گروه اقتصادی: در پی درخواست بانک مرکزی برای واگذاری حدود 40 درصد سهام شهرداری تهران در بانک سرمایه به بخش خصوصی و با مشارکت شهرداری 7 کلان‌شهر کشور، تعاونی اعتباری شهر به مؤسسه مالی و اعتباری شهر تبدیل شد

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به‌دنبال درخواست شهرداری‌های کشور، موافقت اصولی برای تاسیس مؤسسه مالی اعتباری شهر با سرمایه ثبتی اولیه 1500 میلیارد ریال صادر شد.

سهام‌داران این مؤسسه به‌ترتیب شامل شهرداری 8کلانشهر کشور جمعاً 60درصد سهام، صندوق ذخیره کارکنان شهرداری 10‌درصد و پذیره‌نویسی برای عموم به میزان 30درصد است.

این موافقت اصولی روز شنبه در جلسه‌ای با حضور شهرداران شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، قم، کرج و اهواز و مدیر‌عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری به‌عنوان هیات مؤسس، توسط رئیس‌کل، دبیرکل و مدیران نظارت بانک مرکزی به هیات مؤسس ارائه شد.

بر این اساس توافق شد هیات مؤسس نسبت به برنامه‌ریزی، ساماندهی، تامین سرمایه، معرفی اعضاء هیأت‌مدیره، ثبت و تامین تجهیزات و امکانات لازم به‌منظور شروع بهره‌برداری اقدام کند.

مهلت لازم برای انجام این مقدمات حداکثر 6 ماه است و با شروع فعالیت این مؤسسه، تعاونی اعتبار شهر کار خود را متوقف و فعالیت‌های اعتباری و بانکی آن به مؤسسه جدید انتقال می‌یابد.

شهرداران حاضر در جلسه نیز ضمن استقبال از مساعدت و نظارت بانک مرکزی به‌منظور تاسیس این مؤسسه مالی و اعتباری، یکی از مهم‌ترین آثار تاسیس مؤسسه مالی و اعتباری کلانشهرها را کمک به توسعه و اتمام طرح‌‌های عمرانی شهرداری‌ها برشمردند.  در مذاکرات این جلسه مقرر شد هیات‌های تعاونی شهر در این رابطه تمهیدات لازم را فراهم کند و این حقوق و منافع به مؤسسه جدید انتقال یابد.

در این مراسم محمدباقر قالیباف شهردار تهران بر ضرورت وجود یک مؤسسه مالی و اعتباری برای شهرداری‌ها تأکید کرد و گفت: این موضوع همواره در زمان شهرداران قبلی نیز پیگیری می‌شده که در زمان حاضر با پیگیری‌های بنده و سایر شهرداران کلانشهرها با جدیت بیشتری دنبال شد چرا که در کشورهای پیشرفته شهرداری‌ها دارای بانکی به نام بانک شهـر هستند و امید داریم موافقت بانک مرکزی با تأسیس مؤسسه مالی و اعتباری شهـر، مقدمه‌ای برای تأسیس بانک شهـر در آینده نزدیک باشد.

کد خبر 53058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز