اظهارنظر جدید رئیس‌جمهوری درباره این که «تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۵ میلیون نفر دیگر هم در معرض ابتلا هستند»، موجی از نگرانی و انتقاد را در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان به راه انداخته است.

کرونا

همشهری آنلاین- پروانه بندپی: درحالی‌که طبق آمارهای وزارت بهداشت از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون ۲۷۳ هزار و ۷۸۸ ایرانی به کرونا مبتلا شده و ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته (۲۸ تیر) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «گزارشی از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به دست ما رسیده مبنی بر این که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۱۴هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعداد زیادی از افراد در این ۱۵۰ روز بستری بودند که مجموعا بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند.»

روحانی این را هم گفت که «در این گزارش آمده است که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود و پیش‌بینی شده که تعداد بستری‌هایی که در آینده باید پیش‌بینی کنیم، حدود ۲ برابر آماری خواهد بود که از این ۱۵۰ روز شاهد بودیم.»

این سخنان رئیس‌جمهور خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش کاربران از هر قشری را به همراه داشت. در این میان تعدادی از معاونان سعید نمکی، وزیر بهداشت فوری دست به کار شدند و در مصاحبه با برخی رسانه‌ها سعی کردند منظور سخنان رئیس‌جمهور درخصوص «آمار ۲۵ میلیون نفری ابتلای ایرانیان به کرونا» را با زبان علمی و پزشکی بیان کنند تا شائبه‌ای بین مردم ایجاد نشود و اعتماد عمومی نسبت به آمارهای روزانه وزارت بهداشت از دست نرود.

در این میان دکتر مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا در گفتگویی تاکید کرد: «آمار رئیس‌جمهور نشان‌دهنده افرادی است که با بیماری کووید۱۹ مواجهه داشته‌اند. نه این که این تعداد بیمار مبتلا به کرونا داریم.»

دکتر سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در گفتگویی عنوان کرد: «باید توجه کرد که عدد ۲۵ میلیون نفر بر اساس تست‌های سرولوژی بوده است. البته در جهان خیلی نمی‌توان به تست‌های سرولوژی برای تشخیص وضعیت کنونی ابتلای افراد اتکا کرد. بسیاری از افراد ممکن است علائم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را نداشته باشند و به عبارتی مبتلای بدون علامت باشند. مبنای سخنان رئیس‌جمهور نیز همین بوده است. اما مبنای آمار وزارت بهداشت در این زمینه فقط انجام تست‌های PCR است که در جهان هم از همین تست‌ها برای تشخیص قطعی کووید۱۹ استفاده می‌شود.»

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا هم درباره این که آمار اعلام‌شده از سوی رئیس‌جمهور درمورد ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی با آمار روزانه وزارت بهداشت مطابقت ندارد، گفت: «حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد مواردی که بی‌علامت یا کم‌علامت به ویروس مبتلا می‌شوند، مرگ‌ومیر ندارند و علت این تفاوت همین موضوع است.»

اما هیچ یک از شفاف‌سازی‌ها باعث کاهش نگرانی مردم از سخنان رئیس‌جمهور نشد. سخنانی که موج اعتراض به آن به شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر نیز رسید و خیلی از کاربران با لحن جدی و شوخی تلخ نسبت به آمار رئیس‌جمهور و تفاوت عجیب آن با آمار روزانه وزارت بهداشت انتقادهای خود را مطرح کردند.

تعدادی از کاربران نیز با یک تیر دو نشان زده‌ و انتقاد از آمار رئیس‌جمهور درباره آمار مبتلایان به کرونا را به نرخ روزافزون و افسارگسیخته دلار گره زده‌اند.

یکی از کاربران توییتر در واکنش به آمار اعلام‌شده ازسوی روحانی در صفحه توییترش نوشت: روحانی گفته برآورد ما اینه که تا الان ۲۵ میلیون نفر مبتلا به کرونا شده‌اند. خب اگه این برآورد تا حدودی درست باشه، با احتساب حداقل ۲ درصد فوتی، نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر هم تا الان باید بر اثر کرونا فوت شده باشن. کجای کار ایراد داره؟!

کاربر دیگری نوشته است: حسن روحانی اعلام کرده که حدود ۲۵ میلیون نفر در کشور کرونا گرفته‌اند. با توجه به ضریب مرگ کرونا در کشورهای غربی، باید نتیجه گرفت که تا الان حدود ۱۵۰ هزار نفر از هموطنان به خاطر کرونا فوت کرده‌اند.

یک فعال محیط زیست نیز در صفحه شخصی خود نوشت: اگر سخنان رئیس‌جمهور درست باشد، یعنی کمتر از شش‌صدم درصد مبتلایان به کووید۱۹ در ایران درگذشته‌اند. این کمترین نرخ مرگ بر اثر کرونا بین همه کشورهای جهان است. پس چرا به یکدیگر تبریک نمی‌گوییم؟

یکی دیگر از اهالی توییتر نیز به این نکته اشاره کرده که: سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. حسن روحانی به نقل از تحقیقات همان وزارت بهداشت می‌گوید تاکنون ۲۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. تفاوت آمار فقط در خود وزارت بهداشت بیش از ۲۴ میلیون نفر است.

یکی از کاربران هم در نوشته: ۲۵ میلیون ایرانی‌ کرونا گرفته اند که با نرخ فوت ۴ درصد (میانگین کشتار بیماری در کشورهای مختلف) می‌شود یک میلیون ایرانی‌ که به خاطر این ویروس چینی‌، جان خود را از دست داده اند. یعنی‌ چیزی بیش از کشته‌های جنگ ایران و عراق. ۳۵ میلیون نفر دیگر هم می‌شود ۲ میلیون کشته دیگر.

یکی دیگر از کاربران به اظهارنظر دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اشاره کرده و نوشته است: دکتر قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا فرمودند ۲۵میلیون نفر مبتلا شدن که نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت کل کشور است. من با تعداد مبتلایان کار ندارم ولی شما ۱۰۰ درصد جمعیت رو حساب کنید میشه ۱۲۵ میلیون نفر. یه کم زیاد نیستیم؟

یکی دیگر از توییتری‌ها نیز با لحن طنز نوشته است: عجیبه روحانی آمار ۲۵ میلیون ایرانی که کرونا گرفتن و خودشونم نمیدونن رو داره، ولی آمار اینکه دلار از ۲۵ تومن گذشته رو نداره.

یکی دیگر از کاربران نوشت: میگن ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفته و ایمنی موقتی ایجاد شده! اگه کرونا یک درصد هم مرگ و میر داشته باشه، یعنی تا حالا ۲۵۰ هزار نفر تو ایران مردن؟!

کاربر دیگری از مستندات اظهارنظر جدید رئیس‌جمهور سوال کرده و نوشته است: مستندات و ادله روحانی برای اینکه ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفتند چیست؟ قاعدتا رئیس جمهور باید مستدل‌ چنین ادعایی کرده باشه.

یکی دیگر از کاربران نوشت: رئیس‌جمهور فرمودن که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شدن. تا ۳۵ میلیون هم میره.  قیمت دلار شد ۲۵. اینم تا ۳۵ هزار میره؟

یکی از کاربران نیز به این موضوع اشاره کرده که: گفته ۲۵ میلیون ایرانی کرونا گرفتن ولی چون علامت نداشتن، متوجه نشدن. اینا که خودشون متوجه نشدن، شما چطور آمارشونو درآوردی؟

یکی دیگر از کاربران نوشته است: روحانی میگه ۲۵ میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شدن! درحالی‌که آمار کل مبتلایان جهان ۱۴ میلیونه.

کاربر دیگری نوشته است: ۲۵ میلیون مبتلا شدن، بعد آمار رسمی که اعلام میکنین ۲۷۰ هزار نفره؟ اونوقت فقط ۱۴ هزار فوتی داشتیم؟

یکی دیگر از کاربران نوشت: روحانی گفت ۲۵ میلیون ایرانی تاحالا کرونا گرفتن و پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به ترکیه به فاصله چند ساعت همگی لغو شدند. زیبا نیست این زندگی‌ای که دو ساعت بعد خودت رو نمی‌دونی؟

کد خبر 532358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha