چند روز پس از افشاگری مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا درباره ابراز علاقه دانلد ترامپ به ادامه دادن گفتگوهای هسته‌ای با کره شمالی پیش از انتخابات ماه نوامبر، پیونگ‌یانگ اعلام کرد کیم جونگ-اون این دیدار را در شرایط فعلی نمی‌پذیرد.

دانلد ترامپ و كيم جونگ-اون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، جان بولتن که این روزها با انتشار کتاب افشاگرانه «در آن اتاق اتفاق افتاد» وارد فهرست پرفروش‌ها شده، به خبرنگاران گفته بود رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد در قالب «شگفتانه اکتبر» بار دیگر به دیدار رهبر جوان کره شمالی برود و از پیامدهای این دیدار برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بهره ببرد.

این در حالی است که مقام‌های ارشد پیونگ‌یانگ به ویژه کیم جونگ-اون معتقدند گفتگو و مذاکره با ترامپ فقط در شرایطی رخ می‌دهد که واشنگتن از سیاست‌های خصمانه خود علیه کره شمالی دست بردارد. ترامپ و کیم جونگ-اون در دو سال اخیر سه نوبت با هم دیدار کردند اما وقتی درخواست کره شمالی برای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا در عوض کاهش برخی فعالیت‌های هسته‌ای بدون پاسخ ماند، روابط دو کشور به سردی گرایید.

چوی سون-هویی، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در واکنش به ابراز علاقه ترامپ برای دیدار با کیم جونگ-اون پیش از انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ گفت: «آیا گفتگو یا معامله کردن با آمریکا که بر سیاست‌های دشمنانه خود با جمهوری دموکراتیک خلق کره پافشاری می‌کند ممکن است؟ آن هم کشوری که به توافق‌های پیشین خود پشت کرده است. ما نیاز نمی‌بینیم با آمریکا رو در رو بنشینیم و با کشوری گفتگو کنیم که مذاکره را ابزاری برای پشت سر گذاشتن بحران‌های سیاسی خود می‌خواهد.»

برخی کارشناسان معتقدند کره شمالی دست‌کم تا پیش از ماه نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از هر گونه گفتگو و مذاکره جدی با واشنگتن پرهیز می‌کند. مقام‌های پیونگ‌یانگ می‌گویند ترامپ می‌خواهد از فرصت دیدار با کیم جونگ-اون برای پیروز شدن در انتخابات ۲۰۲۰ بهره ببرد. ضمن اینکه کره شمالی در ماه‌های اخیر درگیری با همسایه جنوبی را به اوج رسانده و نمی‌خواهد با ورود به بازی ترامپ تنش را درون مرزهای شبه‌جزیره کره شدیدتر کند.

کد خبر 527876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha