معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۵۵ درصد کودکان کار و خیابان در کشور از اتباع غیرایرانی هستند که این رقم در تهران بیش از ۸۰ درصد است.

کودکان کار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حبیب‌الله مسعودی فرید امروز در نشست خبری ویدئوکنفرانس اظهار کرد: ۷۰ درصد این کودکان اوراق هویتی ندارند. به این معنا که ورود و حضور آنها در ایران غیرمجاز است.

وی گفت: عده ای از این کودکان با خانواده با برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده برای کار به ایران می آیند و دو روز بعد از ورود به ایران، در خیابان و سر چهارراه‌ها هستند.

مسعودی فرید با تاکید بر لزوم شفاف بودن سیاست‌های مهاجرتی اظهار داشت: دیپلماسی خارجی به سازمان های حمایتی ربطی ندارد اما هنگامی که مرزها رها شود و اتباع خارج نشوند، بار آن به سازمان بهزیستی کشور تحمیل می شود. درحالی که منابع سازمان برای کودکان ایرانی است. 

او افزود: عده ای از اتباع بیگانه با ویزای توریستی و زیارتی وارد کشور می شوند اما می‌مانند و با ادامه این روند، چرخه کودکان کار و خیابان متوقف نمی‌شود.

این مسئول تاکید کرد: برای توقف چرخه تولید کودکان کار و خیابان در داخل کشور هم باید دنبال سیاست‌های ضد فقر، آمایش سرزمین و توسعه متوازن استان های کشور باشیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه صحبتش از مردم خواست که از کمک نقدی به کودکان کار و خیابان خودداری کنند و فقط به آنها خوراکی بدهند. متاسفانه مردم از روی حس ترحم و دلسوزی به کودکان کار و خیابان کمک می کنند و از این طریق به برده‌داری نوین دامن می‌زنند. 

مسعودی فرید تاکید کرد: پژوهش انجام‌شده درباره زباله‌گردی نشان می‌دهد که ۲.۵ تا ۳ درصد سود ناشی از زباله‌گردی به کودکان کار و خیابان می‌رسد و بقیه به جیب واسطه‌ها و پیمانکاران می‌رود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کار در خیابان و زباله‌گردی بدترین اشکال کار کودک هستند که در آنها از رشد همه‌جانبه کودک غفلت می‌شود.

مسعودی فرید افزود: با طرح‌های ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان و همچنین با هرگونه کار کودک زیر ۱۵ سال مخالف هستیم. اما کودک ۱۵ تا ۱۸ سال هم نباید در خیابان کار کند. چون به جسم و روان او آسیب وارد می‌شود. ورود کودک به خیابان برای کار برابر با کودک‌آزاری است.

وی گفت: بسیاری از کودکان کار و خیابان هویت مشخصی ندارند و اسامی مشابه بین آنها زیاد است و ایرانی و افغانستانی اسامی مشابه دارند. بنابراین اسکن عنبیه چشم یکی از ابزار تشخیصی بهزیستی است که بناست برای زنان آسیب‌دیده هم اجرایی شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با یادآوری غیرمجاز بودن ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان گفت: در این رابطه جلساتی با اداره اتباع داشتیم تا آنها را تعیین تکلیف کنند و با سفارت افغانستان نیز جلساتی برگزار شده است.

مسعودی فرید با بیان اینکه ۳ مرکز برای غربالگری و ۲ مرکز برای نگهداری موقت کودکان کار و خیابان در تهران ایجاد شده است، افزود: حداکثر کودکان یک تا سه هفته در این مراکز نگهداری می شوند اما با ورود غیرمجاز آنها این فرآیند دچار مشکل می‌شود. 

کد خبر 528778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    کاش می توانستند بروند آلمان یا جایی که حداقل یک آینده ای داشته باشند