مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: ما با انجام تست کرونا در منزل موافق نیستیم، اما در شرایطی که فردی توانایی حضور در آزمایشگاه را نداشته باشد و حضورش پرخطر باشد، با تشخیص پزشک انجام موردی آزمایش‌ها در خانه مشکلی ندارد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سیامک سمیعی در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران درباره انجام آزمایش‌های تشخیصی کرونا در منزل و با اپلیکیشن‌ها بیان کرد: خیلی وقت‌ها دیده‌ایم که در این شرایط نتیجه به شکل مساعدی به دست نیامده است. استفاده از اپلیکیشن‌ها و تشویق مردم به دادن تست باعث موازی‌کاری با وزارت بهداشت می‌شود. آن هم در شرایطی که اطلاعات آن‌ها به دست ما نخواهد رسید.

سمیعی گفت: ما با این کار آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری آنها در منزل موافق نیستیم، اما در شرایطی که فردی توانایی حضور در آزمایشگاه را نداشته باشد و حضورش پرخطر باشد، با تشخیص پزشک انجام موردی این آزمایش‌ها در خانه مشکلی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رفتار ویروس تغییر داشته است و آیا از روی سطوح به افراد دیگر منتقل می‌شود یا خیر، بیان کرد: نظرات در مورد نحوه انتقال ویروس در حال تکمیل شدن است. در مورد انتقال از سطوح هم همه چیز بسته به شرایط فیزیکی محیط دارد، اما ما تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا در آزمایشگاه‌ها ریسک انتقال ویروس کاهش یابد.

  • نگران پاییز هستیم

سمیعی با بیان این که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هزینه تست‌ مولکولی می‌تواند کمتر از دیگر موارد اعلام شده باشد، گفت: مدتی است که فقط از کیت‌های تولید داخل مولکولی استفاده می‌کنیم. در این زمینه هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت در حال برگزاری یک مناقصه است که به صورت زمان‌بندی‌شده نیاز شبکه آزمایشگاهی کشور را تامین کند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: تلاش ما همواره بر این است که نیازمان به خارج از کشور کاهش پیدا کند. ما همچنان نگران شهریور و مهر هستیم که می‌توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم یا خیر. به محض این که تلاشمان برای حل مشکلات صورت می‌گیرد، تحریم‌های بانکی زنجیره تامین را دچار مشکل می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که با وسعت گرفتن انجام آزمایش‌ها پس از شیوع کرونا استهلاک دستگاه‌ها در آزمایشگاه بالا رفته است، گفت: این در حالی است که هزینه تامین دستگاه‌ها هم بسیار افزایش یافته است. در طول تاریخ این میزان آزمایش مولکولی انجام نشده بود.

  • اهمیت کیت‌های دوگانه آنفلوآنزا و کرونا برای پاییز و زمستان

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره امکان تولید کیت‌های تشخیصی همزمان آنفلوآنزا و کووید ۱۹ گفت: اگر نتوانیم تکلیف آنفلوآنزا و کووید ۱۹ همزمان با هم در یک تست مشخص کنیم، در شهریور و مهر دچار چالش خواهیم شد.

سمیعی اظهار کرد: اگر امروز آزمایشگاهی روزانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ تست کرونا انجام می‌دهد، در آن فصول ممکن است به نصف ظرفیت خود برسد. یک روش چندآزمایشی وجود دارد که نمونه در یک لوله قرار می‌گیرد و برای انجام هر دو آزمایش استفاده می‌شود که باید به شکل صنعتی تولید شده و از اعتبار آن و نتایجش اطمینان حاصل کنیم. در این روش آزمایشگاه‌ها استخراج نمونه را یک بار انجام می‌دهند و به دنبال دو عامل می‌گردند.

او گفت: دو مرکز، مراحل اولیه این کار را انجام دادند و خوش‌بین هستیم که این موضوع صنعتی شود که تا دو ماه آینده چالش کمتری در این زمینه داشته باشیم. ما از روز اول که تولیدکنندگان و محققان را برای تولید کیت تشخیصی کرونا دعوت کردیم، به آنها اعلام کردیم که در شهریور و مهر منتظر کیت‌های دوگانه آنفلوآنزا و کووید ۱ هستیم و خوش‌بین هستیم که این کیت‌ها تا شهریور به دست ما خواهند رسید.

  • میزان صحت تست‌های تشخیصی کرونا

این مسئول درباره میزان صحت نتایج در تست‌های تشخیصی کرونا گفت: خیلی اوقات این بیماری شبیه به سرماخوردگی ظاهر می‌شود و این که تا چه میزان جواب آزمایش می‌تواند مطمئن باشد، به بازه زمانی انجام تست، نحوه نمونه‌گیری، تبحر فردی که نمونه می‌گیرد و دیگر عوامل بستگی دارد.

سمیعی افزود: اکنون در مراکز دانشگاهی ما تا ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد پاسخ‌ها مثبت هستند. اما در مواردی که تست به صورت غیرضروری انجام می‌شود، ممکن است جواب‌های منفی زیادی داشته باشیم.

  • ۲ آزمایشگاه متخلف در تهران تعزیراتی شدند

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد تخلفات صورت‌گرفته در آزمایشگاه‌ها و با اشاره به ورود جدی به این موضوع بیان کرد: در این زمینه آماری نداریم. چیزی که تاکنون اطلاع دارم حداقل در تهران دو آزمایشگاه بدون مجوز فعالیت می‌کردند که تعزیراتی شدند.

سمیعی گفت: ما نمی‌خواهیم آبروی آزمایشگاه‌ها را ببریم. چراکه خیلی از آزمایشگاه‌ها در این شرایط و زیر فشارهای اقتصادی فعالیت مناسبی دارند. بر اساس دستور دکتر رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت برای انجام ۳۰ هزار تست در روز آماده می‌شویم که این به معنای انجام ۹۰۰ هزار تست در ماه است.

وی افزود: مردم هم در صورتی که تخلفاتی را دیدند می‌توانند شکایات خود را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند. اما اولویت اول برای رسیدگی به این موضوعات معاونت درمان هر دانشگاه است.

سمیعی با اشاره به این که آزمایشگاه‌ها پس از انجام تست، مشاوره‌ای به بیمار نمی‌دهند و وظیفه‌شان هم این نیست، گفت: اگر کسی کاندید انجام آزمایش شود، به او اعلام می‌شود که تا زمان اعلام نتایج آزمایش در قرنطینه بماند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: در هر جایی که ظرفیت نمونه‌گیری بیش از ظرفیت آزمایشگاه بود، با کندی در جواب‌دهی رو به رو شده‌ایم. در حال حاضر استاندارد ما برای اعلام نتیجه آزمایش ۴۸ ساعت است که ممکن است تا ۷۲ ساعت هم افزایش پیدا کنند، اما در برخی دانشگاه‌ها دیدیم که این تاخیر حتی به ۷ روز و ۱۰ روز نیز کشیده شده است.

وی اضافه کرد: حتی در بازدیدهایی که داشتیم، متوجه شدیم پاسخ‌های آزمایش در سیستم بیمارستان مربوط ثبت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما از آن جا که با کمبود نیروی کار روبه‌رو بودند، این نتایج در سیستم در وزارت بهداشت قید نشده بود و به این شکل به ما اعلام می کردند که حتی تا ۵۰ هزار پاسخ تست در دسترس‌مان است، اما زمان ثبت آن در سیستم را نداریم.

  • زمان بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره شرایط بازگشت به کار بهبود یافتگان کرونا هم توضیح داد: نظرات متفاوتی در این زمینه اعلام می‌شود. مثلا CBC آمریکا نظرات خود را دارد اما با گذشت ۱۰ تا ۱۴ روز پس از بروز بیماری فرد می‌تواند بدون انجام آزمایش مجدد در محل کار خود حاضر شود. آن هم به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک.

سمیعی با تاکید بر این که نمونه‌گیری کووید ۱۹ از کودکان بسیار سخت خواهد بود، تاکید کرد: اگر کودکی مبتلا به کووید۱۹ باشد و پزشک ظن قوی نسبت به وجود بیماری در کودک داشته باشد، با در نظر گرفتن علائم دیگر او را جزو موارد محتمل بیماری کووید ۱ قلمداد می‌کنند.

  • حواشی تست کرونای فوتبالیست‌ها

سمیعی درباره حواشی که در خصوص انجام تست کرونای فوتبالیست‌ها اتفاق افتاد نیز اظهار کرد: این مورد هم جزو چالش‌های بازگشت به کار محسوب می‌شود. بیمارستان «مسیح دانشوری» یکی از بهترین آزمایشگاه‌های کشور در این زمینه است. در مورد تست فوتبالیست‌ها برخورد منافع یا تضاد منافع سبب زیر سوال رفتن نتایج شد. اما بدانیم که اقداماتی که بیمارستان مسیح دانشوری انجام داد همان اقدامی است که برای همه مردم انجام می‌دهند موضوع در این میان کمی متفاوت بود چراکه باشگاه مربوط از اعلام نتایج یک نفعی می‌برد و فدراسیون و لیگ نیز نفعی دیگری می‌بردند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد: الان می‌دانیم که انجام تست در زمان‌های مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی را نشان دهد. چراکه مراحل بیماری تغییر کرده است. من از این دوستان خواهش کردم اگر قرار است از آزمایش‌ها استفاده کنند به خاطر تضاد منافع خود اعتبار مراکز آزمایشگاهی ما را زیر سوال نبرند.

وی با اشاره به این که هزینه‌ها در آزمایشگاه‌ها افزایش پیداکرده است، گفت: علاوه بر مواردی که هنگام انجام آزمایش از آن استفاده می‌شود هزینه لباس هایی که کارکنان در آزمایشگاه‌ها می‌پوشند نیز بسیار بالا است و تامین آن ارزی از سیستم بانکی نمی‌گیرد. از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه امسال قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و برای کاهش هزینه‌ها باید از سازمان غذا و دارو و سایر سازمان‌ها بخواهیم که مشکلی در زنجیره تامین پیش نیاید.

این مسئول درباره میزان ابتلای کادر آزمایشگاهی به کرونا تصریح کرد: مطمئنم کسانی را داریم که شاغل در آزمایشگاه‌ها هستند که به این ویروس مبتلا شدند، اما احتمال انتقال ویروس کرونا به همکاران کادر درمان و پرستاران و پزشکان بسیار بیشتر از احتمال انتقال ویروس به آزمایشگاهیان است. چراکه آنها پوشش‌های کامل‌تری نسبت به کادر درمان دارند. اما این که بخواهیم تشخیص دهیم نیروی ما دقیقا در کجا به ویروس مبتلا شده، کار راحتی نیست.

کد خبر 530267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha