رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا از احیای ۲ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این شهرستان‌ها خبر داد.

سیاه چادر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عیدی‌محمد حسین‌پور اظهار کرد: این رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی منسوخ شده شامل سیاه‌چادربافی و سبدبافی است.

وی افزود: احیای رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سیاه‌چادر بافی و سبدبافی در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا براساس تفاهم‌نامه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری و مرکز آموزش یادگیری محلی وابسته به اداره‌کل آموزش و پرورش استان انجام می‌شود.

حسین‌پور تصریح کرد: در دوره آموزشی برای سیاه‌چادربافی ۴۴ نفر آموزش‌های لازم را به‌صورت رایگان و به‌مدت ۱۲۰ ساعت فرا می‌گیرند.

وی یادآور شد: پس از پایان این دوره آموزشی، به هر کدام از هنرجویان ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد از سوی بنیاد برکت برای خرید مواد اولیه شامل موی بُز و دستگاه تولیدی و قرارگیری در روند چرخه تولید پرداخت می‌شود.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا اظهار کرد: هر کدام از هنرجویان پس از فراگیری آموزش‌های می‌تواند در مدت دو ماه یک سیاه‌چادر با افزون‌بر ۳۰ متر مربع تولید کند.

وی گفت: در دوره آموزشی برای سبدبافی ۳۰ نفر آموزش‌های لازم را به‌ صورت رایگان و به‌ مدت ۴۰ ساعت فرا می‌گیرند.

حسین‌پور تاکید کرد: پس از پایان این دوره آموزشی، به هر هنرجو ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با نرخ چهار درصد از سوی بنیاد برکت پرداخت خواهد شد.

سیاه چادر (بهون) نوعی دست‌بافته داری است که از سوی خود عشایر و از موی بز سیاه بافته می‌شود و برای خودمصرفی استفاده می‌شود.

سیاه‌چادر (بهون) چهارمحال و بختیاری ۶ دی‌ماه ۱۳۹۵ به‌عنوان یک اثر ناملموس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

کد خبر 532401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha