لاشه بیش از ۳۵۰ فیل در دو ماه اخیر در دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا پیدا شده تا یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین پرونده‌های مرگ در حیات وحش چند دهه اخیر در این کشور آفریقایی گشوده شود.

مرگ مرموز صدها فيل در آفريقا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، هنوز هیچ‌کس از علت این مرگ‌های عجیب خبر ندارد و دولت بوتسوانا از سه آزمایشگاه در کانادا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه خواسته است با آزمایش نمونه فیل‌های تلف‌شده زودتر از راز مرگ‌ها رمزگشایی کنند. بوتسوانا سومین کشور در قاره آفریقا از نظر میزبانی از این گونه درخطر است و مردن دست‌کم ۳۵۰ تا ۳۷۰ فیل در کمتر از دو ماه بسیاری از کارشناسان محیط زیست و حیات وحش را شگفتزده کرده است.

در گزارش سازمان فیل‌های بدون مرز برای دولت بوتسوانا آمده است که تصاویر هوایی نشان می‌دهد فیل‌ها از نوزاد تا بزرگسال و مذکر و مونث در دشت‌های اوکاوانگو به دلایل نامعلوم و مرموز مرده‌اند. نخستین نشانه‌های مرگ حیوان‌ها در اوایل ماه می دیده شده و از آن زمان همچنان ادامه دارد. در یک پرواز سه ساعتی لاشه دست‌کم ۱۷۰ فیل شناسایی شد و یک ماه بعد تعداد لاشه‌ها به بیش از ۳۵۰ رسید. بیشتر جنازه‌ها نزدیک حفره‌های آب رها شده‌اند.

به گفته کارشناسان، این تعداد مرگ و میر در میان فیل‌ها پیش‌تر فقط در دوران خشکسالی رخ داده بود و آنچه در دو ماه گذشته در دشت‌های وسیع بوتسوانا دیده شده، کاملا بی‌سابقه است. همان زمان که نخستین فیل‌های مرده دیده شدند، دولت بوتسوانا نظریه شکار برای عاج را رد کرد، چرا که کسی به عاج فیل‌های مرده دست نزده بود. سمی بودن آب‌ها هم از این رو درست به نظر نمی‌رسد که فقط فیل‌ها قربانی شده‌اند و به دیگر حیوان‌ها و جانوران آسیب نرسیده است.

آلوده شدن به باکتری سیاه‌زخم هم در شرایط فعلی نمی‌تواند دلیل مرگ باشد؛ عاملی که سال گذشته به مرگ دست‌کم ۱۰۰ فیل در بوتسوانا انجامیده بود. در هر حال، این شیوه مرگ می‌تواند کار نوعی بیماری یا مسموم شدن باشد. افتادن با صورت روی زمین و حرکت کردن دسته‌جمعی به شکل دایره‌وار شاید این نکته را توجیه کند که یک عامل مرموز به سیستم عصبی فیل‌ها حمله کرده و آنها را از پای درآورده است.

کارشناسان حیات وحش مرگ ناگهانی و مرموز دست‌کم ۳۵۰ فیل را یک فاجعه زیست‌محیطی می‌دانند. آنچه مهم است اینکه هنوز کسی نمی‌داند منشاء این رفتار بیماری است و آیا این بیماری جان انسان‌ها را هم تهدید می‌کند یا نه. با توجه به شیوع کووید-۱۹، می‌توان ویروس کرونا را از متهمان مرگ غمبار فیل‌ها دانست. حال باید دید این فاجعه به یک بحران بهداشت عمومی تبدیل می‌شود و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد یا صرفا جان فیل‌ها را می‌گیرد.

کد خبر 527671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha