شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

امروز پرونده شصت و یکمین دوره جشنواره کن هم با اعلام برندگان آن بسته می‌شود.

 البته جریان معرفی بهترین‌های این جشنواره از روز گذشته و با اعلام برگزیدگان بخش جنبی سینه فونداسیون و دوهفته با کارگردانان آغاز شده تا تب و تاب‌ها برای مراسم اختتامیه و حدس و گمان برای برنده نخل نو دوربین طلایی بیشتر شود.
برندگان بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه جشنواره فیلم کن توسط هیات داوران مخصوص این بخش به ریاست هو هسیائو هسین فیلمساز تایوانی اعلام شدند و جایزه اول آن به فیلم 36 دقیقه‌ای «سرود» به کارگردانی ایلاد کیدان از سرزمین‌های اشغالی رسید که داستان آن در بیت‌المقدس روی می‌دهد.

جایزه دوم بخش سینه فونداسیون هم به فیلم فرانسوی Forbach ساخته کلر بورژیه رسید که مستندی درباره یک بازیگر تلویزیونی جوان اما معروف است که به شهر زادگاه خود باز می‌گردد.

دو فیلم «توقف» به کارگردانی پارک جائه - اوک از کره‌جنوبی و «جاده‌سازان» فین یاهو کوشمانن از فنلاند، به طور مشترک جایزه سوم این بخش را گرفتند.

«توقف» یک انیمیشن سیاه و سفید درباره مردی است که می‌کوشد پس از یک تصادف رانندگی مادر پیرش را پیدا کند. درام روانشناختی «جاده سازان» نیز درباره تنش‌های پنهان میان سه کارگر است که مسئولیت خط کشی جاده‌ای خارج از شهر در فنلاند را به عهده دارند.

امسال17 فیلم از کشورهای رومانی، آرژانتین، فرانسه، بریتانیا، جمهوری چک، فنلاند، برزیل، روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، آمریکا، بلژیک و... در بخش سینه‌فونداسیون حضور داشتند که سوزان بیر کارگردان دانمارکی، ماریانا هندز بازیگر زن فرانسوی، اولیویه آسایاس کارگردان فرانسوی و لورنس کاردیش متصدی موسسه فیلم و سینما «موما» از آمریکا، اعضای هیات داوران بخش سینه‌فونداسیون و بخش فیلم کوتاه، بهترین‌های آنها را انتخاب کردند.

دیروز علاوه بر این، برندگان بخش دو هفته با کارگردانان نیز اعلام شدند و فیلم «الدورادو» به کارگردانی «بولی لانزر» از بلژیک»، جایزه بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کرد.

هیات داوران این بخش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این فیلم بلژیکی ترکیب زیبایی از حس طنز و زوایای تاریک داستان را ایجاد کرده بود. «الدورادو» این قدرت را دارد تا طیف وسیعی از تماشاگران سینماهای اروپا را به خود جذب کند.»

یک جایزه عجیب کن هم با عنوان «نخل سگ» اهدا شد. این جایزه غیررسمی برای بهترین بازی یک سگ در یک‌فیلم، به سگی به‌نام «لوسی» تعلق گرفت که برای بازی در فیلم آمریکایی «وندی و لوسی» ساخته «کلی ریچارد» این جایزه را به‌دست آورد.

این جایزه به همراه تندیس «قلاده الماس‌نشان» که کلمات «نخل سگ» بر روی آن نوشته شده به «ریچارد» اعطا شد. 

همشهری امارات

کد خبر 52922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز