمی در اقتصاد و تحقق عینی جهش تولید ایفا کنند.

تاکستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، طرح فَراز، اصلاح باغ‌های سنتی از فُرم خزنده به ایستاده یا احداث باغ‌های جدید به روش داربستی است که در سال‌های اخیر اجرای این طرح در شهرستان ملایر در جنوب استان همدان سرعتی فزاینده به خود گرفت و در سایه حمایت‌های دولت و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، این طرح حالا برمدار اصول و روش نوین تاک‌داری درحرکت است.

شهری با بیش از ۷۰۰ سال قدمت باغداری و نظام تولید انگور، آذرماه سال گذشته در فهرست سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان تکیه زد و این افتخار بزرگی برای ایران و استان همدان بود که دولت زمینهساز آن شد و امروز با تکیه‌بر این جایگاه رفیع، برای پیشتازی در اجرای طرح فَراز نیز بسیار مصمم است، طرحی که می‌تواند اقتصاد منطقه را به معنای واقعی شکوفا کند.

طرح فَراز؛ اولویت سند راهبردی توسعه ملایر

طرح فَراز به‌اندازه‌ای برای شهر جهانی انگور اهمیت دارد که به‌عنوان یکی از اولویت‌های سند راهبردی و برنامه عملیاتی توسعه این شهرستان در نظر گرفته‌شده و از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ باید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از باغ‌های انگور ملایر طرح داربستی اجرا شود، طرحی که حالا در کنار سازمان جهاد کشاورزی، از حمایت فرمانداری ویژه ملایر برخوردار است و طبق برنامه زمان‌بندی باید این طرح با همراهی و مشارکت باغداران در تاکستان‌های این شهرستان اجرایی شود.

کارشناسان جهاد کشاورزی مزیت‌های فراوانی را برای اجرای این طرح برشمرده‌اند و معتقدند طرح فَراز می‌تواند عملکرد انگور را در هکتار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد و با بهبود کیفیت محصول، ارقام متنوعی را کشت کرد و در تازه خوری انگور پیشگام شد.

۱۳۷ هکتار از باغ‌های ملایر آماده داربستی شدن

در این چارچوب جهاد کشاورزی ملایر با ارائه آموزش‌های مناسب و تشویق باغداران برای تمایل هر چه بیشتر آنان به داربستی کردن باغ‌های انگور خود، گام‌های اثرگذاری در این راستا برداشته و به گفته مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی این شهرستان، با استقبال باغداران در حال حاضر ۱۳۷ هکتار طرح فَراز در ملایر آماده اجرا است.

حبیب‌الله عابد اصغری  شرایط را برای اجرای این طرح مساعد دانست و افزود: از ۷۵ هکتار طرح فَرازی که در سطح این شهرستان در دست اجرا است، ۴۱.۵ هکتار به اتمام رسیده و برای ۵۴.۵ هکتار مابقی نیز پایه‌ها برای سوارشدن سیم و قرار گرفتن مقدارهای انگور روی آن نصب‌شده است.

برای ۴۸ هکتار این طرح رقمی افزون بر ۲ میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید و برای ۱۷ هکتار طرح فَراز بیش از ۶۳۰ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت‌شده که در دست اجرا است.

سامانه کارا؛ مانعی برای طرح فَراز

عابد اصغری بسته بودن سامانه کارا را تنها مانع درروند اجرای طرح فَراز عنوان و تأکید کرد: ازآنجاکه تسهیلات طرح فَراز باید از طریق سامانه کارا ثبت و در قالب تسهیلات اشتغال روستایی به باغداران پرداخت شود، بسته بودن این سامانه روند اجرای طرح را با کُندی مواجه کرده است.

این در حالی است که هم‌اکنون ۷۲ هکتار طرح آماده پرداخت تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید است، ۱۶ تا ۲۰ هکتار نیز پرونده آماده ارسال برای استان و ثبت‌نام در سامانه کارا داریم و ۴۵ هکتار دیگر مربوط به متقاضیانی است که به دلیل بازنشستگی، سن بالای ۶۵ سال و کارمند دولت شرایط لازم برای ثبت‌نام را ندارند و سامانه این افراد را قبول نمی‌کند.

مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر تأکید کرد: در حال حاضر مراکز زیرمجموعه اداره جهاد کشاورزی ملایر در نقاط مختلف شهرستان به‌شدت آماده ثبت‌نام از متقاضیان اجرای طرح فَراز هستند و شاهد استقبال خوب باغداران هستیم که باید هر چه سریع‌تر مشکل سامانه کارا رفع شود.

پیش‌بینی برداشت افزون بر ۲۴۲ هزار تُن انگور در ملایر

تاکنون از ۴۱.۵ هکتاری که به‌صورت کامل طرح فَراز به اتمام رسیده، ۳۵ هکتار آن به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده و در مابقی باغ‌ها نیز در دست اجرا است.

۱۰ هزار و ۶۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت انگور است که ۱۰ هزار و ۴۵۱ هکتار آن بارور و حدود ۲۰۵ آن غیر بارور است.

ملایر بالاترین میزان میانگین برداشت در هکتار را در سطح کشور با حدود ۳۲ تُن و ۲۰۰ کیلوگرم دارد، میزان برداشت امسال انگور را در این شهرستان حدود ۲۴۲ هزار و ۴۲۰ تُن پیش‌بینی کرد.

اگر در باغ‌های سنتی و خزنده یک‌هزارم واحد در سطح بوته انگور داریم، در طرح فَراز یک‌هزارم و ۶۶۰ واحد می‌توانیم اضافه کنیم و این امر موجب افزایش عملکرد و افزایش ۲ برابری تولید شود.

۸۰ درصد تسهیلات طرح فَراز را دولت پرداخت می‌کند

طرح فَراز با تمام خوبی‌های که دارد، حالا اما رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ملایر مشکل سامانه کارا و بسته بودن این سایت را تائید کرد و خواستار جدا شدن تسهیلات طرح فَراز از سقف تسهیلات اشتغال روستایی شد.

سید مهدی میرباقری دراین‌باره توضیح داد: هدف از پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی ایجاد اشتغال است، اما هدف عمده ما از پرداخت تسهیلات طرح فَراز، ارتقا و بهبود کیفیت و کمیت انگور و استفاده از شیوه‌ها و روش‌های نوین باغداری در برای سودآوری و کاهش هزینه‌های کارگری است.

در حال حاضر ۱۳۷ هکتار پرونده آماده برای اجرای طرح فَراز داریم که منتظر تسهیلات هستند، درحالی‌که امسال هشت هکتار طرح فَراز در سطح تاکستان‌های ملایر اجراشده است.

برای احداث باغ‌های جدید ۸۰ میلیون تومان برای هر هکتار باغ داربستی و برای باغ‌های قدیمی که اصلاح می‌شوند، ۷۰ میلیون تومان برای هر هکتار تسهیلات پرداخت می‌شود.

رکورد ۱۱۵ تُن و ۶۸۷ کیلوگرم برداشت انگور نصیب باغدار ملایری

ملایر اما به باغداران پرتلاش خود می‌بالد و گواه این ادعا «احسان بیات» باغداری در روستای «ورچق» از توابع بخش مرکزی ملایر و از آن دست باغدارانی است که باایمان به طرح فَراز، درصدد توسعه باغ خود است و پس از گذشت هفت سال از اجرای این طرح در سه هکتار، سال گذشته با توجه به برداشت ۱۱۵ تُن و ۶۸۷ کیلو انگور در هکتار و زدن رکورد جدید در تولید انگور در هر هکتار، به‌عنوان باغدار نمونه معرفی شد و هم‌اکنون ۶ هکتار باغ جدید برای اجرای طرح فَراز در دست اقدام دارد.

کمتر از ۲ هکتار از باغ جدید رقم ترکمن چهار و مابقی بی‌دانه سفید کشت‌شده است که هم در تازه خوری و هم در تولید کشمش مورداستفاده زیادی دارد.

این باغدار نمونه که برای احداث باغ جدید خود ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده، به کشاورزان و باغداران توصیه کرد: در اجرای طرح فَراز تعلّل نکنند و با توجه به مزایای فراوانی که دارد، نسبت به اجرای این طرح مصمم باشند.

کد خبر 532532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار همدان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha