پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

سد مخزنی شرف شاه بخش سومار در شهرستان گیلانغرب پنجشنبه ۱۲ تیر از سوی رییس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

شرفشاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سدمخزنی شرفشاه در شهرستان گیلانغرب با حجم بیش از ۱۰۱ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه  «کنگیر» واقع شده و شبکه پایاب آن در شهرستان قصرشیرین توسعه یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت شهر به میزان سه هزار و ۵۵ هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت در شهرهای سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی به میزان ۱۱.۳ میلیون متر مکعب و تامین آب موردنیاز زیست محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب را از اهداف ساخت سد شرفشاه سومار اعلام کرد.

این سد در راستای اجرای طرح پویش الف. ب. ایران در کشور با هزینه‌ای به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

عملیات اجرایی سد شرفشاه از سال ۸۹ آغاز شد و دریاچه سد نیز در سطح ۴۲۰ هکتار با قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۴۵ سد ملی بزرگ از مجموع ۱۸۷ سد احداث شده در کشور، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده که ۲۴ سد آن یعنی معادل ۴۵ درصد در نواحی مرزی واقع شده است.

محمد حاج رسولی‌ها بیان کرد:  با بهره برداری از  این سدها و تولید ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن، ۶ میلیون نفر جمعیت شهری و روستایی برای افق ۳۰ ساله تامین آب شرب شدند.

وی بیان کرد:در مجموعه سدها ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب صنایع تقسیم شده که ۵۰ درصد در طرح های توسعه منابع آب و خاک مرزی است و با این آب ۴۰۰ هزار نفر اشتغال در صنعت و در بخش کشاورزی ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را تامین آب می‌کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: همچنین اجرای شبکه های پایاب سدها نیز ۳۰۰ هزار نفر اشتغال را ایجاد می‌کند و در همین سدهای افتتاح شده در دولت های یازدهم و دوازدهم یک هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه برق آبی هم وارد مدار بهره برداری شده و به شبکه برق کشور کمک می‌کند.

رسولی‌ها اضافه کرد: سد شرفشاه در فاصله ۱۸۰ کیلومتری کرمانشاه با حجم ۱۰۱ میلیون متر مکعب با ارتفاع ۸۳ متر از نوع خاکی است و سه هزار و ۵۵ هکتار اراضی کشاورزی زیردست سدها را آبیاری می‌کند و ۶۰ درصد شبکه این میزان اراضی ۲ ماه آینده وارد مدار بهره برداری می‌شود.

کد خبر 527494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha