مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه باید از لحاظ ساختاری از بنگاه داری خارج شویم و به سمت شرکت داری حرکت کنیم گفت: قصد ما فروش سهام و صرف آن برای امور جاری نیست، بلکه جایی که سهام بالا داریم باید بفروشیم و در جای دیگری سهام خوب بخریم که البته به معنی بنگاه داری نباشد. سهام متفرقه را می‌فروشیم و سهامی می‌خریم که بازده سودش بالاتر است.

اسکناس - دستمزد - حقوق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مصطفی سالاری در هفته تامین اجتماعی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های این سازمان، به سوالاتی پیرامون همسان سازی حقوق بازنشستگان و ... پاسخ داد. 

سالاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه باید از لحاظ ساختاری از بنگاه داری خارج شویم تا بتوانیم به وظایف اصلی خود به درستی عمل کنیم گفت: باید به سمت شرکت داری حرکت کنیم و هرکسی مدیرعامل تامین اجتماعی می‌شود دغدغه کارخانه داری و بنگاه داری نداشته باشد. این بنگاه داری ما را از وظایف اصلی بازمی‌دارد.

وی افزود: هم الزام قانون برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهور و وزیر رفاه است و هم عقل حکم می‌کند که این کار را انجام دهیم. قصد ما فروش سهام و صرف آن برای امور جاری نیست، بلکه جایی که سهام بالا داریم باید بفروشیم و در جای دیگری سهام خوب بخریم که البته به معنی بنگاه داری نباشد. سهام متفرقه را می‌فروشیم و سهامی می‌خریم که بازده سودش بالاتر است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مطالبه شرکای اجتماعی و حرکت به سمت سه جانبه گرایی و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک موضوع مهم آن است که نسبت به ۴۵ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر چه خدماتی را باید انجام دهیم و چه خدماتی را کیفیت ببخشیم؟.

حقوق‌ ماهانه پرداختی تامین اجتماعی به مستمری‌بگیران بعد از اجرای همسان‌سازی

مشکلی برای تامین منابع نداریم

سالاری افزود: مجموع درآمد و هزینه ما در سال گذشته ۱۳۴ هزار میلیارد بوده که برای سال ۹۹ روی ۱۷۹ هزار میلیارد بسته شده است. هزینه کرد ماهانه سازمان تامین اجتماعی سال گذشته ۹۶۰۰ میلیارد بوده که امسال به ۱۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. امسال با احتساب متناسب سازی، ماهانه ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید حقوق بپردازیم که درسال ۹۸ حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اجرای همسان‌سازی از اول مرداد ؛ دولت سهام‌های خوبی به تامین اجتماعی داده

وی با بیان اینکه به بیمه شدگان اطمینان می‌دهیم که برای تامین منابع مشکلی در سال جاری نخواهیم داشت گفت: از اول مرداد عملا همسان سازی را اعمال و پرداخت می کنیم. محل تامین منابع آن، از سوی دولت و در راستای تادیه بدهی دولت بود که ۳۲ هزار میلیارد سهام خوب به تامین اجتماعی داده شد.

مطالبات درمانی بخش دولتی تسویه شد ؛ پرداخت معوقات فروردین‌ماه بخش خصوصی در هفته جاری 

وی افزود: سال گذشته در همین زمان بنابر اعلام وزارت بهداشت، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های درمانی و دانشگاهی دولتی بدهکار بودیم و پرداخت ما ۱۸ ماه عقب بود. به بخش خصوصی هم ۶۰۰۰ میلیارد تومان بدهکار بودیم که مطالبات بخش دولتی تسویه شده و اکنون یک ریال بدهی معوق رسیدگی نشده نداریم. معوقات فروردین ماه بخش خصوصی را هم این هفته می پردازیم.

استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه‌ها

سالاری به تحول دیجیتال به عنوان هدف گذاری امسال تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: برنامه گسترده‌ای را آغاز و هدف گذاری کردهایم تا بهمن ۹۹ مراجعات ما تا ۷۵ درصد کاهش یافته باشد. تا ۴۰ درصد این هدف محقق شده که بخش عمده‌ای به عدم مراجعه حضوری برای تمدید اعتبار دفترچههای بیمه درمان برمی‌گردد. شیوه‌هایی برای استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه‌ها بکارگرفته و اعلام شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: گام دوم، نسخه نویسی الکترونیک و حذف کامل دفترچه ها است که در حال کار بر روی آن هستیم. این اقدام با قاعده مند شدن تجویزها هم صرفه جویی و هم پرداخت‌های بروز اسناد پزشکی را به همراه دارد.

طرح پیشنهادی تامین‌اجتماعی برای کاهش شکایات مردم از سازمان 

وی به طرح کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: ابهاماتی وجود دارد که باعث می‌شود افراد برای طرح شکایت مراجعه کنند. تا ۴۰ درصد می‌توانیم تعداد پرونده‌ها را با انصراف به نفع فرد شاکی کاهش دهیم که مقدماتش فراهم و به دولت پیشنهاد شده است. تجمیع و تنقیح بخشنامه‌های تامین اجتماعی نیز می تواند کمک کننده باشد. قصد داریم تعداد بخشنامه‌ها را تجمیع کرده و کاهش دهیم. کار مجریان بخشنامه‌ها ساده تر و ابهامات ناشی از تعدد بخشنامه‌ها کاهش می یابد.

 با اجرای همسان سازی حداقل حقوق دریافتی بازنشستگان چقدر می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه با همسان سازی حداقل حقوق بازنشستگان چقدر خواهد شد؟ اظهار کرد: در قانون بودجه، رسیدن کف حقوق به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان راجع به بازنشستگان کشوری و لشکری است اما درباره تامین اجتماعی الزام قانونی نیامده اما رافع مسئولیت ما نیست.

وی ادامه داد: حداقل حقوق برای افراد دارای ۳۰ سال سابقه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که با متناسب سازی و افزایش ۲۶ درصدی سنواتی به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می رسد. برای ۳۵ سال سابقه خدمتی ها به سه میلیون می رسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا همسان سازی شامل چهار ماه اول سال هم خواهد شد یا خیر؟ گفت: ابتدا قرار بود همسان سازی اول مهر اجرا شود، اما بنا به پیشنهاد نمایندگان کانون‌های بازنشستگان از اول مرداد اجرا و شامل همه بازنشستگان می‌شود و رقم آن به حقوق زمان بازنشستگی، حق بیمه پرداختی و سنوات خدمت بستگی دارد و الزاما آنطور نیست که پایین‌ترین حقوق‌ها بالاترین میزان افزایش را شامل شوند.

به گفته سالاری از اول مرداد ماه حقوق‌ها با اعمال همسان‌سازی‌ها و درصد افزایش یافته پرداخت می‌شود.

وی درباره اینکه اجرای همسان سازی تا چه زمانی ادامه می یابد؟ اظهار کرد: مذاکرات ما با دولت مبنی بر تامین سه ساله منابع همسان سازی از محل مطالبات ما از دولت بود که این منابع پایدار هم باشد. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد مطالبه دیگر از دولت داریم و اگر آنها محقق شود همسان سازی در سال‌های آتی می تواند ادامه داشته باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزایش سنواتی حقوق‌ها از ابتدای فروردین ماه اعمال شده و معوقات اردیبهشت و خرداد ناشی از این محل نیز تا پایان ماه جاری پرداخت می‌شود؛ البته این افزایش‌ سنوات جدای از همسان‌سازی حقوق‌هاست.

میزان دقیق بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی

وی درباره میزان دقیق بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی اظهار کرد: امسال دولت حق بیمه اصنافی که باید طبق قانون بپردازد به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می رسد. اگر دولت هرسال تعهدش را بپردازد مشکلی در تامین منابع پیدا نمی کنیم. طلب‌های قبلی هم داریم که اختلاف کارشناسی درباره ارزش گذاری و محاسبه آن وجود دارد که به تعبیر سازمان حسابرسی تا آخر سال ۹۶ این بدهی قطعی شده حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است. میزان بدهی را از ۲۰۰ تا ۲۹۰ هزار میلیارد تومان را بیان می‌کنند. 

وی درباره هزینه کرد منابع حاصل از عرضه سهام شستا در بورس نیز گفت: منابع حاصله را صرف افزایش سرمایه بانک رفاه کردیم. 

ثبت نام ۶۸۰ هزار نفر در فروردین‌ماه برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه بیکاری ناشی از کرونا و وضعیت صندوق بیمه بیکاری نیز بیان کرد: تقریبا غیر از افراد اضافه شده در دوران کرونا ماهی ۲۲۰ هزار نفر بیمه بیکاری می گرفتند. با شیوع کرونا وزارت کار اعلام کرد که افراد بیکار شده در سامانه‌ای ثبت نام کنند که در فروردین ۶۸۰ هزار نفر اسم نویسی کردند که یک مسئله ملی فراتر از تامین اجتماعی و ناشی از بحران کرونا بود.

وی ادامه داد: نهایتا اینطور تصمیم گیری شد که تا آخر اردیبهشت ضوابط خاص برای پرداخت به افراد بیکار شده ناشی از کرونا پیش بینی شود. ما کماکان خودمان بیمه بیکاری آن ۲۲۰ هزار نفر را می‌پردازیم و برای بیمه شدگان ناشی از کروناها ضوابط خاص بابت آن ۸۰ روز دیده شود.

سالاری با بیان اینکه پرداخت و شرایط پرداخت به این گروه تابع ضوابط خاص است و بخش عمده بیمه بیکاری آن ۸۰ روز را پرداخت کرده‌ایم گفت: وجه هم به حساب حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد این افراد واریز شده و هنوز ۱۰ درصد برای اعلام شماره حساب و ... مشکل دارند.

ادامه مذاکرات تامین‌اجتماعی با وزارت بهداشت برای نحوه برداشت از صندوق توسعه ملی و هزینه‌کرد درمان بیماران کرونایی

وی درباره هزینه کرد درمان بیماران کرونایی از محل منابع درنظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی افزود: هنوز بحث درباره هزینه کرد مبلغی که از صندوق توسعه ملی برداشته شد وجود دارد و در حال کار بر روی آن هستند، اما نظر ما این است که با همه یکسان و مشابه برخورد شود. درباره اینکه چه طور موضوع بین وزارت بهداشت و تامین اجتماعی راهبری شود در حال مذاکره هستیم.

امکان پرداخت وام قرض‌الحسنه به ۵۰۰ هزار نفر

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان نیز گفت: امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این کار پیش بینی شده است که طی ۶ مرحله پرداخت خواهد شد. کسانی که مشمول دریافت این وام می‌شوند باید توسط کانون‌های بازنشستگان استان خود به بانک‌های عامل معرفی شوند. در مجموع به ۵۰۰ هزار نفر امکان وام‌دهی داریم.

توقف ساخت میلاد ۲ و ۳ 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین درباره پروژه‌های درمانی این سازمان و روند ساخت بیمارستان‌هایی چون میلاد ۲ و ۳ اظهار کرد: هشت پروژه بزرگ چندسال قبل تعریف شد و قرار بود یک شرکت اروپایی تامین کننده مالی ساخت آن باشد اما به دلیل مشکلاتی امکان مشارکتشان منتفی و فعلا متوقف شده است. به دنبال آن هستیم که از ظرفیت بورسی املاک و مستغلات استفاده و احداث مراکز را ادامه دهیم که در مرحله گفت وگوی اولیه است و نتیجه نهایی آن حاصل نشده است.

کد خبر 530183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    7 0
    بازنشته تامین اجتماعی چشم ماآب نمیخوره.
  • مجتبی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 1
    خون لشکری کشوری از بازنشتگان تآمین اجتماعی سرخ تره یعنی میخوام بدونم چی تو مغزشون میگذره.جا بود دنیا اومدیم
  • بیمه تامین اجتمایی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    27 1
    حداقل حقوق باز نشسته تامین اجتمایی طبق گفته سخنگوی دولت ۲۸۵۰۰۰۰ تومان بدون همسازی باید باشد حال با فروش ۱۰ درصد شستا به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان وپرداخت ۳۲ هزار میلیارد از بدهی دولت با ۶۲ هزار میلیارد تومان دست تامین اجتمایی بازاست تا عقب افتادگی حقوق باز نشسته های تامین اجتمایی را با افزایش پایه حقوق به اندازه سایر باز نشسته های کشوری برساند حقوق سبد معیشت چهار میلیون نه صد هزار تومان است که زیر خط فقر است
  • صادقی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    10 0
    بوجه تامین اجتماعی را که ازخود مردم هست بعد از ۵ ماه تازه وعده پرداخت اگر وشاید میدهند دولت که هیچ بوجه به صندوق نداده وتازه از صندوق هم برداشت میکند
  • بیمه تامین اجتمایی IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    19 2
    مستمری بازنشستگان را به ۲ میلیون و۸۰۰ هزار تومان برسانند، بعد بروند سراغ همسان‌سازی/ کارگران و بازنشستگان به وضعیت موجود اعتراض دارند
  • پیرهادی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    8 0
    سلام. اول قرار شد حد اقل حقوق دو میلیون وهشت صد هزار بشه. واین حد اقل ربطی به همسان سازی نداره. خط فقر نه میلیون حقوق با سی سال زحمت فراوان وکلی منت 2.800 این عدالت نیست. ما رو چی فرز کردید.
  • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    14 0
    سالاری بقدری این موضوع را کش دادن تا بتوانند براحتی چهار ماه حقوق ندهد
  • سحر IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    11 0
    بنام خدا:مابه التفاوت همسانسازی وافزایشها بایدازفروردین ماه محاسبه شودوبه حساب مستمری بگیرهاوبازنشستگان واریزشوددرغیراینصورت حق ماهاپایمال می شود این قشرکلی زیربدهی رفتن ومنتظرن بااین افزایش وصرفه جوئی اندکی ازبدهی خودشونو پاس کنن
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 0
    قیمتهای اجناس ثانیه ای و بادلار بالا میره حقوق بازنشسته تامین اجتماعی رو باریال این نابرابری اصلاً عدالت وانصاف نیست
  • اصغر IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 1
    آخرش نفهمید چطور محاسبه میشه برا حداقلیها
  • ذبیح الله عادلی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 0
    بازنشسته ومستمری بگیربااین سن وبااین وضعیت که دارن چیکار کنن الهی بروزشون بیفتین
  • قاسم IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    3 1
    سلام ایا کسانی که جبه رفتند هیچ چیزی بابت جبه به انها پرداخت نمیشود لطفا جواب بدهید اصلا وضعیت کسانی جبهه رفتند چه میشود؟
  • قاسم IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 0
    اول گفتین حقوق روزی شصت هزارو خرده ای وحق مسکن 400تومان وبن خواربار300 تومان و164 هزارتومان همینطوری و70000تومان بابت حق سنوات این جدولی هست که خودشما انتشاردادید حالا چه شد نماینده مجلس حق مسکن 200 ملیون ولی من راننده اتوبوسرانی با اتوبوسهای انزمان با مدرک فوق دیپلم من از شاگردم زودتر ازکارافتاده شدم او بعدازمن بازنشسته شده نزدیک به چهارملیون میگیره ترا به خد جواب درست بدین شما زبان یکدیگر رامیفهمید ولی مانه