مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
۰ نفر

افزایش مبتلایان به کرونا در استان کرمان زنگ خطر را برای مردم این استان به صدا درآرده، به طوریکه تقریبا تمام گستره پهناورترین استان کشور در معرض هشدار جدی قرار گرفته است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برخلاف پیش بینی‌ها  مبنی بر ضعیف شدن ویروس کرونا با شروع فصل گرما، از اواسط خرداد ماه آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا با شیب صعودی افزایش پیدا کرد، بطوریکه در روزهای گذشته رکوردهای جدیدی در تعداد موارد ابتلا و فوت بر اثر بیماری کرونا در استان کرمان به ثبت رسید.

عده ای از مسئولان و کارشناسان کمرنگ شدن فاصله گذاری اجتماعی، بی مبالاتی افراد در رعایت پروتکلهای بهداشتی و آغاز بکار اماکن عمومی‌و برگزاری مراسم جشن و عروسی را از دلایل اصلی شیوع گسترده مجدد کرونا می‌دانند.

بازگشت برخی محدودیت‌ها و کنترل جدی‌تر رعایت دستورالعمل‌ها ی بهداشتی در دستور کار مسئولان ستاد ملی و استانی کرونا قرار گرفته است که به مدت یک هفته اجرا می‌شود.

محدودیت‌ها در جنوب کرمان تا بازگشت به وضعیت عادی ادامه دارد

در روزهای اخیر شیوع کرونا در جنوب کرمان شدیدتر از سایر نقاط استان بوده است و همین مساله مسئولان را به جنوب استان کشاند تا ستاد استانی کرونا در شهر جیرفت برگزار شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا جنوب استان بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط کارکنان ادارات را بر عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی است. اگر در این راستا کوتاهی شود تذکر، توبیخ و در نهایت ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی‌در انتظار آنهاست گرچه بنای ستاد کرونا تشویق مدیرانِ با وضعیت سبز خواهد بود.

محمدصادق بصیری با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها ی بهداشتی توسط عموم جامعه گفت: ازدواج و عقد بدون برگزاری مراسم در این منطقه بلامانع است، زیرا اصل این تصمیمات برای جلوگیری از تجمعات است.

وی تصریح کرد: جلوگیری از برگزاری مراسم عزا، جشن و همچنین مراسم عبادی مذهبی بدون ایجاد تجمع از جمله تصمیمات ستاد مقابله با کرونا برای پیشگیری از شیوع ویروس در جنوب کرمان است.

معاون سیاسی، امنتی و اجتماعی استانداری کرمان به بازگشت برخی محدودیت‌ها اشاره و بیان کرد: مقرر شد طبق گذشته حضور یک سوم کارکنان ادارات در محل کارشان و دوسوم به صورت دورکاری به مردم خدمت‌رسانی کنند.

بصیری تعطیلی صنوف غیر ضرور را از دیگر مصوبات جلسه ستاد پیشگیری از کرونا جنوب کرمان اعلام کرد و گفت: تنها صنوف ارائه دهنده مایحتاج ضروری مردم دایر خواهند بود و تا اطلاع بعدی سایر صنوف این منطقه تعطیل خواهد بود.

وی افزود: محدودیت‌های اعلام شده به مدت یک هفته تا ۱۰ روز در جنوب استان کرمان برقرار است وهیچ‌گونه تعطیلی دیگری در جنوب کرمان نخواهیم داشت اما محدودیت‌ها تا برگشت وضعیت منطقه به حالت عادی ادامه خواهد داشت. کنترل وضعیت تردد مسافران و گردشگران را توسط دهیاری هر منطقه از مصوباتی برشمرد که به صورت جدی در دستور کار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مراجعان ادارات را مستلزم کار فرهنگی دانست و گفت: مدیران ادارات باید ساز و کار لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در نظر بگیرند.

ظرفیت تخت‌ها ی بیمارستانی سیرجان تکمیل شد

رئیس دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز ضمن هشدار به مردم در خصوص رعایت موارد و مسائل بهداشتی برای جلوگیری از بیماری کرونا گفت:  افزایش شمارمبتلایان به بیماری کرونا موجب شد تا بیش از ۶۰ تخت بیمارستان‌ها ی امام رضا و شهید غرضی سیرجان تکمیل شوند و با بحران پذیرش بیماران جدید روبروشویم.

غلامعباس محمدی افزود: هم اکنون با بازگشایی بسیاری از مراکز و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و برگزاری مراسم جشن یا عزا به صورت جمعی موجب شده تا شاهد برگشت این ویروس فرصت طلب با شدت بیشتری درشهرستان باشیم.

وی تاکید کرد: رعایت نکردن مردم، شرکت افراد در اجتماعات، برگزاری مراسم عزا و عروسی، دید و بازدیدها و مسافرت‌هااز علل اصلی افزایش آمار کرونا در سیرجان بوده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی سیرجان ادامه داد: از امروز بایستی یا یکی از بیمارستان‌ها را فقط به بستری مبتلایان به کرونا اختصاص دهیم و یا بیماران را به شهرستان‌ها ی همجوار اعزام کنیم که در هر صورت مشکل ساز است لذا تاکید می‌کنیم مردم همکاری کنند و دیگران را هم موظف به همکاری و رعایت موارد اعلام شده بهداشتی و اجرای دستور العمل‌های وزرات بهداشت نمایند.

وی افزود: افزایش کار و خستگی همکاران اعم از پرستاران و پزشکان به دلیل افزایش بار بیماری، منجر به کم شدن دقت همکاران برای مراقبت از خودشان شده که این باعث مریضی پرسنل و کاهش کارایی مجموعه می‌شودکه تاکید می‌کنیم همشهریان عزیز برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن، شستن مکرر دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

اعمال محدودیت‌ها ی جدید در شهربابک

به گفته فرماندار شهربابک با بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در شهربابک محدودیت‌ها ی جدیدی از جمعه ۱۳ تیر در شهربابک اعمال می‌شود.

سعید قائینی در جلسه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت وضعیت کرونا در شهربابک قرمز و جان یک انسان خط قرمز مسئولان شهرستان است و هرکسی باید از خود شروع و مسائل بهداشتی را رعایت کند تا کار را برای کادر درمان سنگین نکنیم.

وی تاکید کرد: برگزاری مراسم عزاداری از فردا ۱۲ تیرماه در مساجد، منازل  و حسینیه‌ها   تعطیل است و در صورت مشاهده با صاحبان عزا برخورد قانونی لازم می‌شود.

قائینی برگزاری مراسم عروسی از ۱۴ تیرماه تا اطلاع ثانوی را ممنوع اعلام و اظهار کرد: تالاری که میزبان مراسم عروسی باشد طبق مصوبات ستاد مدیریت کرونا در شهربابک پلمب می‌شود. قهوه‌خانه‌ها، کافی شاپ‌ها، تریا سراها از فردا صبح تا اطلاع ثانوی تعطیل است و در صورت باز بودن، تا سه ماه پلمب می‌شوند.

فرماندار شهربابک بیان کرد: پیرو مصوبه هفته گذشته تمامی‌باشگاه‌های ورزشی در هر رده سنی و رشته ورزشی در بخش‌ها ی بانوان و آقایان باید تعطیل شوند و در صورت باز بودن، اداره صمت موظف به رسیدگی است و اگر گزارشی برسد دادستان و نیروی انتظامی‌با باشگاه داران برخورد قاطع خواهند کرد.

وی از تعطیلی گیم نت‌ها  نیز یاد و اظهار کرد: همه کلاس‌های آموزشی، هنری، تقویتی و درسی در هر رده سنی و شرایطی تعطیل است و در صورت تخطی رئیس دستگاه مربوطه باید پاسخگو باشد.

قائینی ادامه داد: شهرداران با همکاری مجتمع مس نسبت به نصب بنرهای تبلیغاتی و فرهنگسازی در خصوص مقابله با ویروس کرونا اقدام کنند. ضدعفونی معابر، عابر بانک‌ها  و مسیرهای پرتردد یک روز در میان در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

فرماندار شهربابک خاطرنشان کرد: اگر پمپ‌ها ی بنزین مسائل بهداشتی را رعایت نکنند باید تعطیل شوند. اگر در نانوایی‌ها  بهداشت را رعایت نشود، بدون اخطار تعطیل شوند وآرایشگاه‌ها  با نوبت قبلی و بدون تجمع فعالیت کنند در غیر این صورت این صنف هم به تعطیلی می‌انجامد.

وی بانک‌ها را محلی پر تردد دانست و افزود: برخی از بانک‌ها  پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بعد از بازرسی و نظارت و ادامه دار بودن این موضوع روسای بانک‌ها  بازخواست می‌شوند.

قائینی با تاکید بر اینکه بخشداران و شهرداران از ورود گردشگر به شهرستان ممانت کنند، اظهار کرد: از برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها  و جلسات در هر قالبی تا اطلاع ثانوی خود داری شود و رستوران‌ها  و فست فودها فقط به صورت بیرون بر فعال باشند و همه پروتکل‌ها ی بهداشتی را رعایت کنند. در خصوص تعطیلی نماز جمعه و برگزاری نماز جماعت در مساجد امام جمعه و مدیر سازمان تبلیغات اسلامی‌تصمیم گیری می‌کنند.

وی افزود: اگر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان کاهش یابد، محدودیت‌ها  کمتر می‌شود و اگر شاهد بالا رفتن آمار باشیم، محدویت‌ها  تشدید و حتی به تعطیلی بازار و کنترل ترددها منجر می‌شود.

اصناف غیر ضرور در رودبار جنوب تعطیل شدند

فرماندار رودبارجنوب کرمان در جنوبی ترین نقطه استان کرمان با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این منطقه از تعطیلی اصناف غیر ضرور تا اطلاع بعدی خبر داد.

محمود قانعی فرد در این باره افزود افزود: برای پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع و تردد غیر ضرور شهروندان در سطح معابر عمومی، اصناف غیر ضرور فعلا به مدت یک هفته تعطیل شدند.

وی تاکید کرد: تنها صنوفی که مواد غذایی و دارویی را عرضه می‌کنند آن هم به شرط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند.

فرماندار رودبار جنوب بیان کرد: استفاده از ماسک در اماکن عمومی‌و ادارات‌ اجباری است و در همین راستا مقرر شد ادارات و نهادهای شهرستان از پذیرش و ارائه خدمات به مراجعانی که ماسک ندارند خودداری کنند.

وی تصریح کرد: همچنین آزمایشگاه مرکزی شهرستان و دفاتر رسمی‌ازدواج هم از پذیرش و ارائه خدمات به شهروندان در زمینه ازدواج تا اطلاع بعدی خودداری کنند.

کد خبر 527492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha