حضور مردم در سواحل بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهایی که روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا در کشور فوت می‌شوند، جای بسیار تأمل دارد زیرا ادامه این روند و همچنین هجوم مسافران احتمال شیوع دوباره کرونا در گیلان را با افزایش مواجه کرده است.

ساحل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،  استان گیلان همواره یکی از استان‌های توریست پذیر در ایام مختلف سال بوده که مسافران زیادی را جذب خود می‌کند به‌طوری‌که اقتصاد بسیاری از مردم گیلان وابسته به گردشگری است ولی کرونا اقتصاد گردشگری گیلان را دگرگون کرد.

این استان سرسبز و معتدل جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن وجود نوار ساحلی بی‌شمار و دریا است لذا هرساله و با آغاز فصل گرما، هم‌وطنان از اقصی نقاط کشور به گیلان سفرکرده و از سواحل این استان و دریا استفاده می‌کنند ولی امسال با توجه به وجود شیوع کرونا در کشور، شرایط تا حدی در گیلان متفاوت است.

استان گیلان ۲۷۰ کیلو نوار ساحلی دارد که ۷۰ درصد آن آزادسازی شده است. حضور گردشگران در سواحل را باید به‌عنوان یک فرصت یاد کرد زیرا آن‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که با برنامه‌ریزی و هدایت درست می‌توان به اهداف مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست یافت لذا باید برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اجرا شده در سواحل علاوه بر جذاب بودن تأمین‌کننده نیاز گردشگران هم باشد.

به گفته رحیم حیدری گلرودباری، مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان در ایام تابستان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌های فرهنگی متنوعی در سواحل استان گیلان به‌مانند برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی از قبیل روز ملی کاسپین، روز تالاب و موارد مشابه، برگزاری چنگ شادی، برنامه‌های مناسبتی دهه ولایت، کنسرت ساحلی، مراسم آیینی محلی، کاروان پیک امید، جشنواره مجسمه‌سازی، جشنواره بازی‌های بومی و محلی، برگزاری برنامه‌های معنوی و مذهبی برای ایام خاص و اجرای طرح نشاط معنوی برگزار می‌شود.

در سال ۹۸، ۲۹ نفر از هم‌وطنان به علت بی‌احتیاطی در سواحل گیلان غرق‌شده و جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به دو سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بوده است.

هرساله با شروع فصل گرما مردم به کنار سواحل گیلان رفته و مشغول شنا کردن می‌شوند ولی بعضی مواقع این دریای بی‌رحم اعضا خانواده‌ها را داغدار کرده و بسیاری جوانان خود را از دست می‌دهند به همین منظور طرح سالم‌سازی دریا چندین ساله در استان گیلان و به‌منظور کاهش آمار غرق‌شدگان اجرایی ‌شده و تاکنون بنا بر اعلام مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان ۳۰ جلسه ستادی استانی، شهرستانی و توسط کمیته‌های ۹ گانه سواحل و دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است.

ولی بنا بر گفته سرپرست هیات نجات‌غریق و غواصی استان گیلان امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، هم‌وطنان چندان رغبتی به استفاده از طرح‌های سالم‌سازی ندارند.

با گرم شدن هوا در این چند روز خبرهایی مبنی بر عدم رغبت مردم به حضور در طرح سالم‌سازی دریا به گوش ما رسید به همین دلیل راهی یکی از سواحل گیلان شده تا از وضعیت سواحل در ایام کرونا گزارشی تهیه کنیم و وقتی به ساحل رسیدیم صحنه‌های عجیب و قابل‌تأملی را در مقابل چشمانمان دیدیم.

در سواحل گیلان مردم که غالباً مسافر و بومی هستند در کنار یکدیگر و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشسته و مشغول شنا کردن هستند درحالی‌که چند متر بالاتر طرح سالم‌سازی دریا بسیار خلوت است و وقتی دلیل این اتفاق را از مهرداد مهرگان جویا شدم او گفت: مردم همواره به دنبال استفاده از مناطق بکر و خلوت هستند که با شیوع کرونا این امر با جدیت توسط مردم دنبال می‌شود که جای بسیار نگرانی دارد.

تاکنون ۲۸۴ نقطه خطرآفرین در سواحل دریایی استان گیلان شناسایی‌شده ولی پیش‌بینی می‌شود این آمار به ۳۵۰ نقطه هم برسد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان گفت که ۱۸ طرح سالم‌سازی همراه با شنا گاه‌ها و سایر طرح‌ها در حال آماده شدن و بازگشایی در سواحل گیلان بوده و ۱۲۵ ناجی غریق در طرح سالم‌سازی و ۳۴۳ ناجی غریق هم در نقاط خطرآفرین فعالیت دارند تا در مواقع لزوم به کمک هم‌وطنان بشتابند.

هجوم مسافران احتمال شیوع دوباره کرونا در گیلان را با افزایش مواجه می‌کند هرچند به گفته حیدری گلرودباری برنامه پروتکل بهداشتی به کلیه فرمانداران ساحلی، کمیته‌های ۹ گانه سواحل و دستگاه‌های اجرایی برای اجرا در طرح‌ها ارسال‌شده و لازم‌الاجرا است.

وقتی با مردم حاضر در ساحل در خصوص دلایل عدم اجرایی کردن فاصله‌گذاری اجتماعی در پرسیدم همه یک پاسخ مشترک دادند و آن خستگی از قرنطینه‌های طولانی‌مدت بود.

ولی قطعاً اجرا کردن طرح سالم‌سازی دریا به‌نوعی در مغایرت و تضاد با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است و آن‌طور که در چند روز گذشته نیز شاهد بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی در سواحل استان بودیم زیرا بسیاری از افراد بدون توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ضمن تجمع به شنا کردن دسته‌جمعی نیز مشغول شدند و این برای استان اصلاً ایده‌آل نیست.

اجرای طرح سالم‌سازی دریا در این روزهای کرونایی منجر به انتقاد شدید افکار عمومی در مدیریت ویروس کرونا می‌شود زیرا یکی از ابهاماتی که برای همه ما وجود دارد این است که هنوز مشخص نیست که ویروس کووید-۱۹ از طریق آب دریا قابلیت انتقال دارد یا نه و این چالش بزرگی برای اجرای طرح دریا است که باید تمهیدات لازم را در این خصوصی اندیشیده شود.

کد خبر 527435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha