شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

مدیر کل اموال تملیکی هرمزگان گفت: ۴ هزار و ۱۴۸ فقره پرونده کالای قاچاق سال گذشته در این استان تعیین تکلیف شد.

قاچاق

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، به‌منظور جمع‌آوری و نگهداری، اداره و فروش کالاهای متروکه دولتی و غیردولتی و ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالاهای قاچاق‌ بلا صاحب و صاحب متواری و همچنین اموال منقول و غیرمنقول و حقوق مالی که براثر احکام و قرارهای قطعی مراجع ذیصلاح قضایی و یا تصمیمات مراجع صلاحیت‌دار اداری و صنفی به‌انحاءمختلف از قبیل ضبط، مصادره، استرداد، تملیک، جریمه و تعزیر مالی، صلح، هبه و نیز سایر اموالی که در اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین تملک یا تصرف دولت درآمده یا درمی‌آید سازمان‌ جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تشکیل‌شده است.

مهدی فتحی شنبه ۱۴ تیر اظهارکرد: این پرونده‌ها مربوط به سال گذشته و سال‌های قبل است که ۳۰ درصد کالاهای مربوط به این پرونده‌ها منهدم، حدود ۳۵ درصد آن‌ها به صاحبان کالا مسترد و بقیه هم فروخته شد.

مدیرکل اموال تملیکی هرمزگان ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۲ هزار و ۷۷۵ فقره پرونده اموال تملیکی در هرمزگان تشکیل شد که بخشی از آنها جزو پرونده‌های تعیین تکلیف شده هستند و اکنون نیز ۶۸۰ پرونده جاری کالای قاچاق در حال رسیدگی است.

وی اضافه کرد: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به‌عنوان عضوی از چرخه مبارزه با قاچاق کالا ارز وظیفه جمع‌آوری و نگهداری کالای قاچاق را به عهده دارد و کالای قاچاق تحویلی به سازمان شامل همه گروه کالاها به‌غیراز سوخت، مشروب، مواد مخدر و کالاهای ممنوعه است.

مدیرکل اموال تملیکی هرمزگان ابراز داشت: اغلب پرونده‌های کالاهای قاچاق مربوط به کالاهای بادوام در همه گروه‌هاست که می‌توان به مواد شیمیایی، لوازم‌خانگی، قطعات خودرو، ظروف آشپزخانه و پارچه اشاره کرد.

فتحی اشاره کرد: کالاهای تحویلی به چند روش تعیین تکلیف می‌شود که شامل صدور حکم برائت توسط قاضی یا حکم قطعی قاچاق است که در صورت اول کالا به صاحب آن بازگردانده می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه برای کالا حکم قطعی قاچاق صادر شود اگر کالا مضر سلامت جامعه باشد باید منهدم شود اما چنانچه کالا از نوع مجاز مشروط و موردنیاز کشور باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت این را تائید کند در داخل کشور بفروش می‌رسد و درصورتی‌که کالا مشابه داخلی داشته باشد به خارج کشور صادر می‌شود.

فتحی، در خصوص راه‌های پیشگیری از قاچاق کالا هم گفت: کاهش فاصله ارزشی بین ارزهای خارجی و ریال، تقویت نیروهای مرزبانی و تأمین تجهیزات قوی برای کاشفان و تقویت تبلیغات پیشگیرانه در رسانه‌ها در این زمینه مؤثر است.

کد خبر 527828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha