بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ۴۹ درصد جمعیت کل کشور را زنان تشکیل می‌دهند و از همین رو بحث اشتغال آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مریم روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز،‌ اگرچه شاید از نظر گروهی، مشاغل اداری و پشت میزنشینی برای زنان مناسب‌تر باشد، اما زنان و دخترانی هم هستند که به دنبال کارهای مورد علاقه خود و متفاوت با مشاغل مرسوم برای زنان می‌روند.

یکی از این دختران، مریم روحانی است که در سال ۱۳۶۶ در روستای «آغمزار» بجنورد در استان خراسان شمالی متولد شد.

او در ابتدا آرایشگاه زنانه‌ای در شهر بجنورد به راه انداخت، اما علاقه‌اش به خودرو باعث شد که دنبال دیتیلینگ خودرو (پولیش و احیای رنگ) برود و برای رسیدن به آرزوی خود، راهی پر فراز و نشیب را طی کند.

وی در این باره می‌گوید: «اول آمدم تهران و مراکز دیتیلینگ خودرو را گشتم و با آنها صحبت کردم. اما همه‌ من را مسخره می‌کردند و می‌گفتند این کار به درد یک خانم نمی‌خورد و نمی‌توانید انجامش بدهید چون جثه‌ شما ریز و دستانتان کوچک است و خسته‌ می‌شوید.»

زمانی که مریم برای گذراندن دوره‌های حرفه‌ای راهی استانبول می‌شود در آنجا هم با برخوردی مشابه ایران روبه‌رو می‌شود.

روحانی در این باره می‌گوید: «وقتی که برای دوره دیدن به استانبول رفتم، گفتند که چون خانم هستی به تو آموزش نمی‌دهیم.»

در نهایت پس از یک هفته، مریم با اثبات ریزبینی و مهارتش، آنها را وادار می‌کند که دوره‌ آموزشی‌اش را برگزار کنند. اما اینجا پایان مشکلات مریم نبود.

او پس از اتمام دوره به ایران برمی‌گردد و مغازه‌ای را برای انجام کار دیتیلینگ اجاره و تجهیز می‌کند، اما عاقبت مجبور می‌شود پس از سه ماه آن را واگذار کند.

مریم درباره علت رهایی مغازه‌اش می‌گوید: «اینجا که مغازه گرفتم هیچ کس نمی‌آمد. مشتریانی هم که می‌آمدند، چند نفر پیدا می‌شدند و می‌گفتند که ماشین دست خانم نده، خرابش می‌کند و کار خانم‌ها به درد نمی‌خورد.»

حالا با گذشت یک سال و نیم از فعالیت حرفه‌ای مریم به عنوان دیتیلر خودرو در تهران، او تبدیل به یکی از استادکاران ماهر در این زمینه شده است و حتی دوره‌های آموزشی برای دختران و پسران علاقه‌مند به این حرفه را برگزار می‌کند.

در این میان، نکته حائز اهمیت این است که تعداد دخترانی که چون مریم آرزوی انجام کارهای غیرمتعارفی چون دیتیلینگ خودرو دارند، کم نیست.

وی در این باره می‌گوید: «خیلی از خانم‌هایی که با من در ارتباط هستند، از تمام شهرها آمده‌اند و من هم کار را به آنها آموزش دادم.»

کد خبر 528423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha