سخنگوی قوه قضاییه در خصوص علت تأخیر در اجرای حکم اعدام عوامل شهادت ۱۲ هموطن کرد و آذری‌زبان که ۱۰ سال پیش در مهاباد آذربابجان غربی رخ داد، گفت: پرونده دارای متهمان دیگری بود که فراری بودند و هنوز هم فراری هستند.

غلامحسین اسماعیلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، غلامحسین اسماعیلی در خصوص علت تأخیر در اجرای حکم اعدام عوامل شهادت ۱۲ هموطن کرد و آذری‌زبان گفت: تلاش‌های زیادی شد تا بلکه تمامی عوامل این جنایت تروریستی [که موجب شهادت ۱۲ زن و کودک شد] دستگیر و مجازات شوند.

وی افزود: پس از اطلاع از فرار آن‌ها از کشور و مأیوس شدن از دستگیری متهمان فراری، محاکمه متهمان دستگیرشده انجام شد. پرونده در دو مرحله به دیوان عالی کشور ارسال شد؛ یک مرتبه دیوان عالی کشور دستور تکمیل تحقیقات و بررسی‌های جانبی را صادر کرد و پس از تحقیقات تکمیلی نهایتاً حکم صادره از دادگاه استان آذربایجان غربی به تأیید دیوان عالی کشور رسید.

اسماعیلی گفت: دو مرحله پرونده به کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه ارسال شد. در هر دو مرحله باحضور اعضای کمیسیون عفو، بررسی‌های جامع انجام شد و به جهت جنایت هولناک صورت‌گرفته این افراد مستحق عفو و تخفیف مجازات ندانستند. این فرآیند باعث طولانی شدن رسیدگی و فراهم شدن مقدمات اجرای حکم شد. نهایتاً روز ۲۴ تیر (دیروز) در استان آذربایجان غربی حکم قانونی این دو تروریست وابسته به گروهک‌های ضدانقلاب به مرحله اجرا در آمد.

در جریان بمب‌گذاری ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۸۹ که همزمان با رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران رخ داد، عوامل گروهک تروریستی کومله به دستور سرکرده این گروهک تروریستی (عبدالله مهتدی) بمبی را در میان جمعیتی که برای دیدن مراسم رژه نیروهای مسلح در مرکز شهر جمع شده بودند، منفجر کردند که در جریان این انفجار تروریستی ۱۲ نفر به شهادت رسیدند و ۴۰ نفر نیز به شدت مجروح شدند.

کد خبر 531306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha