کرونا در روزهای نخست شیوع سالمندان و بیماران زمینه‌ای را هدف قرار داد اما برخلاف تصور مردم، روز به روز بر تعداد کودکان مبتلا به آن اضافه شد تا جایی‌که اطفال زیر یک ماه به جمع قربانیان این بیماری پیوستند.

کرونای نوزادان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد و بیشتر موارد ابتلا به آن در روزهای نخستین، افراد سالمند و بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما به مرور زمان دامنه این بیماری به افراد میانسال و جوان نیز کشیده شد و در ۲ ماه اخیر نیز تعداد کودکان مبتلا به کووید ۱۹ افزایش یافته است.

تصور عامه مردم در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا این بود که کودکان در برابر این بیماری مصون هستند و آنها فقط می‌توانند ناقل ویروس کووید ۱۹ باشند و کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند اما افزایش میزان ابتلای کودکان و حتی مرگ و میر بین آنها، هشدارهای جدی برای خانواده‌ها بود تا بیشتر مراقب کودکان خود در این زمینه باشند.

احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته کشوری اپیدیمولوژی کووید ۱۹ گفت: شواهد علمی نشان می‌دهد میزان ابتلای کودکان به این ویروس احتمالا به اندازه ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری است اما بیماری در کودکان و نوجوانان بیشتر به شکل‌های خفیف و بدون علامت بروز می‌کند. 

وی افزود: بستری کودکان در بیمارستان و مرگ ناشی از بیماری کرونا در بین آنها کمتر از سایر گروه‌های سنی است و اکثر کودکانی که در بیمارستان بستری می‌شوند دارای یک بیماری زمینه‌ای مانند ریوی، قلبی‌عروقی یا نقص سیستم ایمنی بدن هستند و علائم بیماری با افزایش سن در کودکان تشدید می‌شود.

عضو هیات ‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه مرگ و میر بر اثر کرونا در همه گروه‌های سنی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به افزایش کلی تعداد مبتلایان به این بیماری در هفته‌های اخیر تعداد کودکان مبتلا نیز نسبت به ماه‌های نخستین شیوع ویروس، بیشتر شده است.

فرزین خوروش با بیان اینکه میزان بی‌علامتی در بین کودکان مبتلا به کرونا در مقایسه با جوانان، میانسالان و سالمندان بیشتر است، افزود: ابتدا این تصور وجود داشت که فقط افراد بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای مستعد ابتلا به کرونا هستند اما در واقع اینگونه نیست.

وی ادامه داد: موارد مرگ و میر در جوانان و کودکان بر اثر این بیماری وجود دارد اما کماکان سهم مرگ و میر در بین گروه‌های سنی سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای نسبت به سایر گروه‌ها، بیشتر است.

هرچند نسبت ابتلا و مرگ و میر در بین کودکان نسبت به سایر گروه‌های سنی هنوز بسیار کم است اما این روزها بر روی تخت‌های بیمارستان‌ها تعدادی کودک مبتلا به کرونا نیز در بخش‌های ویژه مشاهده می‌شوند هرچند ممکن است علائم بیماری در آنها با بزرگسالان متفاوت باشد و حتی زودتر بهبود پیدا کنند.

اما متاسفانه در مواردی این کودکان در برابر شدت بیماری تاب نمی‌آورند و قربانی این ویروس جهانی می‌شوند که به گفته پزشکان اصفهان، بیشتر آنها در رده سنی زیر یک ماه هستند.

بیشتر کودکان جان‌باخته بر اثر کرونا در اصفهان زیر یک ماه بودند

بیماری کرونا در استان اصفهان نیز مانند سایر نقاط کشور در روزهای نخستین همه‌گیری، بیشتر افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای را گرفتار می‌کرد اما با گسترش این بیماری شاهد افزایش موارد ابتلا در بین کودکان نیز بودیم.

به گفته منیرالسادات عمادالاسلامی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از خرداد ماه امسال مراجعه سرپایی کودکان مشکوک به کرونا مقداری افزایش یافت و علائمی که در آنها دیده می‌شود بیشتر گوارشی است و با ویروسی که بطور معمول در تابستان شیوع پیدا می‌کند، تفاوت چندانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید دقت کافی به کودکان در این زمینه شود، اظهار داشت: ممکن است کودکان مشکوک یا مبتلا به کرونا در زمان کوتاهی بهبود یابند اما احتمال اینکه هنوز ناقل باشند وجود دارد و باید از نگه داشتن آنها در کنار افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای خودداری کرد.

با وجودی که به گفته پزشکان احتمال بهبودی در بیشتر کودکان مبتلا به کرونا در زمان کوتاهی وجود دارد، اما دسته‌ای از آنها نیز هستند که به شدت درگیر این بیماری می‌شوند و حتی در مواردی، جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته سیدناصرالدین مصطفوی، پزشک فوق تخصص عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موارد مرگ و میر کودکان ( تا ۱۵ سال) در اصفهان بر اثر کرونا تا کنون بسیار کم بوده است که بیشتر آنها زیر یک ماه سن داشتند.

این پزشک با تاکید بر اینکه درصد قابل توجهی از کودکانی که در اصفهان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند، شیرخواران زیر یک سال بودند، افزود: بیشتر این شیرخواران فوت شده کمتر از یک ماه عمر داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در بین کودکان موارد زیاد بستری بدلیل ابتلا یا شک به کرونا وجود داشته است، اما وضعیت بیماری در بیشتر آنها خفیف بود و پس از چند روز بستری بهبود کامل پیدا کردند و ترخیص شدند.

وی درباره ابتلای شدید چند نوزاد زیر یک سال در اصفهان به بیماری کرونا، تصریح کرد: بیشتر آنها سالم و فاقد بیماری زمینه‌ای بودند و علائم کرونا در آنها با تنگی نفس و تخریب سریع و پیش رونده ریه‌ها همراه بود.

مصطفوی اضافه کرد: این شیرخواران ویروس کرونا را از اطرافیان خود بویژه پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادربزرگ گرفته بودند و این ویروس به سرعت در بدن آنها گسترش یافت و با آسیب شدید ریه و قلب باعث جان باختن آنها شد.

این فوق تخصص عفونی اطفال با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بین کودکان بالای یک سال مبتلا به کرونا در اصفهان بسیار کم و کمتر از انگشتان دست بود، تصریح کرد: این کودکانِ بالای یک سال، دارای بیماری زمینه‌ای مانند سرطان خون، نارسایی کلیه یا نقص ایمنی بودند.

کد خبر 528722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha