کودکان ساحل‌نشین هرمزگان با به صدا درآمدن زنگ خطر کرونا در استان تصمیم گرفته‌اند در هوای گرم و شرجی طاقتفرسای این خطه ماسک بزنند تا خود، خانواده و جامعه‌شان را از خطر درگیر شدن با ویروس نجات دهند.

ماسک کودک

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، می‌گویند هرچند ماسک زدن آن هم در دمای بالای ۴۰ درجه استان‌مان برای ما کودکان زجرآور و نفس‌گیر است اما می‌دانیم که با زدن همین ماسک ناچیز از بروز بالای ۹۰ درصد این ویروس جلوگیری کرده و از نفس هم نمی‌افتیم.  

بارها از رسانه‌ها، فضای حقیقی و مجازی، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و حتی اقوام و آشنایان خود شنیده‌ایم که ماسک زدن مساوی است با سلامتی و درامان ماندن از این ویروس هزار رنگ.  

فرقی نمی‌کند ماسک‌مان ساده باشد یا فیلتردار، سفید باشد یا مشکی یا هررنگ دیگری؛ مهم این است که بااین شی بتوان جلوی بینی ودهن‌مان را چفت وبست کنیم تا نه ویروس به ریه وبدنمان نفوذ کند ونه اگر ناقل هستیم به دیگران سرایت کند.  

ما کودکان وخردسالان هرمزگانی طبق هشدار وزارت بهداشت وستاد ملی مبارزه با کرونا برای سلامتی خود و خانواده‌های‌مان و برای درامان ماندن کادر پزشکی و درمانی که دیگر خسته‌اند و نایی ندارد؛ ماسک زدن و شستن دست‌ها را هرگز فراموش نمی‌کنیم.  

گپ وگفتی با بچه‌های هرمزگانی

می‌دانیم که فضای استان‌مان مسموم وآلوده به ویروس کرونا شده، نفس کشیدن درهوای آزاد برای‌مان سَم و کشنده است و چه بسا اگر درخانه نمانیم، ماسک نزنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی را رعایت نکنیم، نه تنها خود باید درد ورنج این بیماری کُشنده را تحمل کنیم بلکه کادر درمان و دیگر مسئولان را هم خسته کرده و ازپا می‌اندازیم.  

جمعی از بر وبچه‌های هرمزگانی که دیگر این ویروس ناشناخته را خوب شناخته‌اند، می‌گویند یا درخانه می‌مانیم یا اگر به اجبار و براساس ضرورت به بیرون خانه رفتیم، به طور حتم از ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی کننده استفاده می‌کنیم و به محض رسیدن به خانه یا هرجایی که آب پیدا شود، دست‌های خود را مرتب شست وشو می‌دهیم.  

کوثر، هم بیماری آسم دارد و هم چشمانش ضعیف است؛ هر از گاهی با این وضعیت مسموم و فضای آلوده شهرمان مجبورم برای مداوای دخترم به پزشک مراجعه کنم اما با اینکه به خاطر بیماری‌اش نفس نفس می‌زند ولی ماسک را هرگز از خود جدا نمی‌کند.  

نازنین و فاطمه هم ۲ خواهر هفت و ۱۳ ساله محله آیت الله غفاری(شهنازقدیم) بندرعباس هستند که در روزهای کرونایی خود را با تماشای تلویزیون، درست کردن کاردستی، کمه زنی، پخت شیرینی و دسر درکنار مادرشان، بازی هفت سنگ ومِنچ سرگرم کرده‌اند.  

پدرومادرشان را که در فروشگاه دیدم؛ می‌گویند: البته ناگفته نماند که گاهی هم شیطنت کرده و برای رفع خستگی وافسردگی با مجهز به ماسک ودستکش سری به خانه خاله وعمویشان می‌زنند و حتی زمانی که برای خرید می‌آییم همراه‌مان آمده و از داخل خودرو خارج نمی‌شوند.  

رضا پسر ۱۲ ساله هم که برای خرید نان به نانوایی آمده بود، گفت: با مادرم زندگی می‌کنم او به خاطر بیماری حال و روز خوشی ندارد، مجبورم به نانوایی ومغاره بروم، اما ماسک می‌زنم و موارد بهداشتی را هم رعایت می‌کنم؛ چرا که با اوضاع نالان استان و کشورمان، چاره‌ای جز این کار نیست.  

او می‌گوید: مادرم هر جمعه برای سلامتی امام زمان(عج) و سلامتی همه گرفتاران و بیماران به‌ویژه کرونایی‌ها صدقه می‌دهد؛ چرا که صدقه از مرگ بد جلوگیری کرده و موجب آرامش وسلامتی می‌شود.  

البته ناگفته نماند که دراین بین تک وتوکی از کودکان خردسالی هم در شهرمان هستند که برای در آوردن یک لقمه نان و گریز از سکوت یا هیاهوی آلونک‌هایشان، هر روز در گوشه وکنار خیابان، مغازه‌ها، بازار، ساحل، پمپ بنزین‌ها، کنار سطل‌های آشغال وجاهای شلوغ وپلوغ پرسه می‌زنند؛ گاهی ماسک برصورت دارند، که از شرجی هوا کاملا خیس شده یا به زیرچانه کشیده و گاهی هم اصلا ندارند! اما این بیماری هیچ وقت خبر نمی‌دهد وهرآن درکمین این عزیران است.  

کودکان، کرونا بی‌رحم و چموش شده است

کودکان وخردسالان، کرونا رنگ عوض کرده، بی‌رحم و چموش شده است، از کودکان وخردسالان هم ابایی ندارد و تنها راه در امان ماندن از این ویروس اینست که به سبک زندگی درخانه ماندن و ماسک زدن عادت کنیم.  

از نیمه خرداماه جاری و در کمتر از ۱۵ روز شاهد مرگ سه کودک ۱۱ ماهه، هشت ساله و ۱۱ ساله در هرمزگان آن هم بر اثر ابتلا به کرونا بودیم.  

واقعا چند شب دیگر باید از جعبه جادویی خانه‌مان منتظر مرگ کودکان وخردسالان این آینده سازان کشورمان و دیگر هموطنان‌مان باشیم.  

این زنگ هشداری است که بدانیم ویروسی که بارها گفته می‌شد با کودکان بدلیل مقاوم بودن سیستم ایمنی بدن‌شان، کاری ندارد اما دریغا که دیگر شیوه‌اش را تغییر داده است.  

او می‌خواهد سر راه خود هرچه هست را درو کند و از بین ببرد، اما ما باید بهوش باشیم و خود را با مجهزکردن به ماسک و دستکش و درخانه ماندن از سر راه این ویروس نامنحوس کنار بکشیم.  

ابتلا به کووید ۱۹ سن وجنس نمی‌شناسد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیماری کووید ۱۹ بسیار خطرناک است که باید سعی شود درمعرض ابتلای آن قرار نگیریم؛ ابتلا به این بیماری سن و جنس نمی‌شناسد و حتی در ۲۰ روز اخیر شاهد مرگ سه کودک در استان بودیم.  

دکتر حسین فرشیدی از مردم خواهش کرد: اگر کاری ضروری ندارند، درخانه بمانند و در بیرون از خانه نیز حتما ماسک بزنند و کودکان را همراه خود نبرند.  

وی بیان داشت: کادر درمان هرمزگان بعد از چهارماه تلاش مخلصانه ومجدانه خسته‌اند و تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان گروه‌های مختلف بهداشت و درمان استان، به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که تعدادی پس از درمان به محل کار بازگشتند و درحال خدمت رسانی هستند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: هم اکنون استان ازلحاظ شیوع بیماری کووید ۱۹ در وضعیت قرمز قرار دارد و ظرف ۲۰ روز اخیر آمار مبتلایان وهمچنین فوتی‌ها همچنان رو به افزایش بوده است.  

فرشیدی اعلام کرد: از هر ۲ آزمایش انجام شده در استان یکی مثبت است، بیماران بیشتر بدحال می‌شوند؛ درحال حاضر ۷۵ نفر دربخش‌های مراقبت ویژه (ICU) بستری هستند که ۲۷نفرشان حالشان وخیم است.  

وی ادامه داد: ابتدای خردادماه امسال تعداد فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در استان، ۳۰ نفر بود اما اکنون به ۲۹۱ نفر رسیده، یعنی چندین برابر افزایش در موارد فوتی داریم.  

این مسئول پزشکی درهرمزگان تصریح کرد: اگر قبلا اظهارمی‌شد که فوتی‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند، اما اکنون تعدادی از مبتلایان، بدون بیماری زمینه‌ای فوت می‌کنند، که دربین آنها کودکان وخردسالان هم دیده می‌شود واین زنگ هشداری برای استان است.  

وی اذعان داشت: هر یک از ما اگر موازین بهداشتی را رعایت نکنیم و در اماکن عمومی ماسک نزنیم، بطور قطع در سرایت این بیماری مقصریم.  

کد خبر 528391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha