کمتر از یک روز پس از دستور رئیس جمهوری آمریکا برای آغاز خروج رسمی از سازمان بهداشت جهانی، جو بایدن وعده داد در نخستین روز ورود به کاخ سفید دستور دانلد ترامپ را لغو می‌کند.

جو بايدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، ترامپ حدود دو ماه پیش در اعتراض به کنترل چین بر سازمان بهداشت جهانی در دوران شیوع کرونا تهدید کرده بود آمریکا را از این سازمان خارج می‌کند، روز سه‌شنبه فرآیند رسمی خروج را آغاز کرد. هر چند این روند دست‌کم یک سال طول می‌کشد. ترامپ این روزها در نظرسنجی‌ها از رقیب دموکرات خود عقب افتاده و ۱۰ درصد با بایدن فاصله دارد و گرچه کارشناسان معتقدند هنوز برای تحلیل نتایج نظرسنجی‌ها زود است اما فاصله‌ای که بایدن با ترامپ ایجاد کرده بسیار بیش از فاصله ترامپ با رقیب خود هیلاری کلینتن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است.

بسیاری از رای‌دهنده‌های آمریکایی از شیوه عملکرد دولت آمریکا در مهار ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن به شدت نگران و گلایه‌مندند. دست‌کم سه میلیون بیمار رسمی مبتلا به کرونا در ایالات متحده وجود دارند و بیش از ۱۳۰ هزار نفر جان خود را از کووید-۱۹ از دست داده‌اند. ده‌ها میلیون نفر هم بیکار شده و برای گرفتن بیمه بیکاری نام‌نویسی کرده‌اند. این موارد باعث شده است ترامپ به شدت از رقیب خود عقب بیفتد و نگران ورود دوباره به کاخ سفید در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ باشد.

بایدن عصر سه‌شنبه در واکنش به اقدام ترامپ در خروج از سازمان بهداشت جهانی در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: «آمریکایی‌ها ایمن‌ترند وقتی آمریکا خود را درگیر قدرتمندتر شدن بهداشت جهانی کند. در نخستین روز ریاست جمهوری من آمریکا دوباره به سازمان بهداشت جهانی می‌پیوندد و جایگاه راهبری خود را در عرصه جهانی بازمی‌یابد.» اعضای دموکرات کنگره هم معتقدند خروج از WHO آمریکایی‌ها را بیمارتر و آمریکا را تنهاتر می‌کند.

آمریکا بزرگ‌ترین حامی مالی سازمان بهداشت جهانی است و سال گذشته با ۴۰۰ میلیون دلار به تنهایی ۱۵ درصد از کل بودجه آن را تامین کرد. بر اساس یکی از مصوبه‌های کنگره آمریکا مربوط به سال ۱۹۴۸، آمریکا می‌تواند از سازمان بهداشت جهانی خارج شود اما این فرآیند باید یک سال طول بکشد و دولت ایالات متحده سهم خود را در اداره WHO بپردازد. گرچه معلوم نیست ترامپ بخواهد به این مصوبه قدیمی وفادار بماند.

کد خبر 529205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AE ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 0
    ترامپ و احمدی نژاد. دو فاجعه بزرگ هزاره سوم.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 0
    مطمئنا جوانان انقلابی جلوی هر تحریمی می ایستن