رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بجنورد از شناسایی یک پادگان قدیمی زیرزمینی، احتمالا مربوط به دوران قاجار، در محدوده روستای «قزلقان» از توابع بخش گرمخان این شهرستان خبر داد.

پادگان قاجاری بجنورد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمدرضا رحیم زاده مساحت این پادگان تاریخی را حدود ۴ هزار متر دانست و اظهار داشت: این اثر تاریخی که به‌عنوان پادگانی زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گرفته، در ارتفاعات منتهی به روستاهای نجف‌آباد، قزلقان و قلعه جق بجنورد واقع شده و هنوز مطالعه و بررسی در منطقه برای شناسایی تمام بخش‌ها و قسمت‌های آن در حال پیگیری است.

وی این اثر را مربوط به اواخر دوره قاجار و احتمالا ابتدای دوره پهلوی اول دانست و افزود: با نهایی شدن شناسایی این اثر تاریخی، پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی تدوین و ارسال می‌شود.

رحیم زاده گفت: این پادگان کهن نظامی دهلیزها و راهروهای طولانی زیرزمینی دارد که بخش‌هایی از آن به‌عنوان استراحتگاه، نانوایی، محل استحمام سربازان و نیز نگهداری اسب و چهارپایان مورد استفاده بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بجنورد افزود: این اثر با راهروهایی پیچ در پیچ به نوک تپه‌ای در بالای پادگان می‌رسیده که گمان می‌رود برای مقابله با حملات ترکمن‌های متجاوز از کشور همسایه و نیز روس‌ها ساخته شده است.

روستای قزلقان از توابع بخش گرمخان بجنورد، در حدود ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

کد خبر 527301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha