نایب رئیس اتحادیه املاک با بیان "بخش اجاره مسکن در بحرانی‌ترین شرایط ۵۰ سال اخیر به سر می‌برد" گفت: قراردادهای اجاره مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا تنظیم می‌شود.

مسكن هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حسام عقبایی با تاکید بر این که وظیفه دولت است که برای مردم تامین مسکن متناسب برنامه‌ریزی کند، در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف افزایش اجاره بها توسط ستاد ملی کرونا مانند تجربه دولت دهم به شکست منجر نمی‌شود، اظهار کرد: وضعیت کنونی کشور با وضعیت سال‌های ۹۰ و ۹۱ متفاوت است؛ درست است که آن زمان مشکل اجاره‌نشینی داشتیم اما مشکل درآمد عمومی و تورم بالا را نداشتیم.

وی با بیان این که هم‌اکنون  در وضعیت کاملا بحرانی در بخش مسکن به سر می‌بریم، افزود: بخش اجاره مسکن بحرانی‌ترین شرایط نیم قرن اخیر را تجربه می‌کند. بر این اساس  دولت باید به این امر ورود پیدا می‌کرد.

وی در عین حال ادامه داد: بر اساس قواعد فقهی مانند تسلیط و ... ورود به حوزه خصوصی املاک کار سختی است و این کار مصوبات مجلس و تاییدیه شورای نگهبان را می‌خواهد. اما در شرایط کنونی کشور که اقتصاد خوابیده، مشاغل دچار کسادی و رکود هستند ضمن این که هم افزایش حقوق متناسب با تورم نبوده، مصوبات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در حکم قانون قرار دارد و در مواقع بحرانی باید به فریاد مردم برسد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان "با توجه به این‌که سه قوه در این ستاد حضور دارند لاجرم مصوبات این ستاد در حکم قانون است" گفت: دولت اعلام کرده در تهران سقف افزایش اجاره بها ۲۵ درصد، ‌ کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است. این مصوبه هم تا سه ماه پس از سفید شدن وضعیت کشور لازم الاجراست.

عقبایی یادآور شد: در سال ۹۱ شرایط کشور بحرانی نبود و سه قوه هم عزمی بر این موضوع نداشتند و  جایی هم برای تصویب مصوب نبود. در دوره قبلی با بخشنامه وزارت راه، سازمان تعزیرات به بازار اجاره ورود کرده بود. اما این دوره به دلیل شیوع ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی و ... وضعیت بخش اجاره مسکن بحرانی است.

وی اضافه کرد: اگر شرایط کشور عادی بود با مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا موافق نبودم. چراکه با بگیر و ببند و فعالیت‌های تعزیراتی نمی‌توانیم اقتصاد را درمان کنیم.

وی بیان کرد: در راستای مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویرس کرونا به مشاوران املاک ابلاغ کرده‌ایم که همکاری لازم را با این مصوبه داشته باشند و در تنظیم قراردادهای اجاره سقف تعیین شده را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: مشاوران املاک از تنظیم قراردادهای اجاره که بیش از سقف تعیین شده ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا باشد، خودداری می‌کنند، ضمن این که هیج موجری نمی‌تواند برای مستأجر خود حکم تخلیه بگیرد چون دادگاه آنرا صادر نمی کند.

کد خبر 528099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    21 2
    آفرین . الباقی بخشها چی ؟ ستاد کرونا به آنجا هم ورود میکند ؟ اگر به راستی به فکر قشر مستاجر بودید چنین کاری نمیکردید زیرا مطمعناً هیچ سرمایه گذاری جدیدی در بخش اجاره و به طبع آن ساختمان سازی صورت نمیگیرد . و سرمایه های موجود هم به تدریج خارج میشود . .
  • مجید IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    18 0
    باید دولت زمین رایگان یا حدعقل 99ساله بده به نیاز مندان خودشون بسازن یعنی چی طرح ملی داده باید اول 30تومان بزاری
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    7 8
    کاش دولت برای گرانی برنج شکر ماشین و...هم اینگونه عمل می کرد
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    28 4
    شما به چه حقی به حریم خصوصی مالکیت افراد تجاوز میکنید . چرا شرایطی ایجاد کرده اید که مردم را به جان هم بیندازید ؟ کدام فقه اجازه میدهد در ملکی که صاحبش راضی نیست نماز صحیح خواند .ضمن اینکه در شرایطی موجری به مستاجر اجازه داده با اجاره بهای پایین تری در ملکی برای یک سال سکونت کند حالا تکلیفش چیست . بهتر بود به جای این قانون موجران رو تشویق میکردید یا سیاست های تشویقی میگذاشتید تا موجران بتوانند به مستاجران کمک کنند . وقتی محکمه ای نباشد که مردم جهت حل مشکلشان مراجعه کنند به جون هم‌می افتند .الان اگر یک صاحبخانه ای ملکش را خودش نیاز داشته باشد و مستاجر بعد از گذشت چند سال حاضر به تخلیه نباشد چه‌کار باید کرد. واقعا من متاسفم به حال کسی که اینطور تصمیمم میگیرد ولی له فکر عاقبت کار نیست. خیلی از موجران شاید ۲۵ درصد اجاره بها رو اضافه میکردن ولی شما با این کار این‌مجوز را صادر کردید خواهش میکنم بگذارید مردم‌خودشان‌مشکلشان‌رو حل کنند شما که سایر مشکلات رو نمی توانید حل کنید این راهم به عهده مردم بگذارید.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    40 12
    تجاوزبه حریم مالکیت خصوصی منع شرعی وقانونی داره
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      20 8
      اقا کسی نخواد خونشو اجاره بده باید چه غلتی بکونه
    • ناشناس IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      11 18
      ضمن عرض سلام ۲۵ درصد مگه کمه
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    31 5
    چرا مردم را به جون هم میندازید. میدونید این باعث درگیری بین موجر ومستاجر میشود . چرا حکم تخلیه نمیدن یعنی چه .بریم چاقوکش وقمه کش اجیر کنیم.بعضی مساتاجرها وضعشون خوبه واز این قانونها سو استفاده میکنن
    • نوید ضیایی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      9 4
      این قانون شامل مغازه هم میشه ؟؟
  • ناشناس GB ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    13 3
    سلام بزرگوار ان حال اگر دفتر املاک بخاطر کیمسیون بیشتر سرپیچی از دستور اتحادیه کرد با این افراد چه برخوردی مکنید
  • میرهادیان IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    3 12
    دولت باید در هر شهری به نظارت خودش مشاورین املاک مشخص بکنه که فقط اون املاکی قرارداد جدید رو بنویسه بااین بخشنامه که اعلام شده وفقط همون املاکی بتونه ارجاع بده برای کد رهگیری اینجوری نه مستاجر نه موجر نمیتونه حرفی بزنه چون زیر نظر قانونه
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    6 0
    باسلام - مسئولین محترم سایت بنده تاکنون چندمرحله درنهایت ادب واحترام اظهار نظر کردم چطو ره که منتشرنمیکنید آیا شما خط ومسیر خاصی رو منتشر میکنید؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    3 10
    اقا کدام صاحب خانه به این حرفا گوش می کنه ،،،اگه هم باشه صاحب خانه نیست فرشته است ،،،،یه فکر دیگه به حال مردم بدبخت بکنید
  • مستاجر IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    10 22
    دستور خوبی باید پدر این صاحبخونه ها رودراورد الهی خدا به هرکس بیش از یه خونه داده ازش بگیره وصاحبخونه نامردو به مستاجری بندازه
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      31 5
      این دوستمون راست میگه اصلاً بهتره خونه این صاحب خونه ها رو بگیرند ( مصادره کنند ) بدهند به مستاجرین تا اونها باشند نرن پولشونو وارد بخش مسکن کنند ، راحت به جای خونه سکه و دلار میخریدن به هیچ کجا هم پاسخگو نبودند خیلی خیلی هم بیشتر سود میبردن .
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      31 3
      جلو ضرر را هر جا بگیریم منفعت هست . من یک خانه دارم دادم اجاره ، میفروشمش میرم سکه میخرم . هم مالم زیر سرمه هم دیگه به کسی ظلم ! نمیکنم . هر جند سال یکبار هم بیشتر از اندازه رشد خونم و کرایه هاش سود میکنم . اینجا باید اینجوری بود .