معضل زباله در مازندران با وجود چند دهه تلاش مسئولان راه به جایی نمی‌برد؛ زباله‌ای که در دل جنگل‌های هیرکانی دفن می‌شوند و طرفداران محیط زیست از این موضوع گلایه‌های فراوان دارند.

زباله

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، برخی‌ها برای رفع این موضوع، راه‌های مختلفی را مطرح می‌کنند، جدا کردن زباله خشک و تر، سوزاندن این زباله‌ها به شیوه استاندارد و یا حتی دفن اصولی آنها، نکته جالب آنکه تا چند روز دیگر، یکی از زباله‌سوزهای مازندران در غرب این استان به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید اما کارشناسان معتقدند زباله‌سوزهایی که در این استان وجو دارند از لحاظ بهداشتی غیراستاندارد بوده و می‌تواند مشکلات بزرگی را برای استان‌های شمالی به بار آورد چرا که سوزاندن زباله هم، امروزه نیاز به علم و آگاهی بیشتری دارد.

تقریبا تمام کارشناسان معتقدند که امروز زباله، عامل بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی در مازندران شده است و اگر هر چه سریعتر فکری به حال آن نشود، دیگری نه اثری از دریا و جنگل خواهد ماند و نه می‌توان به طور طبیعی در این استان به زندگی پرداخت.

بافت جنگل‌های شمال کشور از معضل زباله بین رفته است

اسماعیل کهرم، فعال محیط‌زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تلاش مسئولان برای معضل پسماند شمال کشور، به نتیجه مطلوبیت نمی‌رسد، اظهار کرد: آن فرد یا گروهی که مجوز دفن زباله در جنگل‌ها را داده‌اند باید بدانند که خیانت بزرگی به شمال کشور کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به نظر ساده می‌آید اما وقتی که زباله در دل جنگل دفن می‌شود، جاده‌ای در دل جنگل شکل می‌گیرد که شیرابه‌های زباله، به کف آن وارد شده و علف‌های هرزی می‌روید که این این علف‌ها، بافت جنگل را از بین می‌برد.

این فعال محیط زیست گفت: وقتی زباله دفن می‌شود، شیرابه‌های آن خبیث‌ترین ماده دست بشر خواهد بود چرا که شیرابه‌ها در شمال کشور، غلظت اسیدی بالا و ph پائینی دارند.

کهرم با اشاره به تبدیل تهدید به فرصت زباله در کشورهای پیشرفته گفت: شهر زوریخ در کشور سوئیس بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ در قلب این شهر  یک کوره‌ای وجود دارد که اولا زباله‌های این شهر را می‌سوزاند و ثانیا آب گرم ۴۰۰ تا ۵۰۰ خانه را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: بالای سقف این کارخانه بخار آب در می‌آید و اثری از دود نیست، این بخار تمام آلودگی‌های زباله را از بین می‌برد؛ سوال من از مسئولان ذیربط این است که اینگونه زباله‌سوز نمی‌تواند در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان احداث شوند تا سلامت مردم  این استان‌ها تامین شود.

نفوذ شیرآبه‌ زباله به آب زیرزمینی در مازندران

این فعال محیط‌زیست افزود: همانطور که می‌دانیم سطح سفره آب‌های زیرزمینی در استان‌های شمالی بالاست که در نتیجه نمی‌توانیم زباله‌ها را در استان‌های شمالی کشور دفن کنیم و بهترین راه آن سوزاندن زباله به روش صحیح است.

کهرم عنوان کرد: به عنوان مثال فاجعه زیست‌محیطی رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب استان گیلان که در گذشته ماهی‌های فراوانی داشت اما امروزه به دلیل آلودگی‌هایی که در آن‌ها وجود دارد به آن‌ها سیاه‌رود می‌گویند چراکه خارج از شهر رشت ۲ مکان نامناسبی برای دپوی زباله وجود دارد و شیرابه‌های آن به این رودخانه می‌ریزد و در نتیجه در این رودخانه‌ها یک دانه ماهی هم پیدا نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر بخش زیادی از زباله‌های تولیدی در مازندران به صورت نامناسب در اراضی جنگلی و منابع طبیعی دپو می‌شود، تولید روزانه بیش از سه هزار تن زباله یکی از چالش‌های جدی استان مازندران است.

از سویی، میزان زباله‌های تولیدی مازندران در ایام تعطیل به بیش از ۶ هزار تن در روز می‌رسد، شیرابه‌های زباله یکی از معضلات جدی‌تر پسماند در مازندران است که در حال حاضر بدون برنامه‌ریزی خاصی در طبیعت رها می‌شود.

به گفته محمد هادی موذن، رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران، طرح‌های تحقیقاتی زیادی در حوزه پسماند توسط نخبگان تولید شده که مورد دقت نظر متولیان امر در استان قرار نمی‌گیرد بنابراین دستگاه های ذیربط می‌توانند تحول اساسی در حوزه ساماندهی پسماند ایجاد کنند به شرطی که متولیان امر زمینه حمایت از نخبگان را به صورت عملی در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 528199
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha