چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین : یکی از سخنگویان دولت مکزیک گفت: کشتار دانشجویی سال 1968 به مثابه زخمی عمیق وجدان ملی مکزیک را آزار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روبن اگیلار که در سی و هشتمین سالگرد این کشتار سخن می‌گفت،افزود: گزارش نهایی دادستان ویژه رسیدگی به پرونده کشتار 1968 در روز‌های آینده منتشر می‌شود.در جریان این کشتار که نام جنگ کثیف نیز بر آن نهاده‌اند، 25  نفر کشته شدند.

به منظور گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان کشتار 1968 مراسم ویژه‌ای در مکزیک همراه با راه پیمایی و رژه نظامی برگزار شد. به گفته سازمان‌های حقوق بشر  در جریان حوادث موسوم به جنگ کثیف در دهه‌های 1960 و 1970 صد‌ها نفر کشته،زندانی و یا ناپدید شده‌اند.

اگیلار در ادامه سخنان خویش می‌افزاید: کشتار 1968 آغازی بود برای پایان دوران حاکمیت یک رژیم خودکامه، اشاره اگیلار به 71 سال زمامداری بی وقفه حزب موسساتی جمهوری خواه (PRI)مکزیک است که تا سال 2000 و زمان انتخاب ویسنته فوکس به مقام ریاست جمهوری،زمام امور مکزیک را در دست داشت.

کشتار پیش از المپیک

روز 2 اکتبر  سال 1968 درست مدت کوتاهی پیش از برگزاری مسابقات المپیک در مکزیک ،نیرو‌های دولتی در میدان "تلاتلوکو" واقع در مکزیکو سیتی بر دانشجویان معترض آتش گشودند. آمار رسمی کشته شدگان در این حادثه خونبار 25 نفر اعلام شد.البته گروه‌های حقوق بشر معتقدند این حادثه حدود 350 نفر کشته بر جای گذاشت.دادستانان ویژه مسوول این پرونده نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که پس از بررسی اسناد و مدارک مربوط به آن حادثه به این نتیحه رسیده‌اند که 360 گلوله از ساختمان‌های پیرامونی میدان محل وقوع حادثه شلیک شده‌اند.این حمله خصمانه به دانشجویان به عنوان یکی از بدترین و سیاه ترین وقایع دوران حاکمیت حزب موسساتی جمهوری خواه توصیف شده‌است.

در سال 1971 نیز کشتار دیگری به وقوع پیوست. کشتاری که در جریان آن تعداد زیادی از دانشجویان کشته شدند.این بار نیز دانشجویان قربانی اقدامات اقتدار گرایانه حاکمیت شده بودند.
جنگ کثیف در واقع نامی ‌است که به اقدامات سرکوبگرانه دولت وقت علیه چپگرایان‌ اطلاق می‌شد. این اقدامات خونین از سوی حاکمیت، اغلب در پاسخ به حرکات چریکی و بعضا آدم ربایی‌های چپگرا‌ها  صورت می‌گرفت.

در سال 2002 و به منظور روشن شدن زوایای تیره و تار حوادث خونین زمان جنگ کثیف، ویسنته فوکس رییس جمهور مکزیک، ایناسیو کاریو را به سمت دادستان ویژه پرونده جنگ‌های کثیف تعیین کرد. تحقیقات کاریو به دستگیری تعداد زیادی از مقامات سابق دولت فدرال و همچنین مقامات ایالت گررو انجامید.

اما تلاش‌های کاریو برای دستگیری لوییس اچوریا رییس جمهور اسبق مکزیک که در جریان کشتار‌های  سال 1968 وزارت کشور مکزیک را عهده دار بود، نافرجام ماند. 

کد خبر 5317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز