جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

پائولو سورنتینو (Paolo Sorrentino) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایتالیایی در ۳۱ مه ۱۹۷۰ در ناپل بدنیا آمد.

پائولو سورنتینو

به گزارش همشهری آنلاین، اولین فیلم سورنتینو به عنوان فیلمنامه نویس، «گرد و خاک در ناپل» در ۱۹۹۸ به نمایش درآمد. او در ادامه شروع به کارگردانی چند فیلم کوتاه مثل «عشق حد و مرزی ندارد» در سال ۱۹۹۸ و شب طولانی در ۲۰۰۱ کرد. اولین فیلم بلندش «One Man Up» است که جایزه روبان نقره ای را برای بهترین کارگردان جوان از آن خود کرد.

او در سال ۲۰۰۴ با تریلر صاحب سبک خود «تاوان عشق» یا «پیامدهای عشق» در جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. این فیلم که به بررسی طرز تفکر یک تاجر تنها که بازیچه مافیا شده می‌پردازد، جوایز بسیاری کسب کرد و برای نخل طلای جشنواره فیلم کن در ۲۰۰۴ نیز نامرد شد.

فیلم بعدی سورنتینو، «دوست خانوادگی» در جشنواره فیلم کن در ماه مه ۲۰۰۶ و در جشنواره فیلم لندن در اکتبر ۲۰۰۶ نمایش داده شد. این فلیم داستان یک رباخوار بدجنس هفتاد ساله را بازگو می‌کند که تعلق خاطر شدید به دختر زیبای یکی از مشتریانش دارد. سورنتینو اولین تجربه بازیگری اش را با یک نمایش برجسته در فیلم نانی مورتی کیمن The Caiman (Il caimano), داشت.

فیلم بعدی سورنتینو «ستاره» یک فیلم زندگینامه ای دراماتیزه در مورد جولیو اندروتی یک سیاستمدار ایتالیایی جنجالی است. فیلم که جایزه هیئت داوران را در جشنواره فیلم کن ربود، شاهد پیوند دوباره سورنتینو با ستاره فیلم «پیامدهای عشق»، تونی سرویلو که بخشی از زندگی اندروتی را بازی می‌کند، است. در ژانویه ۲۰۰۹، سورنتینو بر روی فیلمنامه ای برای نسخه ای از فیلم نیکولو آمانیتی به نام Steal You Away کار کرد.

«اینجا باید همانجا باشد»، اولین تجربه فیلم انگلیسی زبان این فیلمساز ایتالیایی را چشمگیر کرد. موضوع اصلی فیلم حول یک ستاره راک ثروتمند میانسال که توسط شان پن برنده ۲ اسکار بازی شده‌است، متمرکز می‌شود. کسی که در دوران بازنشستگی اش دلزده می‌شود و جستجو برای یافتن نگهبان یک اردوگاه آلمانی جایی که پدرش در آنجا زندانی بود را به عهده می‌گیرد. کسی که اکنون مخفیانه در ایالات متحده زندگی می‌کند. این فیلم مشترکاً توسط سورنتینو و آمبرتو کونتارلو نوشته شده‌است و برای نخستین بار در رقابت جشنواره کن در ۲۰۱۱ به نمایش درآمد. 

پنجمین فیلم سورنتیتو با نام زیبایی بزرگ همچنانکه در گلدن گلوب ۷۱ موفق نشان داده بود.در اسکار ۸۶ نیز با پشت سر گذاشتن رقبای سرسخت خود به اسکار بهترین فیلم خارجی زبان رسید. داستان کمدی درام زیبایی بزرگ که در کن ۶۶ نیز حضور داشت، در باره یک روزنامه نگار اهل شهر رم است که رموز موفقیت خود را فقط زندگی به سبک رومیان قدیم می داند...

  • فیلم‌شناسی

پیامدهای عشق (۲۰۰۴) / دوست خانوادگی (۲۰۰۶)  / ایل دیوو (۲۰۰۸)/ اینجا باید همانجا باشد (۲۰۱۱)/ زیبایی بزرگ (۲۰۱۳)/ جوانی (۲۰۱۵)/ پاپ جوان (۲۰۱۶ - مجموعه تلویزیونی) و  آن‌ها (۲۰۱۸) 

جود لا در نمایی از سریال پاپ جوان ساخته سورنتینو محصول ۲۰۱۶

کد خبر 529524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha