گروه اقتصادی: با افزایش نابسامانی بازار، افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی و کاهش تعرفه و رونق واردات نگرانی‌هایی در زمینه تاثیر این امر بر روند تولید داخل و صادرات غیر نفتی مطرح شده است.

با این روند وزارت بازرگانی طرح‌های متعددی را برای ارائه تسهیلات بیشتر به صادرکنندگان و ساماندهی نظام عرضه کالا مورد توجه قرار داده و موضوع لجستیک و زنجیره تامین کالا از جمله محورهایی است که مسعود میر‌کاظمی در هنگام کسب رای اعتماد از مجلس برآن تاکید بسیار داشته است.

با این وجود برخی از این طرح‌ها هنوز در مراحل ارائه پیشنهاد بوده و برخی دیگر مانند زنجیره تامین کالا در حد نظریه باقی مانده و هنوز در مقام اجرا توفیق چندانی نداشته است.

واگذاری امتیاز واردات در مقابل صادرات به غیر

اخیرا معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران از ارائه پیشنهاد واگذاری امتیاز واردات در مقابل صادرات از سوی وزارت بازرگانی به هیات دولت برای ارائه تسهیلات بیشتر به صادر‌کنندگان خبر داده و گفته است،  براساس این پیشنهاد،  امتیاز واردات در مقابل صادرات که نوعی مشوق برای صادر‌‌ کنندگان محسوب می‌شود،  قابل واگذاری به غیر خواهد بود.

علی هوشمندی‌منش با بیان این مطلب، می‌افزاید: با تصویب و اجرای این طرح،  معاملات غیر رسمی در این زمینه از بین رفته و عملیات تجاری به نام ذی‌نفع واقعی قابل انجام است همچنین از آنجا که بازرگانان بابت خرید امتیاز واردات،  وجهی پرداخت نمی‌کنند هزینه‌های این بخش کاهش می‌یابد.

طرح ملی ساماندهی زنجیره تامین کالا

از سوی دیگر رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی از اجرای طرح ملی ساماندهی زنجیره‌های تامین کالا در کشور خبر داده و با تاکید بر اهمیت توسعه زنجیره‌های تامین کالا در وضعیت اقتصادی می‌گوید:

طراحی نظام جامع ساماندهی زنجیره‌های تامین کشور در اولویت طرح‌های مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی قرار داشته و با اجرایی شدن این طرح که مطالعات مقدماتی آن انجام شده،   علاوه بر ساماندهی وضعیت زنجیره‌های تامین،   تحولی در اقتصاد و بازرگانی ایجاد می‌شود.

محمود دودانگه می‌افزاید: تحولات اقتصادی، الزامات بازار، شرایط متغیر محیطی، تعداد و تنوع سازمان‌های خدمت رسان به مردم و بسیاری از عوامل دیگر، زمینه‌های ایجاد یک نظام بازرگانی مبتنی بر شبکه را فراهم ساخته است.

زنجیره‌های تامین کالا و خدمات مرتبط با آن شامل مراحل پیش از تولید تا پس از مصرف بوده و یکی از حساس‌ترین فرآیند‌ها و چرخه‌های مرتبط با ارتقا معیشت و رفاه عمومی در هر کشوری است.

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، زنجیره تامین را شبکه‌ای شامل تامین‌کنندگان، کارخانه‌ها، انبارهای کالا، مراکز توزیع و خرده فروشان عنوان کرده که مواد خام را تهیه، تغییر و محصول را تهیه و تحویل مشتری می‌دهد.

فرایند مدیریت زنجیره تامین رویکردی ترکیبی بر مبنای فرایند برای تهیه، تولید و تحویل کالا‌ها و خدمات به مشتریان است دودانگه ادامه می دهد: طرح ساماندهی زنجیره‌های تامین،   طرحی جامع و ملی است که تلاش دارد برای بهبود وضعیت زنجیره‌های تامین کشور و هدایت و کنترل صحیح آن چارچوبی قابل پیاده سازی را تجویز کند.

در این طرح کلیه زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی زنجیره‌های تامین کالا به صورتی جامع و یکپارچه در نظر گرفته می‌شود و این یکپارچکی باعث ایجاد هماهنگی و همنوایی بین همه مجموعه و رعایت تقدم و تاخرهای لازم بین آنها می‌شود.

کد خبر 52742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز