دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نگاهی به وضعیت بستری‌ها نشان می‌دهد اوضاع در کردستان همچنان خطرناک و قرمز است و با طغیان دوباره کرونا در استان روبرو هستیم.

كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، با توجه به فوران موج جدید بیماری در هفته‌های اخیر، استان کردستان با تعدادزیادی از مبتلایان مواجه شد تا جایی که حجم عظیمی از بیمارستان‌های استان به این بیماران اختصاص یافت. به نظر تنها کاری که باید انجام شود افزایش شدید حجم آموزش‌های استاندارد و توجه بیشتر رسانه‌ای به موضوع است.  

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص تحلیل آخرین وضعیت کرونا در کردستان اظهار کرد: از شیوع ویروس کرونا در کردستان تاکنون پنج ماه می‌گذرد که هنوز با سیر صعودی آمار مبتلایان به این بیماری در استان مواجه هستیم.

ابراهیم قادری افزود: نگاهی به وضعیت بستری‌ها نشان می‌دهد که اوضاع در کردستان همچنان خطرناک و قرمز است اما تازمان ساخت واکسن و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی باید منتظر موج‌های بعدی باشیم.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله اجتماعی از اولین روش‌هایی بود که برای مقابله با شیوع کرونا مطرح شد و البته بسیاری هم آن را باور و رعایت  نکردند، ادامه داد:  اما با گذشت زمان اثبات شد که این روش مؤثر است و بی خیالی مردم نسبت به آن فاجعه‌ به بار میاورد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: استفاده صحیح از ماسک، همچنین شست‌وشوی و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها و سطوح نیز روش‌های مؤثری برای مقابله با کرونا هستند که همچنان باید ادامه داشته باشد.

قادری با بیان اینکه خطر اپیدمی کرونا همچنان استمرار دارد، تصریح کرد: احتمال موج‌های بعدی کووید ۱۹ هر ۶ تا ۸ هفته در استان در صورت بی‌توجهی به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک پیش‌بینی می‌شود.

کاهش مرگ و میرها به معنی پایان کرونا نیست

وی با بیان اینکه از هفته سوم تیرماه احتمال کاهش آمار بستری‌شدگان بیماری کرونا در استان وجود دارد، افزود: از هفته سوم تیر نیز شمار مرگ و میرها  کمتر خواهد شد ولی این مساله موقت است و نباید به معنی پایان کرونا و نادیده‌گرفتن خطر انتشار این بیماری قلمداد شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اذعان کرد: در صورت عدم پایبندی مناسب مردم و مسئولان به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و قرنطینه خانگی افراد در تماس یا افراد دارای علائم مشکوک به کرونا، افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان را به دنبال دارد.

انکار ویروس کرونا خطر مرگ به دنبال دارد

قادری تاکید کرد: به هر میزان تماس‌ها بیشتر و احتیاط مردم نسبت به این بیماری کمتر شود شرایط محیطی انتقال برای ویروس مهیا شده و امکان افزایش موارد و شروع موج دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه ماهیت ویروس کرونا هنوز مشخص نیست و همواره در حال تغییر است، تاکید کرد: کرونا فعلا نابودشدنی نیست بلکه در چرخش است و همه دستورالعمل‌های بهداشتی توسط عموم مردم باید رعایت شود شهروندان باید توجه داشته ‌باشند فعلا نباید بی‌خیال همزیستی با کرونا شوند بلکه باید زندگی با این ویروس را یاد بگیرند.  

 قادری در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشایی برخی اصناف در فاصله کوتاه نگران‌کننده نیست، افزود: به هر حال در این مورد ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد و حتما مسائل و ملاحظه‌های اقتصادی را در نظر گرفته‌اند اما از منظر سلامت باید این بازگشایی‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تدریجی، با محدودیت و پایش وضعیت انجام شود.

کد خبر 528375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha